Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Seat Ibiza TGI

Test: Seat Ibiza TGI

Wanneer vol gas niet volgas is

26.02.2018

Nadat de groep eerst een voortrekkersrol speelde als promotor van de diesel, is de VW Groep nu een pionier op het vlak van CNG. De jongste exponent heet Seat Ibiza TGI.

Gallerij: Test Seat Ibiza TGICNG, TGI, dat geeft weer een reeks onbekende combinaties. Dus voor wie het gemist heeft: CNG staat voor ‘compressed natural gas’, ook wel het aardgas zoals u het in de keuken of voor de verwarming gebruikt. En TGI is de benaming die de VW Groep geeft aan zijn auto’s die op aardgas rijden… behalve bij Audi, waar men voor g-tron kiest.

Techniek

Gallerij: Test Seat Ibiza TGIEerlijk is eerlijk, de interesse van de Duitse groep reikt verder dan dieselgate. Zoals onze test met de VW EcoUp uit 2013 bijvoorbeeld aantoont. Eigenlijk is CNG bij ons al meer dan 10 jaar verwikkeld in een strijd om voet aan de grond te proberen krijgen. Naast de VW Groep hebben Opel en Fiat ook al lang CNG-auto’s in hun aanbod. Het is een erg slim alternatief, want goedkoop. Voor 1 kilogram aardgas betaal je 1 euro. CNG is ook vrijgesteld van de beperkingen van LPG, en zo dus wel welkom in ondergrondse parkeergarages. Bovendien is de verbranding properder dan die van fossiele brandstoffen. Een auto op CNG stoot 25 procent minder CO2 uit en 85 procent minder NOx dan een benzinewagen. Maar zoals we ook al elke hebben gezegd, blijft het zoeken naar tankpunten. Al moet het gezegd dat in Vlaanderen onder meer dankzij Colruyt en zijn DATS-stations er een stevige inhaalbeweging is ingezet. Maar elders in het land is het nog lang zoeken naar een CNG-station.

1.194 kilometer

Gallerij: Test Seat Ibiza TGINa de Mii en de Leon, en voor de Arona, krijgt de Ibiza als derde Seat een TGI-versie. Een goed verkoopsargument: in België blijft de volledige benzinetank van 40 liter behouden, daar waar de Mii slechts een reservebrandstoftank heeft. In de Ibiza is in totaal voor 13 kilogram aan tankreservoirs in de koffer. Al heeft dat natuurlijk wel zijn gevolgen voor de beschikbare kofferruimte. Een gewone Ibiza beschikt over minimaal 355 liter koffer, in de TGI krimpt dat naar 262 liter. Anderzijds kan de Seat Ibiza TGI wel een rijbereik van 1.194 kilometer voorleggen, waarvan 400 kilometer op aardgas alleen.

Gallerij: Test Seat Ibiza TGITanken? Kinderspel. De tankvulling steekt eveneens achter de tankklep. Je moet gewoon het tankpistool vastdraaien, de knop op de pomp indrukken en in minder dan een minuut is hij volgetankt.

Makkelijk

Gallerij: Test Seat Ibiza TGIBij Seat heeft men ervoor geopteerd om de facto aardgas als hoofdbrandstof te gebruiken. Er is dus geen knop waarmee je manueel op benzine kan omschakelen. Wanneer het aardgas is opgebruikt, schakelt hij zelf over op benzine. Wel vind je op het dashboard een indicator die aangeeft op welke brandstof je rijdt.

Gallerij: Test Seat Ibiza TGIDe Seat Ibiza TGI gebruikt de 1.0 TSI driecilinder, mits enkele aanpassingen. Eén daarvan is minder vermogen. Waar de TSI normaal gezien goed is voor 95 pk, is dat in de TGI 90 pk. Goed, dat is maar 5 pk, dat verschil voel je niet. Maar het lagere koppel wel. Anders krijg je 175 Nm bij 1.500 opm, in de TGI blijft nog slechts 160 Nm over en dat bij 1.900 opm. Bovendien krijgt de Ibiza TGI ook de rekening gepresenteerd in het gewicht. Hij weegt 1.239 kilogram, wat bijna 120 kilogram meer is dan de Ibiza TSI 95 pk. Dat voel je ook in het rijden.

Dat neemt niets weg van de kwaliteiten van de Seat Ibiza TGI, en wie prijs stelt op groen rijden en zuinig rijden zal dat zeker appreciëren. Hij noopt ook tot een rustige rijstijl. Wanneer je een CNG tankstation in de buurt hebt, dan is de meerprijs van 1.400 euro tegenover een TSI 95 snel teruggewonnen.

Seat Ibiza TGI
Motor: driecilinder turbobenzine/gas, 999 cc
90 pk bij 4.500 – 5.800 opm
160 Nm bij 1.900 – 3.500 opm
0-100 km/u: 12,1 sec
Top: 180 km/u
Verbruik benzine: 4,9 l/100 km
Verbruik gas: 3,3 kg/100 km
CO2: 88 g/km
Prijs: 16.690 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.