Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Volvo XC40 D4

Test: Volvo XC40 D4

Gentse Feesten

11.01.2018

De derde en misschien wel belangrijkste SUV van Volvo is los, gebrand om het tegen de premiumconcurrentie op te nemen. Klaar voor een thuismatch met een Zweed als spits?

Gallerij: Test Volvo XC40 D4Het is zoals bij voetbal: ofschoon lang niet meer alle spelers Belgische roots hebben, staan we als één man achter ons nationale elftal. Idem dito voor de Volvo XC40, die door de Zweden bedacht is en door de Chinezen gefinancierd wordt - maar bovenal in Gent van de band loopt. Zo bezien is Volvo’s nieuwste eentje van bij ons, net zoals de Audi A1 ook een genaturaliseerde Belg is. Dus wat heeft het eerste exponent van de nieuwe 40-reeks – die in 2019 navolging krijgt met een S40 én een V40 – allemaal in zijn mars?

Een echte SUV

Gallerij: Test Volvo XC40 D4De XC40 biedt in de eerste plaats datgene wat je van een crossover verwacht, namelijk comfort en welbehagen. Uit een onderzoek bij 120 modelgezinnen concludeerde Volvo dat aspirant-kopers vooral een échte SUV willen, beter dan een sportieve of een atypische. Daarom is de XC40 in zijn standaardvorm vooral comfortabel, met een goede filtering van de wind-, rol- en rijgeluiden. Toegegeven: de scherpste richels komen er nog steeds door, maar over het algemeen zit je prima gecocooned in een cabine die meer ruimte biedt dan ‘de kleinste van de drie’ doet vermoeden. De XC40 spart dan ook met de BMW X1 en de Audi Q3, beter dan met de overdaad aan compactere crossovers die de markt overspoelen.

De snelste eerst

Gallerij: Test Volvo XC40 D4Designmatig tapt de XC40 uit een ander vaatje dan de XC60 en de XC90 die sterk op mekaar gelijken. Vanbuiten doet hij dat met geprononceerdere welvingen en een leuke knik in de achterdeur, vanbinnen met een hertekende boordplank die in tal van smaken te hebben is. Qua gadgets erft de neofiet zowat alles van zijn grote broers, tot aan de digitale tellercluster en het rechtopstaande infotainmentsysteem toe.

Gallerij: Test Volvo XC40 D4Voorlopig zijn alle snufjes trouwens standaard, omdat Volvo initieel alleen de D4 biturboediesel met 190 pk en de T5 turbobenzine met 254 paarden commercialiseert - nota bene als full-option Launch Edition. Logisch gevolg: de prijzen starten tot nader order bij 48.700 euro voor de D4, maar nemen binnenkort een duik wanneer de T3 turbobenzine met handbak en voorwielaandrijving beschikbaar komt voor 30.400 euro. De populaire D3 gaat 32.950 euro kosten.

R-Design

Gallerij: Test Volvo XC40 D4Zowel de D4 als de T5 zijn uitsluitend als AWD met automaat te hebben. De deeltijdse vierwielaandrijving schakelt de achterwielen discreet bij als het moet, terwijl de achttrapsautomaat zijn best doet om bij de les te blijven. In stadsverkeer en op glooiende (snel)wegen lukt dat prima, met het mes tussen de tanden iets minder. Dat geldt overigens ook voor de rest van het standaardpakket: eenmaal je alles vraagt van de aandrijflijn en het chassis, verliest de D4 aan vloeiendheid en worden zijn reacties slordig.

Gallerij: Test Volvo XC40 D4Koop je de XC40 als octaanliefhebber, dan doe je er goed aan om het R-Design pakket bij te bestellen. Dat zorgt zowel voor esthetische details (zoals de zwarte accenten en de geprononceerde uitlaten) als voor mechanische wijzigingen (zoals een gefocustere setup) die het rijgedrag een stuk strakker maken, zonder oncomfortabel te worden. Enige nadeel: afhankelijk van de gekozen motorisering, kost het pakket tussen de 3.100 en de 5.000 euro extra.

Car of the Year

Gallerij: Test Volvo XC40 D4En daarmee is de toon gezet: de XC40 is knap, maar alles behalve een koopje. In ruil krijg je wel een auto die goed in mekaar gevezen is, prima bekt en overladen is met features. Aan de digitale kant zijn dat vooral veiligheidsvoorzieningen en connectiviteitsfeatures, aan analoge zijde een reeks praktische oplossingen waar zelfs Skoda nog een punt aan kan zuigen. Of wat dacht je van opbergvakken in de voorste deuren die een grote fles én een laptop aankunnen? Of kaartsleuven langs het stuur om tolpassen en parking-badges in op te bergen? En dan is er nog de ronduit ingenieuze koffervloer, die in zijn normale stand als kluis dient voor de spullen eronder en rechtop als tussenschot fungeert om je boodschappen op hun plek te houden. Kortom: de XC40 is een waardige Car of the Year-kandidaat die quasi alles in huis heeft om het tot in de finale te schoppen.

Gallerij: Test Volvo XC40 D4

Volvo XC40 D4
Motor: viercilinder biturbodiesel, 1969 cc
190 pk bij 4000 opm
400 Nm bij 1750-2500 opm
0-100 km/u: 7,9 sec
Top: 210 km/u
Verbruik: 6,4 l/100 km
Testverbruik: 8,1 l/100 km
CO2: 133 g/km
Prijs: 48.700 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.