Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Suzuki Celerio 1.0 – Geen meeloper

Na de S-Cross en in afwachting van de Vitara, zet Suzuki de vernieuwing van zijn gamma verder met de Celerio. Dat is een stadswagen zonder franjes, maar met ontegensprekelijke kwaliteiten.

We leerden de Celerio eerder al kennen op buitenlandse wegen, en we testen hem nu op thuisgrond.

Qua concept is de Suzuki Celerio de tegenpool van de Fiat 500, Opel Adam en de Renault Twingo. Hier geen fashionista accessoires zoals strepen, aparte spiegelbehuizingen, dambordmotieven, hippe velgen,… De Suzuki focust op eenvoud en efficiëntie. Wat te zeer zelfs. Tegenwoordig werken zelfs de niet-premium concurrenten zoals de Toyota Aygo, de Citroën C1 of de Hyundai i10 op een uitgesproken persoonlijkheid in het design. Je houdt ervan of niet, maar het zijn auto’s met een eigen gezicht. Daarnaast is het moeilijk om de bleke Suzuki te parkeren, die wel heel ‘low cost’ overkomt.

Bestaansminimum

De indruk verbetert wanneer je instapt. Niet dat je meteen in vuur en vlam schiet, maar het sobere meubilair overtuigt toch, vooral omdat je de indruk krijgt dat hij vanbinnen ruimer is dan de buitenkant doet vermoeden. Hij is nochtans maar 1,60 meter breed. De plastics zijn hard en klinken hol, maar de kwaliteitsindruk is niet slechter dan bij anderen in deze klasse. Dankzij het hoge dak, kunnen zelfs twee volwassenen comfortabel achteraan plaatsnemen. Met passagiers vooraan van gemiddelde lengte, schiet er voldoende beenruimte over voor de achterste plaatsen. Daar voegt Suzuki nog een koffer van 254 liter aan toe, wat een record is in het gamma. Jammer wel dat er niet één lichtje af kon in de kofferbak. Dat maakt het moeilijk rommelen tussen de bagage in het donker.

Technologie, dat laat de Celerio aan anderen over. Vier elektrisch bediende ruiten, aluminium velgen, airco en een radio met bluetoothfunctie, dat is de grootste luxe die je van het topmodel mag verwachten. Dit betekent dat je niet verstoken blijft van essentiële luxe, maar bedieningstoetsen aan het stuur, achteruitrijsensoren en een multimediasysteem hadden toch minstens op de optielijst gemogen.

Verborgen kwaliteiten

Een koper op zoek naar een redelijke auto zal dit alleen maar goed nieuws vinden. Vooral omdat de Celerio nog een belangrijke kwaliteit achter de hand houdt. Zijn 1.0 benzinemotor met 68 pk is levendig, en gekoppeld aan een precies schakelende manuele vijfbak. Hij leeft op bij elk toerental en bezorgt de Celerio een kwiekheid die je hem niet zou aangeven, zelfs op de snelweg. Terrein waarvoor hij eigenlijk niet bestemd is. In die omstandigheden hebben we ons nog verbaasd over het absolute geluidcomfort van de Celerio. Het verbruik valt reuze mee. Suzuki belooft 4,3 l/100 km gemiddeld. Wij tekenden tijdens onze test nooit meer dan 5,2 l/100 km op. Knap.

Het onderstel is verzorgd voor onze wegen. De soepele afstelling bevalt voor ons asfalt, terwijl de stuurbekrachtiging consistent is en hem goed op zijn vak houdt. Alleen het pluimgewicht – 805 kilogram – maakt hem gevoelig voor zijwinden, iets waar je bij het inhalen van vracht- en bestelwagens op moet letten. De Celerio legt bij ons zijn parcours af zonder struikelen. Maar niet iedereen zal geneigd zijn om achter zijn stuur te kruipen. De prijzen starten aan 9.999 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Suzuki S-CROSS 2022

Suzuki S-Cross: Kwalitatief buitenbeentje

Autotests · Suzuki
Suzuki Across 24

Suzuki Across: Toyota met een twist

Autotests · Suzuki
AS24 Swace banner

Suzuki Swace: dubbelganger (2021)

Autotests · Suzuki
Ontdek meer