Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Toyota Yaris Hybrid 2017

Test: Toyota Yaris Hybrid 2017

Tweede facelift?

11.05.2017

Volgens de kalender is de Toyota Yaris toe aan een compleet nieuw model. Kijk evenwel naar het resultaat, en je ziet vooral een facelift die op de hybridevariant betrekking heeft.

Gallerij: Test Toyota Yaris Hybrid 2017Normaal gezien presenteren constructeurs om de drie jaar een facelift en om de zes jaar een nieuw model. De vorige generatie van de Yaris dateert immers van 2011, terwijl de opfrisbeurt in 2014 werd doorgevoerd. Logica dicteert dat het in 2017 tijd is voor een nieuw model, maar dat blijkt niet helemaal het geval. De ‘nieuwe’ Yaris heeft weliswaar een hertekende neus en dito achterkant, maar onderhuids is er nauwelijks iets veranderd. Behalve dan op de hybrideversie, die op het vlak van isolatie en comfort werd bijgepunt.

Selectieve opfrisbeurt

Gallerij: Test Toyota Yaris Hybrid 2017Toyota oordeelt dat de kopers van de reguliere Yaris best tevreden zijn met het model. Hoe verklaar je anders dat er op de stilistische wijzigingen na nauwelijks iets veranderd is? Toegegeven, binnenin is er een nieuw Touch2-infotainmentsysteem beschikbaar met TomTom-verkeersinfo en Coyote-waarschuwingen. Voortaan krijgen alle Yarissen ook standaard Safety Sense mee - met een automatische remfunctie, verkeersbordenherkenning, een rijvakhulp en een grootlichtassistent. Maar aan het platform of de aandrijflijnen is er dus niets veranderd, waardoor de term facelift eerder op zijn plaats is voor de niet-hybrides.

Gallerij: Test Toyota Yaris Hybrid 2017Anders dan zijn concurrenten is de Yaris wel nog beschikbaar in twee configuraties: als drie- en als vijfdeurs. De meeste merken laten de driedeursvariant vallen, terwijl Toyota ervoor kiest om het model beperkt aan te bieden met een 1.0 driecilinder benzine en een nieuwe 1.5 motor. Die vervangt de oude 1.3, maar voegt eigenlijk niet zoveel toe aan het concept. Voor een ‘splinternieuw’ blok is de viercilinder ook vrij vocaal, terwijl de bijhorende zesbak evenmin van de rapste is. Kortom: Toyota dwingt je eigenlijk naar de hybrideversie die wel met een reeks vernieuwingen kan uitpakken.

Enige hybride in zijn klasse

Gallerij: Test Toyota Yaris Hybrid 2017Verfijning is het kernwoord als het op de 1.5 VVT-I Hybrid aankomt. De ingenieurs hebben nieuwe schokdempers geïnstalleerd en tegelijkertijd de isolatie geoptimaliseerd. Het resultaat is 5,5 decibel minder rol- en windgeluid, hoewel er aan de benzinehybride zelf niets veranderd is. Die schittert nog altijd uit in de stad, waar de combinatie vaak elektrisch rijdt en waar nodig de verbrandsingsmotor bijschakelt. Samen resulteert dat in een gemiddeld verbruik van om en bij de vijf liter benzine, tenzij je op kousenvoeten rijdt om de naald onder de 4 te krijgen. Een gedegen resultaat, maar niet meer zo uitzonderlijk in het B-segment waar de nieuwste modellen een kilo of 200 lichter om op een andere manier brandstof te sparen.

Gallerij: Test Toyota Yaris Hybrid 2017Rijdynamisch valt de vierde generatie eenzelfde oordeel te beurt: goed maar ook niet meer uitzonderlijk. Daarvoor probeert de ophanging te hard om de kerk in het midden te houden, waardoor de nieuwe Yaris noch uitgesproken comfortabel (zoals de Citroën C3) noch bijzonder snedig (zoals de Suzuki Swift) is. Door de EV-toets te duimelen kan je wel wat extra zen creëren, maar zoals bij de meeste niet-stekkerhybrides oordeelt het autobrein al snel dat het welletjes is en slaat de zeurderige viercilinder aan. Die is op de hybride nog steeds aan een CVT gekoppeld, waardoor de motor toeren moet maken om vermogen te genereren.

Meer van hetzelfde

Gallerij: Test Toyota Yaris Hybrid 2017Met andere woorden: de nieuwe Yaris verlegt zijn eigen krijtlijnen niet, maar borduurt verder op wat de vorige generatie al sinds 2011 doet. Daardoor voelt het geheel niet meer zo innoverend aan, terwijl het uiterlijk eerder braaf dan gewaagd is. Bovendien is de Yaris wederom aan de prijs, met een minimuminvestering van 14.990 euro voor de manuele 1.0 benzine en minstens 20.400 euro voor de hybride. Ergo: we hadden eerlijk gezegd iets meer verwacht van deze hoegenaamd nieuwe generatie, ook al vervult de Yaris zijn rol als ruime stadsmus nog altijd prima. Verwacht er alleen geen rock ’n’ roll van.

Toyota Yaris Hybrid
Moteur: vier-in-lijn benzine, 1497 cc + elektrische motor 45 kw
100 pk
111 Nm
0-100 km/u: 11,8 sec
Top: 165 km/u
Verbruik: 3,3 l/100 km
Testverbruik 5,0 l/100 km
CO2: 75 g/km
Prijs: 20.400€

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.