Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Test: Volvo V70 2.4 Bi-Fuel

Test: Volvo V70 2.4 Bi-Fuel

Volvo neemt LPG ernstig

22.09.2006

Tegen oktober zal Volvo heel zijn gamma verkopen in b-fuel-versie, benzine-LPG en benzine-CNG (aardgas), tot grote vreugde van het milieu. De modellen waarvan de LPG- of CNG-uitrusting rechtstreeks op de montageketting is geïnstalleerd, kunnen hoofdzakelijk op gas rijden. Ze hebben dus een kleine benzinetank (behalve de modellen S en V40) en een onveranderd laadvolume. Het voordeel van die werkwijze is dat de constructeur crash tests heeft kunnen doen en alle aansluitingen en leidingen uitgedacht zijn om te weerstaan aan de krachten van een ongeval, wat de montage naderhand niet kon verzekeren. Opvallend is de zeer discrete inbouw, achter de tankklep van de bijkomende opening, om gas te tanken.

Design

Test Volvo V70 2.4 Bi-FuelDe bi-fuel-versies zijn qua design onveranderd gebleven, tenzij dan dat de gasklep achter de (enige) tankklep is geïntegreerd. De voornaamste wijzigingen zijn in feite onzichtbaar, vermits ze onder de wagen zelf liggen. Om de bijkomende gastank te kunnen inbouwen, hebben de S60, V70 en S80 een grondig aangepaste bodem. De modellen van de 40-reeks hebben nog steeds hun volwaardige benzinetank.

Gemak

Net als voor het design ook hier niet de minste wijziging. De bi-fuel Volvo’s zijn verkrijgbaar met een ruime lijst opties.

Functionality

De klep om gas te tanken, is goed beschermd tegen vervuiling en vlot toegankelijk. Zoals maar al te vaak gebeurt in auto’s met post-montage, moet je je dus niet bukken tot aan de schokbreker om bij te tanken. Binnenin is er een schakelaar, waarmee je van de gewone brandstof op gas of vice versa kan omschakelen. In dat geval duidt de benzinepeilmeter het volume van de gekozen brandstof aan. Je moet alleen een antilekkit meenemen of het reservewiel naar de koffer verplaatsen.

Behavior

Momenteel werken twee motoren op gas : de 1,8 liter (40-reeks) en de 2,4 liter vijfcilinder in de S60, V70 en S80. Welke brandstof je ook kiest, de motoren hebben nog steeds 116 en 140 pk. Alleen het koppel verschilt iets : de 1,8 l heeft 167 Nm op LPG en 170 Nm op benzine, bij hetzelfde toerental van 7000 o/m. De 2,4 liter heeft 214 Nm bij 4500 o/m op LPG (210 Nm bij 3750 o/m in de S80) en 192 Nm bij 4500 o/m op CNG, tegen 220 Nm bij 3750 o/m wanneer hij op benzine rijdt. Tijdens een rit met een V70 2,4 benzine-LPG op een gevarieerd parkoers merkten wij geen enkel verschil wanneer de motor van gas op benzine en vice versa overschakelde. Dat was tot nu toe nooit gebeurd met een installatie in post-montage, waar er af en toe wat schokjes waren en/of andere reacties op het gaspedaal. Met een veel kleiner koppel dan de turbodieselmotoren (215 tot 265 Nm voor de 1,9 D en 340 Nm voor de nieuwe 2,4 D van de S60) kunnen de LPG-versies niet op tegen het groter rijplezier.

Conclusion

Gezien de gevraagde prijs (iets meer dan 80.000 BEF voor de 40-reeks, tussen 80.000 en 100.000 BEF voor de andere modellen) is LPG niet noodzakelijk een interessant alternatief. Wij hebben het zelfs niet over aardgas, gezien het gebrek aan infrastructuur (500 servicestations in Europa, tegen meer dan 10.000 voor LPG). Volvo geeft een afschrijvingsdrempel mee van minder dan 11 000 km/jaar voor de 40-reeks en minder dan 14 000 km/jaar voor de andere modellen, als je je wagen vijf jaar houdt. Waar de Volvo’s niet in aanmerking komen voor de LPG-premie van 20.500 BEF, omwille van de standaardmontage, kunnen ze misschien, net als alle wagens die conform de Euro norm zijn, genieten van een kleinere, zelfs helemaal geen belasting op de inverkeersstelling. Wait and see...

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.