Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Vergelijkende test: Opel Corsa 1.3 CDTi – Skoda Fabia 1.4 CRTDI – Zachte omwenteling

Wanneer stadswagens een nieuwe generatie aansnijden, verwachten we steeds een stijlbreuk en veel nieuwigheden. Maar in de nieuwe Opel Corsa en Skoda Fabia houden we vooral een ‘déjà vu’ over.

Stadswagens, daar heb je momenteel keuze te over. De Opel Corsa en de Skoda Fabia zijn recent in nieuwe vorm op de markt gekomen, dus we brengen ze graag bijeen. Ze vertegenwoordigen allebeide een rationele keuze. Ze zien er sympathiek uit, handig, zuinig en aangenaam in het gebruik en bovenal: toegankelijk.

Wel kiezen beide merken voor een andere aanpak. Opel heeft de lijn van de Corsa behouden en alleen enkele moderne toetsen gegeven. De Skoda Fabia toont zich veel hoekiger.

Welkom aan boord

Hoewel de Opel en de Skoda in hetzelfde segment spelen, presenteren ze zich toch op heel verschillende manieren aan hun klanten. De Skoda Fabia maakt hier het meest indruk, vooral omdat hij een iets ruimer interieur aanbiedt dan de Opel. Vooraan gaat de strijd gelijk op, met voldoende plaats voor beide inzittenden. Zelfs grote mensen hoor je niet klagen. Je zit ook snel comfortabel achter het stuur.

Het verschil wordt dus achteraan gemaakt. De Fabia biedt meer beenruimte en meer hoofdruimte. In de Corsa moet je achteraan niet meer dan twee volwassenen proberen onderbrengen. Maar omdat de stoelen van de Corsa een mooie boogvorm maken, spaart Opel zo wel kostbare ruimte uit voor de knieën, waarvoor de passagiers op de achterbank dankbaar zijn.

Maar op het gevoel…

De sfeer in de auto’s pleit echter meer in het voordeel van de Opel. In de Corsa krijg je het gevoel in een degelijke auto te zitten die lang zal meegaan. Hij wil vooral functionaliteit uitstralen. Het is gek genoeg de Opel die het meest aan een VW Polo doet denken. Hij overtuigt door zijn flatterende boordplank en zijn middenconsole met aanraakscherm waarmee je radio, navigatie en telefoon bedient.

De Fabia bespeelt eveneens de ratio. Hij komt verzorgd voor de dag, maar mist een zachte touch in de plastics, die tegenwoordig de norm vormt. In optie kan je wel een tweekleurig interieur krijgen en ook de boordplank kan op eigen smaak gebracht worden.

En in de koffer?

Dit zijn ook auto’s met een gezinsfunctie, al mag je hier geen mirakels verwachten. Wel moet je verder kijken dan de cijfers alleen. Op dat vlak wint de Fabia met 305 liter, uitbreidbaar tot 1.150 liter met de achterbank plat (60/40). De Corsa kan daar een koffer van 285 liter tot 1.100 liter tegenover stellen. Wel zorgt Opel voor betere oplossingen in het gebruik. Zo heeft hij een kofferplank die kan versteld worden in de diepte en behoudt hij toch ook een volledig vlakke laadvloer.

Op een cilinder na

De Corsa staat hier met de 1.3 CDTi (95 pk/190 Nm), de Fabia met 1.4 CRTDI (90 pk/230 Nm). De Opel teert op vier cilinders, de Skoda op drie. Je kan niet zeggen dat de ene zijn job beter doet dan de andere. De 1.3 CDTi levert nog steeds voldoende vermogen. Het onderstel is precies en reageert scherp. Dat geeft de Corsa de betere feeling en maakt hem iets leuker om sturen.

Maar ook de 1.4 in de Skoda laat je niet onberoerd. Hij leeft mooi op hoger in de toeren, al mocht hij onderin soepeler reageren. Dat doet de Opel beter. Maar net als de Polo krijg je ook in de Fabia een knap afgestelde stuurinrichting en een efficiënte vering die het comfort hoog houdt. Kilometers malen is makkelijk in beide, terwijl het echte verbruik nooit boven 6 l/100 km oploopt.

Uiteindelijk zal vooral je persoonlijke smaak beslissend zijn, want in prijs blijven ze dicht bij elkaar. De basisprijs voor de Opel Corsa bedraagt 16.400 euro, terwijl Skoda 16.045 euro vraagt voor de Fabia.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Skoda Kodiaq RS (2022) banner

Skoda Kodiaq RS: de antithese

Autotests · Skoda
Ontdek meer