Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Renault Zoé 40

Test: Renault Zoé 40

Verder rijden maakt geliefd

31.01.2018

Met de Zoé 40 wil Renault komaf maken met de voornaamste kritiek op elektrische auto’s: het rijbereik. Zijn batterij van 40 kWh belooft om de laadbeurten over 400 kilometer te spreiden, wat de bestuurder meer gemoedsrust moet geven. Is dat ook zo?

Na een week testrijden kunnen we bondig antwoorden: ja, dat is ook zo. De 40 kWh-batterij geeft de Franse stadswagen een rijbereik van 400 kilometer… maar dan wel gemeten volgens de officiële NEDC-verbruikscyclus. In het echt schommelt het meer rond 300 kilometer. Daar maakt Renault ook niet echt een geheim van, en het is ook exact wat de boordcomputer aangeeft wanneer ik hem ga ophalen. De Zoé komt bij de invoerder recht van de laadpaal.

Echte autonomie

Gallerij: Test Renault Zoé 40Het rijbereik volstaat om thuis te raken, toch een stevige rit richting platteland. Maar het traject dat grotendeels over snelwegen leidt, blijkt wel verre van ideaal voor het verbruik. De kleine Fransman blijft wel overeind. Niet alleen omdat hij er een meer dan correcte rijdynamiek op nahoudt, maar ook omdat de boordcomputer na deze eerste rit van 49,3 kilometer aangeeft op het digitale scherm achter het stuur dat ik nog voor 232 kilometer ‘in de tank’ heb. Ik heb dus voor zo’n 68 kilometer verbruikt op een traject van 50 kilometer met voornamelijk snelweg. Gezien dit type wegen valt dat meerverbruik dus nog mee.

Lange laadtijd

Gallerij: Test Renault Zoé 40Een kleine rit later (zo’n 15 kilometer) besluit ik om de Zoé voor het eerst bij te laden. Aan een klassieke stekker valt dat dik tegen: meer dan 7 uur laden is nodig om het zeventigtal kilometers opnieuw bij te tanken. Een volledige laadbeurt neemt zo in de beste omstandigheden tot 25 uur in beslag. Wanneer je thuis tankt hoeft dat nog geen drama te zijn, maar je moet er wel rekening mee houden indien je verwacht de volgende ochtend in een volgetankte auto te stappen, zoals in mijn geval. Een wallbox klaart de klus in ongeveer 4 uur en 30 minuten, we kunnen dit alleen maar aanraden aan toekomstige kopers.

Lange ritten

Gallerij: Test Renault Zoé 40Vroeg in de ochtend zien we zo dat we over slechts 265 kilometer beschikken. Het vriest licht en de auto heeft de hele nacht buiten gestaan, dus echt verbaasd kijken we daar niet van op. Het volstaat ook voor de heen- en terugrit naar de luchthaven. In totaal is dat goed voor 152,8 kilometer. De heenrit verloopt over snelwegen, de terugrit over een meer gemengd parcours langs Brussel en enkele rijkswegen. Uiteindelijk komen we nog met 99 resterende kilometers thuis, waarbij we wel de verwarming, de ontwaseming als de ruitenwissers hebben moeten gebruiken. Wat dus een correct verbruik geeft. Terug thuis gaat de Zoé opnieuw aan de stekker, en zijn we weer vertrokken.

Perfect gezelschap

Gallerij: Test Renault Zoé 40De rest van de week bestaat uit normale ritjes: wat boodschappen, een dinertje bij vrienden, een familiebezoek. Korte trajecten waarbij de Renault Zoé ruimschoots volstaat. Voor dagdagelijks gebruik blijkt de Zoé een erg aangename gezel, door zijn zachte werking. Je hoeft ook geen tankstations meer te bezoeken.

Dus, de Zoé is perfect geschikt voor een taak als tweede gezinswagen. Voor sommigen zal hij zelfs volstaan als enige wagen. Maar het is wel jammer dat zijn technologie hem best duur maakt. Hij kost 22.250 euro, waarbij je nog de maandelijkse huurprijs van de batterij moet tellen: 69 euro minimaal.

Gallerij: Test Renault Zoé 40

Renault Zoé ZE40 R90
Motor: elektrisch, 41 kWh batterij
92 pk bij 3.000 – 11.300 opm
220 Nm bij 250 – 2.500 opm
0-100 km/h: 13,2 sec
Top: 135 km/u
Autonomie: 400 km
CO2: 0 g/km
Prijs: 22.250 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.