Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover Defender

Vergelijkende test: Jeep Wrangler – Land Rover Defender

De ecologische keuze

30.01.2012

Steiger niet bij het lezen van deze titel bij dit stuk over twee oer-jeeps. Want het is niet meer dan de waarheid.

Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover DefenderDe Jeep Wrangler en de Land Rover Defender delen een geschiedenis. Letterlijk, want de oorsprong van beide gaat al terug tot de jaren ’40. Beide behielden ook grotendeels hun uiterlijk van toen. En eerlijk gezegd, wanneer het terrein echt ruw wordt, blijven ze ook nu nog de vaste waarden. Beide zijn iconen, en zijn net een beetje terug bij de tijd gebracht.

Comfort is relatief

Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover DefenderWat te zeggen van die vormen die deel uitmaken van ons collectief geheugen? In beide gevallen verkiezen wij de lange versies – ook al om praktische redenen. Bij de Jeep Wrangler is dat dan de Unlimited (l: 4,75 m, b: 1,87 m, h: 1,80 m). Bij Land Rover heet die dan Defender 110 (l: 4,74 m, b: 1,79 m, h: 2,01 m). De jongste van de twee is de Wrangler, die in deze vorm teruggaat tot 2006. De Defender is iets ouder. Daarvoor moet je naar 1971 teruggrijpen.

Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover DefenderHier ligt ook de verklaring waarom het interieur van de Wrangler iets meer hedendaags lijkt. Wanneer je met een vergevingsgezinde blik kijkt, zou je je bijna in een moderne auto kunnen wanen. Dat ligt anders in de Defender, ook al hebben ook hier de radio/cd, de elektrische ruiten en de airco hun intrede gedaan in deze versie, die in 2007 een update kreeg. Maar de bediening van de ruitenwissers en de ventilatie zijn wel zeer eighties. En het plaatsaanbod gaat nog verder terug: schouder tegen de ruit, geen steun naast de koppeling. Comfort, je moet de term gewoon herdefiniëren.

Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover Defender

Motoren

Het moderne moet je onder de motorkap zoeken. Bij Jeep is de 2.8 viercilinder diesel van 177 pk naar 200 pk geëvolueerd. Het maximum koppel stijgt naar 410 Nm. Dankzij de toevoeging van een start/stop (met de manuele zesbak, niet beschikbaar met vijftrapsautomaat) wint hij zo maar even 2,5 liter aan de pomp: gemiddeld 7,4 l/100 km (CO2: 194 gr/km). Ook hier blijft de Defender iets klassieker. Hij krijgt de 2.2 diesel van Ford (122 pk, 360 Nm) mee, ook al verandert er op papier weinig. Hij verbruikt nog steeds gemiddeld 11,1 l/100 km (CO2: 295 gr/km), maar is nu wel een Euro5-motor.

Op weg

Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover DefenderDe Defender valt meteen op omdat hij stiller is geworden. Kom, toch wat het motorgeluid betreft. Hij blijft nogal mannelijk om te besturen, en zeker in de fijnere manoeuvres is het oppassen. Zelfs een rotonde aansnijden vergt concentratie. Wel is hij comfortabeler dan je zou denken, en ook de stoelen bieden een goede steun.

Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover DefenderNaast de Defender lijkt de Wrangler wel een Rolls. De zwaardere motor is stiller, de stoelen zijn even comfortabel en het rijcomfort is op zijn Amerikaans. Maakt hem dat de betere keuze niet? Niet noodzakelijk. De Wrangler komt pas echt goed tot zijn recht op het ruwste terrein. Voor de Defender is elke rit een avontuur. Al zal niet elk lid van de familie dat weten te appreciëren. De Landie is dus zeker de emotionele keuze, en misschien ook de egoïstische?

Eco-auto’s?

Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover DefenderEen studie uit 2006 van het onafhankelijke onderzoeks- en marketingbureau CNWMR – dat al 20 jaar onderzoek doet naar auto’s – besloot onlangs dat een Jeep Wrangler ecologisch een meer verantwoorde keuze is dan een Toyota Prius. Pardon? Wel, in die studie was de ecologische voetafdruk van het hele proces berekend, van de ontwikkeling tot de afbraak en recyclage. Ook het gemiddeld gebruik en de gemiddelde levensduur waren daar in vervat. De absolute winnaar is dan de Smart fortwo. De Jeep Wrangler komt op de vierde plaats. Omdat de ontwikkeling van de Wrangler al uit de jaren ’40 dateert, is daar niet veel energie in gekropen. Ook de fabricagekost is laag, want de structuur is eenvoudig. Omdat hij voor het merendeel in de States verkocht wordt, is er geen hoge transportkost. En de recyclage is eenvoudig, zeker in verhouding tot de recuperatie van de batterijen van een Prius. En wat de Wrangler zo uitspaart, maakt hem de groenere keuze dan bijvoorbeeld die Prius.

Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover DefenderDe Defender was niet in de studie opgenomen, maar scoort waarschijnlijk even goed. Daarbij komt dat Land Rover standaard de CO2-uitstoot van de eerste 75.000 km compenseert. Wie is hier dan echt de groene? De Defender 110 begint aan 31.000 euro, de Wrangler Unlimited aan 31.900 euro.

Gallerij: Vergelijkende test Jeep Wrangler – Land Rover Defender

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.