Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110

Test: Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110

Vakkennis

03.09.2014

Hij ligt langs alle kanten onder vuur van belagers (Citroën C4 Picasso, Ford C-Max, Kia Carens,…), maar dat kan de Renault Scenic nauwelijks verontrusten. Een kleine facelift is volgens Renault voldoende om hem aan de top van de piramide te houden.

De derde generatie Renault Scenic dateert al van 2009. Hij wist intussen zoveel familieharten te veroveren, dat we het al gewend zijn dat hij in zijn klasse traditioneel de verkooplijsten aanvoert. Zeker zoals hier, in de lange versie met zeven plaatsen.

VDA-effect

Gallerij: Test Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110De Scenic werd in 2013 opgefrist en sluit voortaan beter aan in het nieuwe Renault-gamma dat ontstond sinds designbaas Laurens van den Acker er de plak zwaait. Zijn schoonheidsideaal wordt nu op het hele gamma toegepast, wat zich vertaalt in een expressiever gezicht met een prominent logo als orgelpunt. De bumpers zijn opzichtiger, met chroom sierstukken en led-dagrijlichten.

Nog steeds up-to-date

Gallerij: Test Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110Achter het stuur merk je minder verschillen op. De afwerkingskwaliteit lijkt nu wel een heel stuk beter. Ondanks zijn leeftijd blijft de Scenic nog steeds heel wat sterke punten houden die het goed doen bij families. Zo zijn er de stoelen achteraan, waarvan je individueel de leuning kan verstellen, of de ‘vliegtuigtafeltjes’ voor de passagiers achteraan. Natuurlijk heeft hij ook op de meest diverse plaatsen opbergvakjes. Alleen een handig plaatsje om de smartphone te laten zijn ze bij Renault vergeten. Dat is des te jammer, want de Scenic neemt intussen ook het R-Link multimediasysteem over met bluetoothverbinding voor telefoongesprekken en audiostreaming. Het systeem is bijzonder gebruiksvriendelijk en intuïtief, een beetje zoals een tablet. En net als met een tablet kan je ook hier apps downloaden. Je kan dan zowel het weer opvragen, als een tweet versturen. We testen hier de Bose Edition, die 9 luidsprekers van uitstekende kwaliteit telt. Hij kost 23.400 euro.

Motor

Gallerij: Test Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110Om competitief te blijven, heeft Renault zijn motorenaanbod vernieuwd. Er zijn nu twee diesel ‘Energy’ keuzes: 1.5 dCi 110 pk en 1.6 dCi 130 pk. Wij trokken met de eerste op pad, en op geen enkel moment hebben we ons die keuze beklaagd. Hij toont zich levendig over de hele toerenteller, en moet zelden naar adem happen. Je hoeft dus niet te vaak de zesbak te gebruiken. Hoewel het onderstel intussen bijna zes jaar oud is, voelt de Scenic nog bijzonder fris aan. Het is een uitstekende partner voor deze motor. We hebben ons eigenlijk ontzetten geamuseerd met wat eigenlijk een familie-auto is. Nu, het deed ons wel denken dat met een volledige bezetting en bagage deze motor vast wel zijn limieten zal tonen. Wat het verbruik betreft: reken op gemiddeldes tussen 5,7 en 6,2 l/100 km, waar Renault 4,4 l/100 km geeft. Daarmee zit hij mooi in het gemiddelde van zijn klasse.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.