Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Skoda Rapid

Test: Skoda Rapid

Gemaakt om harten te winnen

28.07.2012

Tussen de kleine Fabia en de ruime Octavia, gaapte volgens Skoda nog een gat. In die ruimte heeft het Tsjechische merk nu de compacte berline Rapid geparkeerd. Er is duidelijk nog ambitie aanwezig bij Skoda.

Gallerij: Test Skoda Rapid4,48 meter lang is hij, en daardoor past de Rapid eigenlijk mooi in het gamma bij de eerste generatie Octavia. Die is in zijn tweede generatie gracieus gebleven, maar wel in omvang toegenomen. De volgende generatie Octavia zal overigens nog een trapje hoger gepositioneerd worden, zowel in omvang, uitrusting als in prijs. Zo moet de hiërarchie tussen beide voor iedereen duidelijk gesteld worden: Octavia boven Rapid.

Kleine Octavia

De Rapid lijkt op een gekrompen Octavia. Wel is hij het eerste productiemodel dat de nieuwe designtaal toont die we eerder zagen in de Mission L en Vision D concepts. Een zeer pure lijn, zonder veel franjes. Het oogt allemaal zeer strak, maar voor sommigen had het misschien wel wat meer creativiteit mogen tonen.

Gallerij: Test Skoda RapidTrouw aan zijn imago is ook de Rapid één van de ruimste in zijn segment. Vijf volwassenen vinden er makkelijk een plaatsje. Maar dan heb je de koffer nog niet geopend. Onder de grote hatchbackklep schuilt 550 liter aan bagageruimte. Met de achterbank plat kan dat zelfs 1.490 liter worden. Skoda blijft op die manier de koning in het vrijetijdsdenken.

Net als in andere Skoda’s is aan boord de verwantschap met Volkswagen zichtbaar. Wel heeft Skoda hier voor een iets mindere materiaalkwaliteit gekozen dan we voorheen gewend waren. Op sommige plekken heeft Skoda er zelfs voor gekozen om de carrosserie niet te bedekken (aan de achterruit bijvoorbeeld).

Goed gesternte

Gallerij: Test Skoda RapidZes motoren staan er bij de lancering op het menu. Bij de benzines is er de 1.2 MPI met 75 pk en de 1.2 TSI met 86 pk of met 105 pk. De 1.4 TSI met 122 pk is de topper. Bij de diesels is er keuze uit de 1.6 TDI met 90 pk en met 105 pk. Die laatste zullen bij ons een groot deel van de verkoop voor hun rekening nemen, maar tijdens de eerste testritten hadden we uitsluitend de keuze uit de 1.2 TSI en de 1.4 TSI benzines. Die laatste is ook hier weer bijzonder aangenaam, met zijn zachte karakter en zijn ruime beschikbaarheid, al van bij de lage toerentallen en dat tot hoog bovenin. De zeventraps DSG is een schitterende aanvulling, zoals we tijdens onze test mochten merken.

Gallerij: Test Skoda RapidMaar eigenlijk waren we nog het meest verbaasd door zijn kleine broer, de 1.2 TSI. Met zijn 86 pk en 160 Nm komt hij verbluffend levendig uit de hoek. Je maakt er de Rapid zowaar dynamisch mee. Wel moet je snel een versnelling lager schakelen voor een inhaalmanoeuvre, maar dan nog lijkt hij voldoende souplesse in huis te hebben om traditionele dieselrijders te overtuigen om de overstap te wagen. Vooral: officieel geeft Skoda een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km op. Wie geïnteresseerd is, zal in de Rapid een betrouwbare metgezel vinden, die zich zelfzeker een weg baant door het verkeer. Het uitstekend afgestelde onderstel stelt in alle omstandigheden het rijcomfort voorop, en trekt uitstekend zijn plan, zelfs op slecht asfalt. Bij ons zou hij tegen het einde van het jaar op de markt komen, aan een vooropgestelde startprijs van 15.000 euro. Uiteindelijk zou hij moeten uitgroeien tot het tweede best verkochte model bij Skoda, na de Octavia.

Gallerij: Test Skoda Rapid

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.