Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Test: Volvo V70 2.4

Test: Volvo V70 2.4

En waarom niet 80 ?

22.09.2006

Bij Volvo maken breaks deel uit van het imago en van de naam van het merk. Een rijke traditie die wordt gekenmerkt door de letter "V" herinnert aan de V-vormige motorkap van de PV 444 uit de jaren '40. Met de nieuwe V70 wil de Zweedse constructeur de eisen van klanten van de 21ste eeuw beantwoorden. Deze eisen worden omschreven met sleutelwoorden als "veiligheid", "milieurespect", "ruimte" en "polyvalentie". Toch blijven waarden als "verleidelijk" en "comfort" gelden. De V70 is gebouwd op het onderstel van de berline S80. Tot daar gaat de verlijking, want de twee projecten zijn volledig autonoom ontwikkeld. Waarom de verschillende getallen op de auto's pronken ? Enkel om marketingredenen, beweert men.

Design

Test Volvo V70 2.4De associatie van vorm en functie is een erfenis van het verleden. Volvo heeft de twee alweer perfect samengebracht op de nieuwe V70. Het geraffineerde front heeft een sportief trekje dat leuk gecombineerd wordt met de achterkant van de break. Het geheel oogt erg geslaagd met krachtige en elegante trekjes. Het functionele interieur wordt overheerst door lichte kleuren, alweer een Scanidinavische gewoonte.

Gemak

De Volvo V70 is een luxebreak die zijn verleden alle eer aandoet. Het interieur is erg comfortabel en ergonomisch. De bestuurder en zijn passagiers zullen de nieuwste zetels waarderen, die zich in alle richtingen buigen om het de inzittenden zo comfortabel mogelijk te maken. De achterpassagiers zullen misschien wat beenruimte missen, vooral in dit type wagens. De volledige uitrusting en de kwaliteit van de afwerking zijn nog meer troeven van de break. Net als de goede geluidsisolatie, zelfs bij hogere snelheden.

Functionality

Zoals dat moet bij een break, is de kofferruimte vierkantig. De laadbodem is helemaal plat, wat het laden enorm vergemakkelijkt. Het reservewiel heeft een plaatsje gevonden onder de bodem van de koffer, waar je ook andere objecten kan verbergen. Noteren we ook de vele opbergruimtes en kleine details die echter van groot nut kunnen zijn : een klein vuilbakje, een houdertje voor een handtas of het haakje tegen de hoofdsteun van de voorste passagier waar meneer zijn vest eenvoudig kan ophangen.

Behavior

Naast de vijfcilinder benzinemotoren en in afwachting van de komst van een dieselkrachtbron, is de Volvo V70 verkrijgbaar met een atmosferische vijfcilinder van 140 of 170 pk. Deze laatste versie heeft ons aangenaam verrast door de grote soepelheid en de vinnigheid van de motor wanneer de rechterpedaal wordt ingedrukt. Gekoppeld aan een manuele vijfbak is de V70 2,4 liter comfortabel en een uitstekende kilometervreter. De break tovert zich, ondanks zijn 4,71 meter lengte, eveneens om tot een handige wagen die de kleinste, kronkelige weggetjes zonder moeite aankan.

Conclusion

In België verkoopt Volvo zo'n 75 % van de wagens in breakversie. De nieuwe V70 zal de onvoorwaardelijken van het merk en/of dit type wagens zeker niet teleurstellen, meer nog, hij zal waarschijnlijk ook aanhangers van klassiekere berlines weten te verleiden. Al pronkt de benaming "80" niet op zijn koetswerk, toch heeft hij alle troeven van een wagen uit dit segment. Rest er voor vele bestuurders van een firmawagen en voor de beheerders te wachten op de dieselmotor...

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.