Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Subaru Impreza – Cultuurverschillen

Er was een tijd dat de Subaru Impreza synoniem stond voor succes in de rallysport, maar inmiddels is de Impreza geëvolueerd naar een gezinswagen. Daarbij is de vraag wat hij van zijn aparte karakter heeft behouden.

De Subaru Impreza is in onze contreien toe aan zijn vijfde generatie. Die neemt de vorm aan van een compacte vijfdeurs. De trekken zijn strakker, en hij ziet er zelfs wat sportiever uit dan voorheen. Toch wijzigt er weinig aan de afmetingen: er komt 4 centimeter bij in de lengte (4,46 meter), 4 centimeter in de breedte (1,78 meter), terwijl de hoogte onveranderd op 1,48 meter blijft. De styling maakt geen grote emoties los, maar hij straalt wel meer discrete elegantie uit dan vroeger, wat hem een statiger voorkomen geeft.

Full option

Hetzelfde stellen we vast in het interieur: elk knopje staat op de juiste plaats en het geheel lijkt logisch vormgegeven… al had het wel wat meer inspiratie mogen uitstralen. Wat de materialen betreft die Subaru gebruikte voor het meubilair en voor de deurbekleding, zien we kwaliteitsverschillen. Maar anderzijds: over ruimte heb je niet je niet te klagen in de nieuwe Subaru Impreza. Vier volwassen, zelfs van enige omvang, zitten comfortabel. De koffer neemt met 385 liter plaats in de middenmoot in zijn klasse. Door zijn reguliere vormen is hij best praktisch. Maar met een verplaatsbare vloerplank had hij een volledig vlakke laadvloer kunnen verkrijgen met de achterbank neergeklapt.

Car Play

Wat comfort en technologie betreft, borduurt de Subaru Impreza voort op de goede gewoontes van het huis om al van bij het basismodel ‘Pure’ een erg volledige uitrusting aan te bieden. Daarbij horen automatische regeling van de lichten, multimediasysteem met Apple Car Play en Android Auto, verwarmde stoelen vooraan en automatische airco. Zelfs Eyesight, Subaru’s systeem dat de weg in de gaten houdt en helpt bij de rijvakassistentie en de noodremhulp, maken deel uit van het standaardpakket. Met een prijs van 21.495 euro valt er nog weinig op af te dingen.

Geen sport

Bij de voorstelling van hun jongst geborene benadrukten de ingenieurs van Subaru het werk dat ze aan het onderstel verrichtten. De nieuwe samensmeltingen van materialen stelden hen in staat de torsiestijfheid omzeggens te verdubbelen, terwijl de nieuwe ophanging de rolbewegingen met de helft onderdrukken. Dat werk voel je meteen achter het stuur. De nieuwe Subaru Impreza doet de sportieve reputatie van het merk eer aan, met lastwissels die perfect onder controle blijven en meer dan genoeg comfort. Het stuur voelt beter en preciezer aan dan voorheen. We zouden bijna geneigd zijn ‘een tikkeltje sportief’ te zeggen. Bijna.

Want zijn onderstel mag dan wel uitstekend zijn, Subaru houdt het momenteel bij één motor voor bekeken: een atmosferische 1.6 benzine met een weinig indrukwekkende 114 pk en 150 Nm (dat laatste bij 3.600 opm). Daarbij horen ook vierwielaandrijving en een continu variabele versnellingsbak (CVT Lineartronic) die er virtuele versnellingen op nahoudt. Hoewel motor en versnellingsbak 20 kilogram lichter zijn geworden, heeft hij onvoldoende in huis om dit onderstel kleur te geven. Deze Impreza laat zich dan ook vooral van zijn beste kant kennen wanneer je op het gemak rijdt. Daarbij springen de stilte in het oog, en het best goede verbruik. Om het chassis beter te benutten wordt het wachten op de turbomotor die Subaru belooft op basis van de huidige 1.6, en natuurlijk op de nieuwe WRX. Het lot van de diesel lijkt dan weer bezegeld.

Subaru Impreza 1.6l Lineartronic
Motor: viercilinder boxer benzine, 1.600 cc
114 pk bij 6.200 opm
150 Nm bij 3.600 opm
0-100 km/u: 12,4 sec
Top: 180 km/u
Verbruik: 6,2 l/100 km
Testverbruik: 7,8 l/100 km
CO2: 140 g/km
Prijs: 21.495 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Subaru Forester e-Boxer (2022) banner

Subaru Forester e-Boxer: mee met de stroom

Autotests · Subaru
Subaru Solterra (2022) banner

Subaru Solterra: op z’n eigen paadje

Autotests · Subaru
subaru-outback-front

Subaru Outback: Japanse karakterkop

Autotests · Subaru
Ontdek meer