Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Suzuki Vitara 1.6 CNG – De goedkope SUV

Met zijn Vitara op CNG (aardgas) wil Suzuki een ernstig alternatief aanbieden voor de diesel. Hij richt zich op mensen die bewuster met hun omgeving willen omgaan, en die kunnen rekenen.

De Suzuki Vitara CNG beschikt over een dubbele autonomie, een niet te versmaden bonus wanneer je dagelijks flink wat kilometers maalt. Of wanneer je over een auto beschikt die niet zo zuinig omspringt met zijn brandstof.

Over het algemeen gesproken vind je deze dubbele autonomie – twee tanks eigenlijk – in auto’s met een LPG gasinstallatie of CNG aardgas. CNG zit eindelijk in de lift in ons land, en het tanknetwerk breidt nog elke maand uit. Waardoor de automerken met hernieuwde aandacht naar CNG kijken. De jongste in het rijtje is Suzuki. De Belgische invoerder biedt zijn Vitara aan met CNG-tanks, een best interessante combinatie.

Ernstig partnerschap

In concreto klopte Suzuki aan bij het Antwerpse bedrijf AGS in Olen, in de Kempen. Een specialist inzake CNG-installaties. Dat verkoos om aan de slag te gaan met de 1.6 viercilinder benzineversie met 120 pk. Die krijgt zijn aardgas gevoed uit twee tanks die onder de koffervloer de plaats hebben ingenomen van het reservewiel. Deze tanks uit composietmateriaal hebben elk een inhoud van 46 liter. Daarmee kan je goed 15 kilogram samengedrukt aardgas opslaan, wat je theoretisch in staat stelt om 420 kilometer ver te rijden. De ophanging achteraan hoefde geen wijzingen, met gevulde tanks komt er slechts 30 kilogram bij in totaal.

Beperkt compromis

Je moet dus geen genie zijn om te begrijpen dat de meeste pluspunten van de Suzuki Vitara overeind blijven in de CNG-versie: ruimte, een handige koffer en vierwielaandrijving voorop. Zelfs nu de tanks een beperkt compromis vereisen in de koffer, blijft het volume nog steeds ruim voldoende. Zeker wanneer je de achterbank neervouwt. Een klein detail: omwille van de tanks beschik je niet langer over een volledig vlakke laadvloer. Maar dat is snel vergeten wanneer je de rekening maakt van deze CNG Vitara.

Een centenkwestie

Op het moment van onze test kostte een kilogram CNG 0,79 euro. Over een gemengd parcours bracht ons dat op een kostprijs van 0,034 euro per kilometer, wanneer je uitsluitend op CNG rijdt natuurlijk. Interessant toch? Zeker wanneer je weet dat er aankooppremies zijn en taksvoordelen voor wie zich een CNG-auto aanschaft. Voor de Vitara komt de meerprijs van de CNG-versie neer op 4.750 euro, BTW, installatie en technische controle inbegrepen. Suzuki heeft besloten om de standaardgarantie van 5 jaar ook toe te passen op de CNG-installatie. Aangenaam nieuws, niet?

Zelfde gevoel achter het stuur

Wat de dynamiek betreft, zal je niet snel iemand horen klagen. Je voelt hetzelfde achter het stuur als in de klassieke benzineversie van de Vitara. Een krachtig motorblok dus, dat de Suzuki Vitara in staat stelt om er lang een goed ritme op na te houden. Wanneer je geen acht slaat op het display dat aangeeft welke brandstof je net gebruikt, is het zelfs onmogelijk om te weten of je nu op benzine dan wel op CNG rijdt. Dat lijkt nog de belangrijkste troef van een moderne CNG.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Suzuki S-CROSS 2022

Suzuki S-Cross: Kwalitatief buitenbeentje

Autotests · Suzuki
Suzuki Across 24

Suzuki Across: Toyota met een twist

Autotests · Suzuki
AS24 Swace banner

Suzuki Swace: dubbelganger (2021)

Autotests · Suzuki
Ontdek meer