Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Renault Mégane dCi 130

Test: Renault Mégane dCi 130

Hey, ik besta!

16.08.2014

Ooit was de Renault Mégane een verkoopstopper in België. Nu moet hij vechten om aandacht. Alleen, daar heeft Renault nu net een discrete facelift voor bedacht en een nieuwe dCi-motor met 130 pk.

De derde generatie van de Renault Mégane dateert inmiddels van 2008. Hij mag dit jaar dus zes kaarsjes uitblazen. Bovendien is er geen vervanging voorzien voor het einde van volgend jaar. Om die tijd te overbruggen krijgen alle varianten van de Mégane – van de coupé tot de break over de coupé-cabriolet – nog maar eens een kleine facelift.

Extra persoonlijkheid

Gallerij: Test Renault Mégane dCi 130Die update heeft vooral betrekking op de voorkant. Die was tot nu wat braaf. Te braaf. Maar nu krijgt hij een wat expressiever gezicht, wat meer karakter geeft. Vooral voor een coupé is dat een welgekomen bonus. De lichtblokken zijn wat strakker getrokken, hij krijgt een rijtje led-dagrijlichten geintegreerd in de bumper, terwijl de ruit van Renault opnieuw prominent pronkt in het radiatorrooster. De GT Line voegt daar nog bredere bumpers en pseudo-aluminium inserts aan toe.

R-Link, ook hier

Gallerij: Test Renault Mégane dCi 130Eens de deur geopend heeft de Mégane het heel wat moeilijker om zijn jaren te camoufleren. De kwaliteit van de afwerking en de gekozen materialen zijn nochtans nog steeds goed te noemen, maar het design en enkele details maken dit al een duidelijk oudere auto. Dat merk je onder meer aan de weinig intuïtieve plaatsing van enkele functieknoppen – maar wie heeft de bediening van de cruise control nu daar gelegd? – en aan het infoscherm bovenaan de boordplank. Dat oogt dik, vast en wat goedkoop. Jammer, want hier krijg je de toegang tot het leuk bedienbare R-Link-systeem. Dat biedt niet alleen bluetooth-verbinding, maar ook USB en Aux.

20 pk, echt?

Gallerij: Test Renault Mégane dCi 130Onder de motorkap van deze Mégane schuilt de nieuwe dCi-motor met 130 pk. Met zijn cilinderinhoud van 1.6 liter lijkt hij op papier een veel interessanter kompaan dan de 1.5 dCi met 110 pk. Met een gemiddelde van 4 l/100 km blijft hij toch gunstig aan de pomp. Alleen ontgoochelt hij in de praktijk. Want waar de 1.5 zich steeds soepel en dynamisch toont, verlangt de 1.6 dat de naald van de toerenteller steeds boven 1.800 opm blijft. Daaronder gaat het licht uit. Hierdoor moet er behoorlijk wat geschakeld worden, wat het plezier van de gewonnen 20 pk teniet doet. Temeer omdat de versnellingsbak hakerig en houterig schakelt. Gebreken die een weerslag hebben in de praktijk, want de boordcomputer bleef bij ons hangen bij 5,9 l/100 km na de test.

Maar toch

Nu, wat het onderstel betreft heeft de Renault Mégane geen concurrenten te vrezen. Of je hem nu rustig rijdt, dan wel stevig stuurt: de ophanging weet steeds een compromis te vinden tussen comfort en koetswerkcontrole. Het stuur is precies en net direct genoeg. Hierdoor is de Mégane alsnog een aangename reisgezel. In de GT Line krijg je er bovendien uitstekend steunende kuipstoelen bij. Maar dan tikt de rekening wel al aan tot 27.265 euro.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.