Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Test: Volvo V70 1.6 drivE

Test: Volvo V70 1.6 drivE

Nog zo slecht niE?

31.03.2010

De drivE-filosofie van Volvo is snel uitgelegd: zo weinig mogelijk verbruiken en een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Een noodzakelijke ingreep om bijvoorbeeld een V70 levensvatbaar te houden voor de fleet managers.

Kijk naar de Volvo V70 en je ziet een break in pure Volvo-traditie: enorm, vierkant en wat log. Open de motorkap van ons drivE-model, en je vindt een 1.6 turbodiesel met 105 pk... een koffiemolen dus.

Volvo V70De drivE-sticker benoemt de zuinigste Volvo-modellen. Ze zijn allen aangepast om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Dit houdt onder meer in dat hij vooraan 2 centimeter lager tegen de weg plakt dan een gewone V70, en achteraan 1,5 centimeter. Hij is voorzien van wat aerodynamische hulpstukken en een aangepast radiatorrooster dat minder lucht doorlaat. Ten opzichte van de vorige V70 drivE, goed voor 129 gram CO2, is de aandrijving herbekeken. Zo laadt de dynamo de accu vooral op wanneer de motor minder zwaar wordt belast, wat minder wrijving geeft. Van een start/stop-systeem is dan weer geen spoor.

Vlot

Zijn het de getemperde verwachtingen, het gevoel dat zo’n kleine motor in zo’n grote auto wel moe struikelen? Vast wel, want bij het eerste contact in de stad verrast de V70 drivE. In de eerste drie van zijn vijf versnellingen springt hij verbazend vlot vooruit. Met dank aan zijn meer dan redelijke maximale trekkracht van 240 Nm. Eens 2.000 opm bereikt, gaat hij gevoelsmatig best goed vooruit.

Volvo V70Op papier – volgens Volvo dus – moet deze break goed zijn voor een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km, en een equivalente CO2-uitstoot van 119 gram per kilometer. Fenomenale cijfers voor een auto van goed 1,6 ton. Dus trekken wij de weg op om te zien wat daar in werkelijkheid van overblijft. Als brave burgers volgen we de snelheidsbeperkingen en proberen zo vooruitziend mogelijk te rijden. Geen gekke dingen dus.

Volvo V70Het resultaat is niet zo slecht. Met gemiddeld 5,6 l/100 km kunnen we de Volvo redelijk zuinig noemen. Alleen moet je er moeite voor doen. Op de snelweg is de V70 behoorlijk traag. Zowel vierde als vijfde zijn overdrive-versnellingen, waardoor je moet terugschakelen voor een inhaalmanoeuvre. Met dit verbruik kunnen we tevreden zijn, maar het verbleekt naast het gemak waarmee een Volkswagen Passat Bluemotion met een soortgelijke 1.6 TDI (105 pk) onder 5 liter duikt. Nu ja, een Passat weegt dan ook vlot 100 kilogram minder. Een zesbak zou vast beterschap brengen, en ook vermijden dat je steeds weer ‘in een gat’ valt bij het schakelen. Nu moet je telkens wachten tot de turbo opnieuw aanpikt.

Volvo V70Belasting

Wat is dan de conclusie? Je hebt een break die tussen 575 en 1.600 liter bagage aan kan, maar die je vooral niet te zwaar wil belasten. Officieel heeft hij een sleepgewicht van 1,3 ton, maar dan raak je nauwelijks een vluchtheuvel over. Tot slot: Met zijn prijs van 34.000 euro is hij slechts 850 euro goedkoper dan de 2.0 diesel met 136 pk en een zesbak. De CO2-uitstoot van 119 gram geeft je geen enkele voordeelpremie, alleen als bedrijfswagen kan je hem voor een iets groter percentage inbrengen. Als je hem dus al leasingwagen aangeboden krijgt, is hij heus niet zo slecht, maar zelf zouden we voor een 2.0 gaan. Die verbruikt officieel 5,9 liter, toch ook mooi?

De V70 1.6 mag volgens de Duitse automobilistenorganisatie ADAC een van de beste ecomodellen van het moment zijn, in ons land word je er nauwelijks voor beloond en je moet als bestuurder te veel toegevingen doen.

Volvo V70

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.