Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-Pace

Test: Volvo XC40 – Jaguar E-Pace

Knappe snoetjes, lelijk gevecht

25.06.2018

Mercedes, Audi en BMW spelen niet langer alleen bij de compacte premium SUV’s. Jaguar en Volvo komen het feestje verstoren met de respectieve E-Pace en XC40. Beide beschikken over flink wat sex-appeal, maar welke van beide wint de onderlinge strijd?

Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-PaceDe Volvo XC40 is de huidige Auto van het Jaar, en hij belooft nu al een stevige concurrent te worden voor de BMW X1 en de Mercedes GLA. Hij heeft daar alle kansen toe, zeker wanneer je rekening houdt met het succes dat de grotere XC60 en XC90 al kenden. De Zweed lijkt dus goed gewapend om zich een plaats eigen te maken in de top van verkoopshitlijsten. De Jaguar E-Pace volgt evenzeer de lijn van de jongste producten van het merk, wat Jaguar ook moet toelaten om zijn verkoopresultaten de komende maanden stevig op te krikken.

Mooi gezicht

Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-PaceZowel de Jaguar als de Volvo maken indruk in het verkeer, ze hebben présence. De Volvo XC40 heeft meer hoekige vormen en een recht postuur, een heel nieuwe verschijning in deze klasse. Hij brengt ook een welgekomen afwisseling met het Volvo-design zoals we dat intussen kennen, en dat zich in alle andere modellen lijkt door te zetten. Met zijn ‘omgekeerd’ verticaal radiatorrooster en het heel eigenzinnige design van de zijruiten weet de Zweed wel te charmeren. Onder elke hoek maakt hij wel indruk. Naast de XC40 moeten we zeggen dat de Jaguar E-Pace beter tot zijn recht komt in het echt. Op sommige foto’s is hij nogal gedrongen. Maar in het echt weet ook de Jaguar hoe hij moet verleiden. In tegenstelling tot de Volvo kiest de Jaguar E-Pace resoluut voor sportieve lijnen, met zijn ronde daklijn die lager kruist met een stoere gordellijn. En laten we niet vergeten dat hij achteraan verwijst naar de F-Pace, zijn grote broer. Daarmee legt hij een mooie link naar één van de meest geslaagde SUV’s van het moment. Om kort te gaan: beide SUV’s hier zijn knapperds en weten wel hoe ze volk naar de showrooms moeten lokken.

Premium-uitrusting

Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-PaceDezelfde sfeer vind je ook aan boord terug. Bij Volvo staat de middenconsole in het teken van een groot negenduim-scherm voor het multimediasysteem en de comfort-items. Het systeem staat verticaal opgesteld. Het systeem reageert snel, is goed leesbaar en je vindt er snel je weg in, een en al gebruiksgemak. Het interieur van de Jaguar is klassieker, met zijn horizontale scherm waarop je het multimediagebeuren bedient en gewone, fysieke knoppen voor de airco.

Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-PaceBeide merken bieden hun klanten ook de keuze om de tellerpartij te vervangen door een digitaal exemplaar. Daarbij wijzigt het uitzicht op basis van de gekozen rijmodus. Bij de twee kan je ook de navigatiekaart oproepen tussen de tellers. Hierdoor kan je je blik op de weg houden en het scherm voor andere toepassingen gebruiken. Beide kunnen ook de snelheidsbeperkingen laten zien, dankzij een camera die aan de spiegel is gemonteerd. De Jaguar voegt daar nog een handige head-up display bij, met heldere en verzorgde aanwijzingen die op de voorruit worden geprojecteerd.

Auto Pilot

Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-PaceVerder is er weinig verschil in de uitrusting die beide bieden. Het gaat om snufjes die vaste prik zijn voor premiumklanten: adaptieve cruise-control, actieve rijvakcorrectie, autonome noodremhulp met voetgangerdetectie. De Volvo XC40 kan daar nog de Pilot Assist aan toevoegen, een systeem dat semi-autonoom rijden mogelijk maakt tot 130 km/u. Alleen toont dit systeem zich te zeer aanwezig bij gewone rijomtandigheden en wist het ons zelfs enkele keren schrik aan te jagen toen het in de remmen ging omwille van een in de berm geparkeerde auto. De Jaguar E-Pace toont zich evenwichtiger wat dat betreft.

