Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Test: Volvo S40 1.9D

Test: Volvo S40 1.9D

Upgrade ticket

22.09.2006

De Volvo S40 en V40, die einde 1995 op de markt kwamen, hebben nog geen rimpeltje en worden in de loop der jaren steeds geperfectioneerder. De recentste versie is er een mooi bewijs van, met een hele reeks verbeteringen, waaronder twee interessante turbodieselmotoren met common rail rechtstreekse inspuiting.

Design

Test Volvo S40 1.9DJe moet al een geoefend oog hebben om het verschil te zien tussen een Volvo S–V40 “oud model” en het modeljaar 2001. Om de bestaande modellen niet te devaloriseren, maar ook omdat de 40–reeks nog altijd evenzeer in de smaak viel, hebben de designers van Volvo het uiterlijk van de 40–reeks maar heel lichtjes gewijzigd. Tot de voornaamste veranderingen behoren de nieuwe bumpers en lichtblokken en de 18 mm bredere voorspatschermen.

Gemak

Waar aan het koetswerk amper is geraakt, werd het interieur grondig vernieuwd. De verklikkerlichtjes en de bediening van de airconditioning en het audiosysteem zijn nieuw, net als de consoles op het dashboard en de centrale tunnel. Wat het eigenlijk comfort aangaat, vermelden we de nieuwe vullingen van de zetels, een verder doorgedreven geluiddemping en herziene ophangingen. In de geteste dieselversie komt de grootste vooruitgang inzake comfort echter van het rijplezier en de geruisloze werking van de nieuwe common rail van Renault, een wereld van verschil met de oude diesel met verdeelpomp. Inzake uitrusting krijgt de 40–reeks ABS, frontale, zijdelingse en hoofdairbags (opblaasgordijnen), in de hoogte verstelbare zetel en stuur, elektrische ruiten vooraan en dito verwarmde buitenspiegels. In de lijn van zijn traditie heeft Volvo daarnaast een (lange) lijst opties speciale uitrusting, niet echt goedkoop, uitgezonderd de Business Line, die speciaal bestemd is voor de kilometervreters. Die Business Line kost evenveel als de airco van de opties (45 000 BEF excl. BTW) en omvat airco, mistlichten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, buitentemperatuurmeter, elektrische antenne en zes luidsprekers.

Functionality

Met het nieuw dashboard is de 40–reeks functioneler geworden, maar heeft ze ook meer bergvakken, wat alle inzittenden ten goede komt. De console op de centrale tunnel bijvoorbeeld bevat een bergruimte onder de armsteun, maar de kilometervreters zullen het ontbreken van een bekerhouder betreuren. Om de koffer aan te passen, is de achterbank vanzelfsprekend asymmetrisch opgedeeld en kan de zetel van de bijrijder neergeklapt worden om bijzonder lange voorwerpen te kunnen vervoeren.

Behavior

De scheiding van Renault en Volvo is al lang een feit. Toch heeft de 40–reeks onder zijn motorkap nog altijd een Franse krachtbron. “Dat gebeurde in het kader van een akkoord dat pas in 2004 afloopt,” aldus Jan van der Hasselt, PDG van Volvo Cars Belgium. In zijn laatste versie heeft de 1.9D common rail rechtstreekse inspuiting, waarmee hij niet alleen geruislozer werkt, maar ook vermogens van 102 of 115 pk heeft, met een maximumkoppel van respectievelijk 215 en 265 Nm vanaf 1750 o/m. De 1.9D 115 pk is soepel van in de laagste regionen en klimt later gezwind in de toeren. De versnellingsbak is redelijk lang gespreid, maar gezien het koppel schaadt zulks het rijplezier helemaal niet, behalve in vijfde of bij minder dan 1500 o/m. De trillingen en sloomheid van de viercilinder verplichten je dan in een lagere versnelling te schakelen. De vooras is nieuw en de wielbasis 12 mm langer, met het oog op meer efficiëntie en comfort, natuurlijk zonder dat het de legendarische wegligging van de S en V40 schaadt.

Conclusion

In België verkoopt Volvo 70 % van zijn S en V40 aan bedrijfsvloten. Een mooi succes, dat allicht nog langer zal duren met de komst van deze nieuwe versie, die nog comfortabeler, krachtiger en zuiniger is. Niet te verwonderen dus dat Volvo heel dicht bij de vlootbeheerders staat. Buiten de uitrusting voor professionele bestuurders is de zeer lichte esthetische evolutie, die de restwaarde van de reeds verkochte modellen niet wil aantasten, er een ander bewijs van. Een mooi voorbeeld van een win–win relatie !

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.