Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Toyota Aygo 2018

Test: Toyota Aygo 2018

Funky is zijn tweede naam

15.06.2018

De Toyota Aygo maakt deel uit van een drieling, samen met de Peugeot 108 en de Citroën C1. Zijn facelift brengt zowel technische aanpassingen, als uiterlijke wijzigingen.

Gallerij: Test Toyota Aygo 2018Dat laatste onderwerp is belangrijk, want volgens Toyota kopen hun klanten de Aygo vooral omwille van zijn design. We hebben het hier al enkele keren gezegd, te vaak zelfs en beloofd: we zullen het niet meer doen. Maar om het af te leren nog één keer: wie zou enkele jaren geleden gezegd hebben dat Toyota’s vooral verkochten op basis van hun uiterlijk?

X

Toyota pakt zwaar uit met zijn kleine stadswagen. Na zijn facelift is de Toyota Aygo naar onze mening de meest uitbundige, zelfs de coolste van zijn segment, waar brave vormen de norm zijn. Tenzij je een Fiat 500 nog cooler vindt. In prijs verschillen ze alvast niet veel.

Gallerij: Test Toyota Aygo 2018De designers hebben enkele bijkomende pennentrekken aangebracht om vooraan de X in de neus nog beter te doen uitkomen. De voorbumpers kregen meer volume om het reliëf beter naar voor te brengen. De lichtblokken zijn nieuw en bevatten nu led-dagrijlichten. Onder de lichten zijn nep-luchtopeningen aangebracht. Achteraan zijn alleen de lichtblokken nieuw. Het lichtsignatuur maakt hem bovenaan smaller en onderaan breder, terwijl ze ook de X-vorm in herinnering brengen.

Gallerij: Test Toyota Aygo 2018Het interieur blijft grotendeels ongewijzigd. De Aygo wordt er niet ruimer op, wat wil zeggen dat de ruimte achteraan snel zijn beperkingen toont. Zelfs voor een niet eens zo grote volwassene. Wat wel verandert is het uiterlijk van de enkele teller. Ook krijgt de boordplank een iets chiquere afwerking. De inlegplaatjes rond de ventilatiemonden kunnen zelfs de tint van de carrosseriekleur krijgen.

Iets veiliger

Gallerij: Test Toyota Aygo 2018De kleine Toyota gaat er ook lichtjes op vooruit wat uitrusting betreft. Op het vlak van veiligheid krijgt hij ook een passieve rijvakwaarschuwing naast de automatische noodremhulp in de stad. Wat rijgemak betreft, komt er nu ook een achteruitrijcamera bij. Voor het overige is er geen nieuws: bij de duurdere uitrustingen komt er Apple Car Play en Android Auto bij, en voor wie niet via de smartphone wil navigeren biedt Toyota een geïntegreerd Pioneer-systeem aan.

Dynamischer?

Gallerij: Test Toyota Aygo 2018Toyota stelt dat het zowel het onderstel als de software van de stuurbekrachtiging heeft gewijzigd om de Aygo dynamischer te maken, speelser ook. Jammer genoeg konden we op de testroute niet echt op de proef op de som nemen. Maar we voelden wel dat de Aygo een zekere speelsheid in zich droeg. Alles relatief te bekijken natuurlijk… Wat wel evident is, zijn de verbeteringen die zijn aangebracht op het vlak van de isolatie van wind- en rijgeluiden. De mechanische geluiden en het rijlawaai blijft goed onder controle, terwijl de windgeluiden meer dan aanvaardbaar zijn, zelfs op de snelweg waar de Aygo zich goed op zijn gemak voelt.

De motor is ook stevig herwerkt. De driecilinder maakt minder lawaai, maar hij is vooral zuiniger en properder geworden. De CO2-waarden van de benzinemotor gaan met 5 g/km omlaag en op een weinig veeleisend maar wel filerijk parcours tekenden we een echt gemiddelde op van 5,3 l/100 km. Helemaal niet mis.

Gallerij: Test Toyota Aygo 2018Indien design echt het voornaamste verkoopsargument is, dan heeft Toyota dat punt net nog wat aantrekkelijker gemaakt. In werkelijkheid heeft hij nauwelijks tekortkomingen, op die van zijn afmetingen na en de basic-prestaties. Hij mag dan nog steeds niet de ‘beste’ in zijn klasse zijn, hij blijft nog steeds de tofste.

Toyota Aygo
Motor: driecilinder benzine, 998 cc
53 pk bij 6.000 opm
93 Nm bij 4.400 opm
0-100 km/u: 13,8 sec
Top: 160 km/u
Verbruik: 4,1 l/100 km
Testverbruik: 5,3 l/100 km
CO2 : 93 g/km
Prijs: 11.760 euro (richtprijs, lancering september)

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.