Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Volvo V70, XC70 & S80 Facelift

Test: Volvo V70, XC70 & S80 Facelift

Het beste uit Zweden

12.08.2011

Zonder veel tralala te verkopen heeft Volvo de S80, de ruime break V70 en diens 4WD-afgeleide XC70 aangepakt. Wijzigingen waarvoor een geoefend oog nodig is om ze te spotten.

Uiterlijk is het quasi onmogelijk om een gefacelifte versie van het trio S80/V70/XC70 van de oudere modellen te onderscheiden. Je kan de faceliftversies herkennen omdat de richtingaanwijzers voortaan geïntegreerd zijn in de behuizing van de zijspiegels. Daarnaast kan de Volvo-klant voortaan opteren voor een ‘Executive’ uitvoering van de S80, of voor een sportievere ‘R-Design’ afgeleide van de break.

High-tech cocon

Gallerij: Test Volvo V70, XC70 & S80 FaceliftMaar daarmee was de facelift voor Volvo niet afgerond. Het interieur is hertekend en maakt een statiger indruk. Daarmee schuift Volvo wat meer op richting zijn premium-concurrenten Audi en BMW. Het Volvo Sensus-systeem onderstreept nog die indruk. Met dit systeem kan de bestuurder het ontzagwekkende arsenaal aan veiligheidssnufjes beheren. Zo is er de city safety, de assistent die je waarschuwt voor een botsing, de voetgangersdetectie, de actieve cruise control, enzovoort. Je krijgt de meldingen hiervan op een 5-duims scherm boven de middenconsole. Wie voor het infotainmentsysteem opteert, ziet de schermgrootte groeien tot 7 duim, om zo beter de navigatiekaarten weer te geven en het beeld van de achteruitrijcamera.

Gallerij: Test Volvo V70, XC70 & S80 FaceliftVolvo waagt zich nu ook aan een nieuw multimedia-avontuur, met een smartphone app die je toelaat vanop afstand met je auto te communiceren. Zo kan je de interieurverwarming aanschakelen, checken of je nog voldoende brandstof hebt of zelfs een mini-check-up van de auto doen.

Minder met meer

Gallerij: Test Volvo V70, XC70 & S80 FaceliftOnder de motorkap heeft Volvo tenslotte ook nog enkele wijzigingen aangebracht. De D5 turbodiesel ziet zijn vermogen klimmen en zijn gemiddeld verbruik zakken. De motor blijft een toonbeeld van souplesse en snelle respons, maar kan voortaan ook uitpakken met 215 pk en 440 Nm. Het gemiddeld verbruik is volgens Volvo met 8% gedaald, tot 4,9 l/100 km (CO2: 129 gr/km). Met automaat wordt dat 6,0 l/100 km (CO2: 158 gr/km). De S80 heeft dit cijfer te danken aan een betere spreiding van de versnellingsbak en een start/stop-systeem. De V70 D5 verbruikt tussen 5,1 l/100 km en 6,2 l/100 km, in de XC70 is dat 5,6 – 6,8 l/100 km.

De 2.4 D5 wordt aangevuld met de 2.0 D3 vijfcilinder (163 pk) en de DRIVe ecoversie. Die laatste behoudt 119 gr/km CO2-uitstoot, maar de 1.6 diesel telt 5 pk meer: 115 pk.

Verbluffende XC70

Gallerij: Test Volvo V70, XC70 & S80 FaceliftZowel de V70 als de S80 blijven doen waar ze reeds goed in waren: een uitgekiend rijcomfort koppelen aan een bijzonder verzorgde geluidsisolatie. Nee, de auto die ons echt verbaasde, was de XC70. Waar ik tot nu toe de indruk had dat een XC70 hoogstens een uit de kluiten gewassen stoep kon tackelen, bracht Volvo me via een indrukwekkend offroadparcours op andere gedachten. Meer dan de betere veldweg, het ging hier om echt 4x4-terrein. Diepe moddersporen, smalle doorgangen, door een beek waden,… het betere werk dus. En de XC70 trok er zich onbekommerd door, alsof hij een echte 4x4 was. Terwijl hij op asfalt dan weer zijn klassieke kwaliteiten als comfortabele reisbreak etaleerde.

De prijzen voor de S80 beginnen aan 33.700 euro, voor de V70 is dat 34.800 euro. Het gaat dan om de DRIVe-versies. De XC70 DRIVe (met 163 pk) kost 39.200 euro.

Gallerij: Test Volvo V70, XC70 & S80 Facelift

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.