Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Volvo XC60 T6

Test: Volvo XC60 T6

Beststeller heruitgevonden

05.07.2017

Volvo Gent mag de productie van de XC60 dan wel kwijt zijn, dankzij een nieuw platform met hybride- en zelfs EV-capaciteiten zet de publiekslieveling een forse stap vooruit.

Gallerij: Test Volvo XC60 T6Luidt de toverterm bij VAG nog MQB, dan is dat bij Volvo SPA. Geen politieke partij natuurlijk, maar kort voor Scalable Platform Architecture oftewel de moderne grondvesten die Volvo op de grote XC90 geïntroduceerd heeft en die ook de S/V90 onderbouwen. In mensentaal staat die afkorting voor een variabel platform waarvan alleen het voorste gedeelte vastligt, de rest kan naar believen gecompileerd kan worden. Bijgevolg mag het niet verbazen dat de nieuwe XC60 veel van de grotere XC90 weg heeft, maar dan 28 centimeter korter om een stuk behendiger voor de dag te komen.

Variaties op een thema

Gallerij: Test Volvo XC60 T6Volvo biedt in eerste instantie vijf motorconfiguraties aan: een plug-in benzinehybride (de T8 Twin Engine), twee diesels (een D4 en een D5) alsook twee benzines (een T5 en een T6). Dat daar in de eerste helft van 2018 nog een fleetvriendelijke D3 diesel bijkomt, is nu al zeker. Het lot van de ‘kleinere’ benzines is minder zeker, waardoor die lanceringsmotoren nogal fors uitvallen. Zo heeft de T5 meteen 254 pk, de geteste T6 zelfs 320 paarden dankzij toevoeging van een turbo én een supercharger op de alomtegenwoordige 2,0 liter turbobenzine. Niet meteen een toonbeeld van zuinigheid dus, maar wel goed voor een comfortabel vermogen dat de XC60 als gegoten zit.

Gallerij: Test Volvo XC60 T6De XC60 moet het namelijk vooral van zijn hoge comfortniveau hebben. Met dank aan het somptueuze interieur van de 90-reeks en de fijne geluidsisolatie die daarbij hoort. Durven de diesels her en der nog wat gerammel in de mix gooien, dan blijft de benzine doorgaans fluisterstil. Tenzij je het gaspedaal vloert om de flukse achtbak (altijd een automaat die aan vierwielaandrijving gekoppeld is) een paar verzetten te doen terugtikken. Zo gereden voelt de 0 tot 100-tijd van 5,9 seconden perfect plausibel, ondanks een eerder fors wagengewicht dat met opties makkelijk naar de twee ton neigt. Al heeft Volvo daar een goede reden voor.

Pittig geprijsd

Gallerij: Test Volvo XC60 T6Want nieuwe generatie of niet, een Volvo moet in de eerste plaats veilig zijn. En dat bereik je nog altijd door sterke staalsoorten te gebruiken, die nu eenmaal extra wegen. Tegelijkertijd hebben de Zweden het veiligheidsarsenaal van de XC60 fors uitgebreid, waardoor die op hetzelfde niveau als de 90-modellen komt te staan – ook op het vlak van semi-autonoom rijden. En daarmee is het hoge woord eruit: de XC60 is gewoon een topmodel dat iets warmer gewassen is, ook al blijft er meer dan genoeg plek over om vier volwassenen in alle comfort te verleiden. Dat daar eerder forse prijskaartjes tegenover staan (de prijslijst begint voorlopig bij 49.250 euro voor de 190 pk sterke D4 in Momentum-trim), mag dan ook niet verbazen. Op hoop van zegen dat de beloofde D3 het gamma wat toegankelijker maakt, want anders gaan er veel gezinnen moeten passen voor deze steengoede crossover.

Gallerij: Test Volvo XC60 T6

Volvo XC60 T6
Motor: Viercilinder turbobenzine, 1969 cc
320 pk bij 5700 opm
400 Nm bij 2200-5400 opm
0-100 km/u: 5,9 sec
Top: 230 km/u
Normverbruik: 7,7 l/100 km
Testverbruik: 10,5 l/100 km
CO2: 176 g/km
Prijs: 57.200 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.