Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Secma F16 Turbo

Test: Secma F16 Turbo

Wacht, zomer, ga nog niet weg

12.09.2017

Secma? Het zegt u niets? Secma is een kleine Franse constructeur rond Valenciennes gevestigd. Eén van de creaties is deze vederlichte F16 Turbo roadster, aangedreven door de motor van de Peugeot 208 GTi. Opgelet, het gaat vooruit in deze test.

Gallerij: Test Secma F16 TurboSecma is de afkorting van Société d’Etude et de Construction de Mecanique Automobile. Het bedrijf is opgericht in de jaren ’70, en was in de eerste plaats gespecialiseerd in de productie van hobbyvoertuigen waarvoor geen rijbewijs vereist was. Secma produceerde kleine quads en roadsters met Lombardini-motoren. Maar sinds 2008 maakt Secma ook de F16, een opmerkelijke fun-auto die het midden houdt tussen een Ariel Atom en een strandbuggy. Hun jongste creatie is de F16 Turbo, die vorig jaar op de markt kwam.

Simple is better

Gallerij: Test Secma F16 TurboSecma heeft eenvoud zijn handelsmerk gemaakt, de F16 Turbo vormt geen uitzondering op die regel. De roadster is slechts 3,18 meter lang en is opgebouwd rond een buizenchassis waar ook de tank is ingewerkt. Daarop wordt een centrale kuip geplaatst en een plastic koetswerk gaat erover heen. Het interieur is spartaans: een stuur, de pook die een manuele zesbak bedient (van Peugeot), de bedieningen van de ruitenwissers en de richtingaanwijzers, de lichten… en dat is het zowat. De stoelen worden meteen meegevormd in de kuip en met leder bekleed. In optie kan je met stof beklede deurpanelen bestellen, net als een vouwdak. Vooraan tref je een koffer aan met een inhoud van 200 liter. Weinig, maar dat kan je ook van het gewicht zeggen: 657 kilogram.

Heel efficiënt

Gallerij: Test Secma F16 TurboMet 205 pk uit de 1.6 THP-motor die centraal achteraan ligt, kan de Secma F16 Turbo prestaties voorleggen van de betere sportievelingen. Hij heeft voldoende aan 4,8 seconden om 100 km/u op de teller tevoorschijn te toveren. Zelfs wanneer je het gaspedaal compleet vloert, breng je de achterwielen nog niet in verlegenheid. Daar hebben de plaatsing van de motor en het weinige gewicht dat in beweging moet worden gebracht natuurlijk ook iets mee te maken.

Vaste stoelen

Gallerij: Test Secma F16 TurboOmdat de stoelen niet kunnen bewegen is het vanzelfsprekend niet makkelijk om een goede zit achter het stuur te vinden. Alleen de pedalen kunnen in de lengte worden verschoven. Onze auto had bovendien geen deuren, wat vervelende turbulenties in het interieur opleverde. Alleen, dat ben je snel vergeten want de Secma F16 Turbo staat garant voor authentiek, ouderwets rijplezier. Van het soort waarvan je spontaan begint te glimlachen omdat je het tegenwoordig maar zo zelden aantreft in een auto. Het stuur doet het zonder bekrachtiging maar is in beweging wel millimeterprecies. Elk stukje info komt tot je door, terwijl de remmen – evenmin bekrachtigd – blijven bijten.

Speels

Gallerij: Test Secma F16 TurboHet is wel even wennen, maar al snel ben je vertrouwd met het speelse karakter van de F16 Turbo. De voortrein laat zich heel precies plaatsen op het punt dat je wil in de bocht, waarna de turbo je mooi lanceert naar de volgende remzone. De turbo geeft daarbij een vriendelijke trap tegen je kant bij elke druk op het gaspedaal. Natuurlijk moet je wel wat behoedzaam omspringen met het gas wanneer je een rotonde verlaat of aan het einde van een bocht. Zoniet komt de achterkant rond. Al valt ook hier op dat dankzij de lichte combinatie je hem snel opnieuw tot de orde hebt geroepen. Voor liefhebbers van track days monteert Secma ook graag het sperdifferentieel uit de 208. De basisprijs bedraagt 31.510 euro.

Gallerij: Test Secma F16 Turbo

Secma F16 Turbo
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.598 cc
205 pk bij 5.800 opm
300 Nm bij 1.700 opm
0-100 km/u: 4,8 sec
Top: 240 km/u
Verbruik: 6,2 l/100 km
CO2: 139 g/km
Prijs: 31.510 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.