Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Passat GTE – Elektrisch reizen

Met de Passat GTE lanceert Volkswagen zijn tweede plug-inhybride, heet op de hielen van de gelijknamige Golf. De combinatie van verbrandings- en elektromotor belooft 1100 km autonomie.

Volgens Wolfsburg zal het aantal plug-inhybrides de komende jaren toenemen van 218.000 eenheden nu tot 893.000 stuks in 2018. In 2022 zouden er zelfs meer dan drie miljoen stekkerhybrides moeten circuleren, wat Volkswagen motiveert om een tweede GTE-model voor te stellen: de Passat GTE in sedan- of Variantuitvoering. De nieuwe afkorting staat voor Gran Turismo Electric en impliceert het samengaan van prestaties en een laag verbruik. In casu: 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden (7,6 voor de break) óf een normverbruik van 1,6 liter per 100 kilometer. Op voorwaarde dat de batterijen opgeladen zijn, natuurlijk.

50 km elektrisch

De Passat GTE heeft genoeg Samsung-accu’s aan boord om 50 km volelektrisch te rijden. Opladen neemt vier uur en een kwart in beslag aan een normaal stopcontact, tweeënhalf uur aan een door VW geleverde muurlader. De batterijen al rijdend opladen kan ook (bijvoorbeeld als je aan het eind van de rit een emissievrij centrum in wil), maar dan stijgt het gemiddeld verbruik wel met een paar liter. Hoe zuinig de GTE uiteindelijk is, hangt in grote mate af van het traject en de gehanteerde rijstijl. Blijft de rit onder de 100 km, dan is een gemiddelde van drie liter zeker aan de orde omdat de batterijen 50 km meehelpen. Rij je echter constant in GTE-modus, dan is de acculading na 15 km opgebruikt en stijgt het verbruik naar zes liter een meer.

Turbo

Met een systeemvermogen van 218 pk heeft de GTE geen gebrek aan pit, terwijl de e-motor zelfs onderin het toerengebied voor flukse prestaties zorgt. De viercilinder turbobenzine helemaal naar zijn rode zone bij 7.000 omwentelingen draaien, heeft minder zin. Beter is het om de stuurlepels van de speciale DSG6-automaat te gebruiken en iets vroeger op te schakelen bij volgascommando’s. De bak met dubbele koppeling is trouwens bijzonder omdat er nog een derde koppeling op zit die de motor kan loskoppelen om de vrijloopfunctie te activeren. De remfunctie van de elektromotor zorgt dan weer dat er tijdens het uitbollen energie gewonnen wordt.

Royale reisberline

Terloops blijven de standaard kwaliteiten van de Passat gewoon intact, en dat zijn er best wat. De achtste generatie doet erg volwassen aan en profileert zich daarmee als een reisauto bij uitstek. In het geval van de Variant is dat zelfs een royale, die enkel de Skoda Superb Combi en de Mercedes E-Klasse break qua kofferruimte moet laten voorgaan. Tot slot is ook de hele armada veiligheidssystemen van het VW-concern (optioneel) van de partij, waardoor de middenklasser bijna in staat lijkt om autonoom te rijden. Doe je dat toch liever zelf, dan krijg je met de Passat GTE een vijfzitter die zich naar wens ultrazuinig dan wel gezwind laat bewegen, zonder snel door de mand te vallen. Benieuwd of dat wel het geval is wanneer Volkswagen de prijs wereldkundig maakt.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer