Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Volvo V60

Test: Volvo V60

Zweedse break met Belgisch tintje

17.06.2018

Volvo zet zijn vernieuwingsoperatie door, deze keer met de middenklassebreak V60. Die zal ook deels in België worden geassembleerd. Hij groeit zowel vanbuiten als vanbinnen.

Gallerij: Test Volvo V60Na acht jaar carrière wordt de Volvo V60 afgelost. De nieuwkomer neemt veel trekjes over zijn grote broer, de Volvo V90. Dat hoeft niet te verwonderen, want beide maken gebruik van hetzelfde SPA-platform. Dat is de basis voor alle grote Volvo’s. Dit maakt dat de V60 van de ene generatie naar de andere een stevige groeispurt heeft gemaakt. Hij is 12 centimeter langer, in totaal 4,76 meter nu. Daarmee steekt hij zijn directe concurrenten voorbij: de Audi A4 Avant (4,72 meter), de BMW 3-reeks Touring (4,62 meter) en de Mercedes C-klasse break (4,62 meter). De V60 break zal voornamelijk in Zweden geproduceerd worden, maar een deel van de productie verhuist ook naar Gent.

Aangename omgeving

Gallerij: Test Volvo V60Het is aangenaam toeven in de Volvo V60. Het interieur straalt een moderne en verfijnde sfeer uit, jovialer dan zijn Duitse collega’s. De afwerking staat op hoog niveau. Net als in andere nieuwe Volvo’s vind je een verticaal geplaatst aanraakscherm van 8-duim (12,3 duim voor wie de gps-optie neemt). Daarmee kan je de navigatiekaart groot weergeven. Achteraan is de beenruimte stevig toegenomen, en bevindt de nieuwe Volvo V60 zich plots aan de kop van het klassement wat dit aspect betreft. Vooral wie aan de zijkanten zit, heeft het goed. De passagier in het midden van de achterbank zit nog steeds benepen en moet zijn benen rond de grote middentunnel plaatsen.

Meer koffer

Gallerij: Test Volvo V60De koffer neemt ook in volume toe. Met de achterbank op zijn plaats gaat het om 529 liter onder de bagagehoes. Dat is beter dan de directe concurrentie. De Audi A4 Avant legt 505 liter voor, de BMW 3-reeks Touring komt aan 495 liter en de Mercedes C-klasse break haalt 490 liter. Maar de Volvo V60 moet wel de duimen leggen voor concurrenten als de Skoda Octavia Combi (610 liter) en de VW Passat Variant (650 liter). De achterbank kan in twee delen (60/40) neer, niet in drie delen zoals bij de Duitse premiummerken. Eens de achterbank plat, vind je in de V60 wel een volledig vlakke laadvloer.

Binnenkort twee hybrides

Gallerij: Test Volvo V60Om de Volvo V60 aan te drijven, opteert Volvo in eerste instantie voor twee dieselversies: de D3 met 150 pk en de D4 met 190 pk. Beide kunnen in optie vierwielaandrijving krijgen. Er zijn ook twee benzineversies: de T5 met 150 pk en de T6 4x4 met 310 pk. Op termijn komt er ook een minder krachtige benzine, de T4 met 190 pk. De Volvo V60 zal volgend jaar ook twee hybridevarianten krijgen: de T6 Twin Engine 4x4 (340 pk) en de T8 Twin Engine 4x4 (390 pk). Beide hybrides krijgen een officieel elektrisch rijbereik opgekleefd van 45 kilometer. Hun batterijen steken in de centrale tunnel, om niet aan het koffervolume te raken. Eind 2019 volgt Volvo nog met de CrossCountry, een iets opgehoogde break.

Achter het stuur

Gallerij: Test Volvo V60Voor deze eerste kennismaking konden we de Volvo V60 D4 diesel testrijden, in combinatie met de achttrapsautomaat en de optionele gestuurde ophanging. In tegenstelling tot de XC60 en de XC90 SUV’s, maakt de V60 geen aanspraak op een volledig pneumatisch geregelde ophanging. In de praktijk zien we een Volvo break die een goed compromis biedt tussen rijdynamiek en comfort. Ondanks zijn afmetingen voelt hij levendig aan in de bochten, ook al is het zoeken naar feedback in het stuur, dat bijzonder licht bekrachtigd is. De D4 is krachtig genoeg, maar niet de stilste motor in zijn klasse. Vervelender is de slechte afstelling van de automaat. Die is weliswaar zacht bij gewoon gebruik, maar hij schakelt te traag terug wanneer je sneller rijdt. Bij de vele rijhulpen onthouden we de Pilot Assist, die semi-autonoom rijden mogelijk maakt en waarmee je kort de handen van het stuur kan halen. Hij houdt zijn lijn aan door sensoren die de rijvaklijnen herkennen, terwijl hij via de cruise-control een veilige afstand tot zijn voorganger aanhoudt.

Interessant alternatief

Gallerij: Test Volvo V60De V60 zet met brio de traditie van grote Volvo breaks voort. Een zachte familiewagen waarin het aangenaam leven is. Hij is niet de meest doortastende en al evenmin de meest comfortabele van zijn klasse. Maar zijn compromis tussen comfort en een fijne rijdynamiek is goed. De prijs/uitrusting-balans helt ook meer in zijn voordeel dan dat van de Duitse premiumconcurrenten. De Volvo V60 is dus meer dan ooit het overwegen waard voor wie een gezinsauto met standing zoekt.

Gallerij: Test Volvo V60

Volvo V60 D4
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.969 cc
190 pk bij 4.250 opm
400 Nm bij 1.750 – 2.500 opm
0-100 km/u: 7,9 sec
Topsnelheid: 220 km/u
Verbruik: 3,9 l/100 km
Testverbruik : 5,2 l/100 km
CO2: 117 g/km
Moyenne de l'essai : 5,2 l/100 km

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.