Wat binnenruimte betreft wint de Volvo makkelijk het pleit. De ruimte die je daar op de achterbank aantreft, is ronduit verbazingwekkend. Bovendien voegt hij daar nog een koffer van 586 liter aan toe. De Brit moet in kofferruimte maar weinig toegevingen doen, met 577 liter. Maar hij is merkelijk minder ruim voor zijn inzittenden achteraan. De uitleg moet je in de afmetingen gaan zoeken. De Volvo is 4,42 meter lang, de Jaguar 4,39 meter.

Tegengestelde karakters

Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-PaceWe hebben twee dieselmotoren bijeengebracht voor deze confrontatie. Bij Volvo is dat een 2.0 uit de D4, met 190 pk en 400 Nm. Bij Jaguar is dat eveneens een 2.0 in de D180, goed voor 180 pk en 430 Nm. Beide motoren zijn aan een automatische versnellingsbak gekoppeld. Bij Volvo is dat een exemplaar met acht trappen, bij Jaguar zijn dat negen trappen. In beide gevallen is er vierwielaandrijving. Er lijkt op papier weinig verschil, maar in de praktijk tonen ze een heel ander karakter.

Gewicht

Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-PaceDe E-Pace blijft het DNA van Jaguar trouw en legt een rijdynamiek voor waarmee hij de concurrentie recht naar huis rijdt. Hij stuurt precies, en beschikt over een voortrein die bijt wanneer je hem een bocht toont. Hij etaleert een voorliefde voor bochten die je niet vindt bij andere SUV’s. De koets blijft mooi recht in de bochten, en dankzij de vierwielaandrijving heeft hij steeds voldoende grip. Wie graag sportief rijdt, kan niet naast de Jaguar E-Pace kijken. Iets wat hij nog benadrukt in de dynamic-modus. Alleen jammer dat je niet manueel kan schakelen aan het stuur, anders was het plaatje perfect. Nochtans is de Brit trager dan de Zweed. Hij heeft 9,3 seconden om 100 te halen, waar de Volvo daar slechts 7,9 seconden voor nodig heeft. De rekening voor zijn 230 kilogram overgewicht. De kleine Jag weegt liefst 1.926 kilogram tegenover 1.698 kilogram voor de Volvo XC40. De oorzaak ligt bij zijn mechanische basis: dat is die van de Range Rover Evoque, en niet het lichtere onderstel van de F-Pace. Ook in het verbruik laat dit meergewicht zich voelen. De Jaguar haalde een gemiddelde van 7,4 l/100 km, waar de Volvo vlotjes 6,7 l/100 km optekende. Ook in de constructeurscijfers zien we dat verschil: 5,6 l/100 km bij Jaguar en 5 l/100 km bij Volvo.

Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-PaceDe Volvo gaat op zoek naar ander terrein waarin hij het verschil maakt met de Jaguar. Hij is zachter in de besturing en zijn voortrein toont snel zijn beperkingen, wat hem dynamisch de mindere keuze maakt. Maar dankzij die soepeler ophanging is de Volvo XC40 op comfortvlak veruit de betere. Op slecht wegdek trekt hij zich beter uit de slag, ook al slaagt hij er niet in om kleine oneffenheden perfect weg te filteren.

Moeilijk dus om een winnaar te kiezen. We houden enorm van de rijdynamiek van de Jaguar E-Pace, die zijn badge eer weet aan te doen. De Volvo XC40 communiceert minder goed, maar is homogener voor alledaags gebruik. Hij verbruikt ook minder en is ruimer. Hij is ook 3.000 euro goedkoper in de catalogus. Op punten hebben we dus een duidelijke winnaar, op gevoel zijn we daar nog niet zo zeker van.

Gallerij: Test Volvo XC40 – Jaguar E-Pace

Volvo XC40 D4   Jaguar E-Pace D180
Motor: Viercilinder turbodiesel, 1.969 cc   Motor: Viercilinder turbodiesel, 1.999 cc
190 pk bij 4.000 opm   180 pk bij 4.000 opm
400 Nm bij 1.750 – 2.500 opm   430 Nm bij 1.750 opm
0-100 km/u: 7,9 sec   0-100 km/u: 9,3 sec
Top: 210 km/u   Top: 205 km/u
Verbruik: 5 l/100 km   Verbruik: 5,6 l/100 km
Testverbruik: 6,7 l/100 km   Testverbruik: 7,4 l/100 km
CO2: 131 g/km   CO2: 147 g/km
Prijs: 40.100 euro   Prijs: 43.200 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.