Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Skoda Citigo

Test: Skoda Citigo

Geheugen opfrissen

31.07.2017

Hoewel erg bescheiden, is het de grote verdienste van de facelift dat hij de Skoda Citigo opnieuw in herinnering brengt. Want hoewel de Citigo zich sowieso een teruggetrokken leven lijkt te leiden bij ons, heeft hij ontegensprekelijke kwaliteiten.

In 2016 verkocht Skoda slechts 400 Citigo’s in België. Hij heeft een zware taak, want hij krijgt concurrentie van onder meer de Renault Twingo, maar ook van zijn neefjes, de Volkswagen Up en de Seat Mii, en zelfs van zijn eigen grote broer: de Skoda Fabia. Ondanks het feit dat die groter is en iets duurder blijkt, valt de Fabia duidelijk meer in de smaak bij de kopers want vorig jaar verkocht Skoda er bij ons 3.700 stuks van. Dat is bijna 10 keer meer dan wat Skoda van de Citigo verkoopt.

Kiwi

Gallerij: Test Skoda CitigoMet de facelift frist Skoda dus niet alleen de Citigo op, maar ook ons geheugen. Hij krijgt voor de gelegenheid een nieuwe, erg opvallende kleur: kiwi-groen. Behalve dat zijn de aanpassingen beperkt, wel zien we een aangepast radiatorrooster en gewijzigde bumpers. Vooraan duiken ook nieuwe led-dagrijlichten op en mistlichten vooraan die bijlichten in de bochten. Achteraan zijn de lichtblokken verduisterd voor de duurdere uitrustingsniveaus. Met zijn lengte van 3,60 meter is hij bijzonder handig voor de manoeuvres in een stadsomgeving.

Nieuw stuur

Gallerij: Test Skoda CitigoDe wijzigingen zijn duidelijker in het interieur, waar we een nieuw multifunctioneel stuur dat met leder is overtrokken. Ook de middenconsole is nieuw. Het multimediasysteem krijgt een scherm met een grotere resolutie en bovenaan de middenconsole is een specifieke steun ingewerkt voor de smartphone. Die smartphone is onontbeerlijk voor wie navigatie wil. Wat veiligheid betreft, voegt Skoda automatische noodremhulp toe, waarbij de Citigo zelf zal remmen voor een voorligger indien de bestuurder niet remt.

Smart

Gallerij: Test Skoda CitigoSkoda blijft ook met de vernieuwde Citigo trouw aan zijn slogan ‘Simply Clever’. Die krijgt zestien slimme vondsten die het leven van de inzittenden makkelijker maken. Zo beschikt hij over een ingewerkte paraplu en over veiligheidshesjes die onder de stoelen vooraan zijn weggewerkt. Onder het handschoenvakje is een haakje ingewerkt waaraan je een tas kunt hangen. In de flanken van de stoelen vooraan zijn opbergnetten ingewerkt, hij beschikt over een vuilnisbakje en de eerder gemelde opbergplek voor een telefoon. Met een dubbele koffervloer kan je de ruimte in de koffer handig indelen. Die is nog steeds 251 liter groot.

Gallerij: Test Skoda CitigoIn tegenstelling tot de Volkswagen Up, die bij zijn facelift ook het nieuwe 1.0 turbobenzine motorblok kreeg, blijft bij de Skoda Citigo alles bij het oude. We vinden dus een motor van 68 pk die op aardgas (CNG) werkt, naast de 1.0 driecilinder benzine die Skoda aanbiedt met 60 pk en 75 pk. Die laatste versie bleek erg gewillig tijdens onze korte eerste kennismaking, en hij is volkomen op zijn gemak in een stadsomgeving. Wat wegligging betreft, ontgoochelt deze kleine Skoda evenmin. Wel raden we u de automaat af, die te traag schakelt in vergelijking met meer moderne versnellingsbakken bij de concurrentie.

Skoda Citigo 1.0 MPI 75
Motor: driecilinder benzine, 999 cc
75 pk bij 5.000 opm
95 Nm bij 3.000 opm
0-100 km/u: 13,5 sec
Top: 173 km/u
Verbruik: 4,4 l/100 km
CO2: 101 g/km
Prijs: 10.905 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.