Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Range Rover Velar

Test: Range Rover Velar

De vierde dimensie

26.07.2017

Range Rover breidt zijn gamma uit met de Velar, een vierde model dat een gat opvult in het gamma tussen de kleine Evoque en de flinke Range Rover Sport. Hij gaat de strijd aan met de Porsche Macan, BMW X3 en andere Audi Q5’s. Hij blijkt een erg talentvolle nieuwkomer.

Gallerij: Test Range Rover VelarMeer nog dan op de stand op het Autosalon van Genève waar we hem ontdekten, lijkt de Range Rover Velar in de echte wereld een concept car die door de natuur glijdt. Een pure lijn, strak, geen overbodige lijnen, grote velgen (tot 22-duim) en klinken die helemaal in het koetswerk wegzinken tijdens het rijden. Allemaal concept-gadgets. Aan boord gaat hij verder op dat elan.

Touch me

Gallerij: Test Range Rover VelarAan de binnenkant valt op hoe weinig fysieke bedieningsknoppen er zijn op de middenconsole. Wel zijn er twee aanraakschermen. Het eerste is geïntegreerd in de horizontale band van de boordplank en dient om het traditionele online-multimediasysteem te bedienen. Het tweede scherm dient dan weer om de airco te regelen, de stoelverwarming en verschillende parameters van de auto.

Gallerij: Test Range Rover VelarDie keuze voor uitsluitend touch-bediening loopt door op het stuur, waar de toetsen vervangen zijn door touchpads. Toch behield Range Rover ook twee ronde draaitoetsen waarmee je verschillende functies kan bedienen die centraal in het dashboard worden weergegeven: de temperatuur in het menu van de airco, de terreinmodus in het Terrain Response via het afstellingsmenu, enzovoort. Verbazend genoeg word je het systeem snel gewoon, en blijken de keuzes zelfs tijdens het rijden precies. Maar een feedbackgevoel zou je wel de zekerheid geven dat je een bepaalde keuze echt geselecteerd hebt zonder daarvoor je ogen van de weg te moeten laten afdwalen. Het geheel is mooi afgewerkt, de binnenruimte is groot en de koffer heeft standaard al een omvang van 673 liter.

Koning van het asfalt… en grind

Gallerij: Test Range Rover VelarDe Range Rover Velar start zijn carrière met zes motorkeuzes, mooi verdeeld tussen diesels en benzines. Er zijn twee viercilinders, met 180 pk en 240 pk bij de diesels en 250 pk en 300 pk bij de benzines. Bij de V6-motoren heeft de diesel 300 pk en de benzine 380 pk. Alleen de krachtigste motoren waren beschikbaar bij onze test. Beide motoren hebben trekkracht zat, 700 Nm in het geval van de diesel, 450 Nm voor de benzine. Daarmee hebben ze geen enkele moeite met de 2 ton wegende Velar. Dat gewicht maakt hem minder levendig dan zijn neef, de Jaguar F-Pace. Maar dat is ook zowat de enige kritiek die we hem voor de voeten kunnen werpen wat het rijden betreft. De Range Rover Velar heerst over de weg. Hij stuurt precies en de pneumatische ophanging bezorgt hem het perfecte compromis tussen rijcomfort en koetswerkcontrole. De automatische achttrapsversnellingsbak van ZF is weerhouden voor alle motoren. Hij heeft bij een kick-down wat reactietijd nodig, maar in het algemeen komt hij wel dynamisch over. Al willen we graag nog nagaan of we datzelfde ook van de kleinere motoren kunnen zeggen, bij een test in België.

Gallerij: Test Range Rover VelarDe Range Rover Velar blijft ook wel een echte alleterreinauto. Hij moet van weinig elementen in de natuur schrik hebben. Hij beklimt de steilste heuvels en waadt door water van 60 centimeter diep. De verschillende afstellingen van het Terrain Response schenken hem genoeg grip om overal door te ploeteren, zoals we zelf mochten vaststellen tijdens deze eerste kennismaking.

Gallerij: Test Range Rover Velar

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.