Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Renault Mégane R.S.

Test: Renault Mégane R.S.

Deradicaliseren

04.02.2018

Nauwelijks enkele weken na de voorstelling van de nieuwe Alpine, schuift Renault een nieuwe atleet naar voor. De liefhebbers kijken al even hard uit naar de komst van de nieuwe Mégane RS. Maar die is wel wat veranderd.

Gallerij: Test Renault Mégane R.S.De Renault Mégane RS is dus terug om zijn stempel te drukken op een bijzonder deel van de markt, maar hij maakt tegelijk wel heel duidelijk dat de huidige wapenwedloop hem kan gestolen worden. Met zijn 1.8 turbobenzine met 280 pk (de Alpine haalt 30 pk minder uit dezelfde motor), blijft de Renault duidelijk onder de Ford Focus RS met 350 pk en de Honda Civic Type R met 320 pk. Met die twee concurrenten strijdt hij al een eeuwigheid om de nummer 1-plaats.

Geen excessen

Gallerij: Test Renault Mégane R.S.De Mégane ziet er ook minder uitbundig uit dan zijn concurrenten. Jawel, hij beschikt over bredere wielkasten en bijkomende luchtopeningen, zijn gezicht is agressiever, achteraan heeft hij een diffusor en centraal geplaatste uitlaat, 19-duim velgen en globaal ligt hij 1,5 centimeter lager tegen de straat. Hij heeft dus weldegelijk zijn eigen uitstraling. Maar behalve de kofferspoiler die erg mooi geïntegreerd is, voelt hij niet de nood aan opzichtige aerodynamische hulpstukken.

Gallerij: Test Renault Mégane R.S.Het interieur is misschien wel de plaats waar het sportieve thema het best van al is verborgen. Je kan de sportieve sfeer wel wat versterken via de Sport- en Race-modus, die de stijl van de tellers wijzigen. Je kan via USB ook toegang krijgen tot de telemetriegegevens en hij heeft een iets luidere uitlaat, al wordt het geluid ook deels versterkt door de geluidsinstallatie. Maar die rijmodi doen ook meer dan dat.

Welke kiezen?

Gallerij: Test Renault Mégane R.S.Met de Mégane RS moet de potentiële koper enkele noten kraken. Wil die de zestraps dubbelekoppelingsbak, of een manuele zesbak? En moet dat het standaard sportonderstel of het optionele Cup-chassis met 10 procent meer torsiestijfheid en een Torsen mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen? Standaard krijgt hij ook nog vierwielaandrijving, terwijl het Cup-onderstel over nieuwe gegoten aluminium remschijven kan beschikken. Dan zijn dan misschien minder overtuigend dan carbon-schijven, maar ook een heel stuk minder duur.

Sport

Gallerij: Test Renault Mégane R.S.We konden het Sport-chassis op de gewone weg testen en het Cup-onderstel op het circuit van Jerez in Spanje. Uiteindelijk maakte het Sport-onderstel het meest indruk. Want eigenlijk doet hij met minder opvallend goed. De Renault Mégane RS blijft zijn reputatie trouw en is nog steeds verbluffend efficiënt, terwijl hij zich ook nog steeds op de rem laat plaatsen en bij het lossen van het gaspedaal blijkt de achtertrein allerminst vastgenageld aan het asfalt. Kwaliteiten die tegenwoordig zeldzaam zijn. We hadden nochtans gedacht dat de vierwielsturing hem veel cleaner zou maken, maar niets daarvan. De Mégane RS wordt net levendiger. De grip van de voortrein is zo goed dat we pas tijdens de persconferentie, na 200 kilometer testrijden, doorhadden dat hij niet over het sperdifferentieel beschikt. Hij werkt dus bijzonder goed. Het Cup-chassis doet hetzelfde, maar hij reageer minder extreem dan zijn voorgangers. Laat het ons zo stellen, je kan ook al eens naar het warenhuis met de Cup.

Het Cup-onderstel is natuurlijk nog efficiënter, met het Torsen-differentieel dat hem op rails houdt bij het uitkomen van de bocht. De achtertrein is nog speelser. Maar eerlijk, om elke dag mee te leven is de Sport al meer dan genoeg.

Manueel

Gallerij: Test Renault Mégane R.S.De motor? Die geeft een stevige push, en herneemt vlot. Toch blijf je met het gevoel dat zelfs zonder dat er een pk-verschil zou zijn, de Focus en de Civic wat gemener van inborst zijn. De dubbelekoppelingsbak doet zijn job, maar tegenover andere gelijkaardige versnellingsbakken laat hij zich makkelijk op een fout betrappen. De manier waarop hij een versnelling blokkeert bijvoorbeeld. Daarom vinden we de manuele zesbak een betere keuze.

De Renault Mégane RS kost 34.550 euro. Daarmee zet hij zijn concurrenten een hak en blijft hij de referentie.

Gallerij: Test Renault Mégane R.S.

Renault Megane RS
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.798 cc
280 pk bij 6.000 opm
390 Nm bij 2.400 – 3.800 opm
0 – 100 km/u: 5,8 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 6,9 l/100 km
Testverbruik: 17,5 l/100 km (heel sportief gebruik)
CO2: 155 g/km
Prijs: 34.550 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.