Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Range Rover Sport 2.0 SD4

Test: Range Rover Sport 2.0 SD4

Onverwachte meevaller

20.06.2017

Een Range Rover met minder dan een V6, dat is toch vragen om problemen? Niet vanuit badge-snobisme, maar er moet wel 2.115 kilogram in beweging gebracht worden.

Krijgt een viercilinder die klus wel geklaard? We vroegen het ons af toen we de sleutels van de Range Rover Sport SD4 in ontvangst namen. De viercilinder is aan de basis dezelfde die je ook in de Jaguar XE terugvindt. Ja, voor een XE is die voldoende.

Bijna even snel

Gallerij: Test Range Rover Sport 2.0 SD4Maar om te beginnen mocht Range Rover de 2.0 in zijn krachtigste configuratie inzetten: met 240 pk bij 4.000 opm doet hij zelfs beter dan de TDV6 in zijn dichtgeknepen versie 211 pk. Ook in koppel komt de 2.0 langszij; hij is goed voor 500 Nm bij 1.500 opm tegenover 520 Nm voor de V6. Maar omdat deze zijn koppel langer vasthoudt en hij nauwelijks zwaarder is dan de 2.0, blijkt hij in de sprint naar 100 km/u iets sneller (7,6 sec tegenover 8,3 seconden voor de 2.0). De topsnelheid is vergelijkbaar: 209 km/u voor de TDV6, 207 voor de SD4.

Automaat

Gallerij: Test Range Rover Sport 2.0 SD4Alleen, in de praktijk voelt de 2.0 SD4 net zo koppelrijk aan als de TDV6. Hij geeft een stevige trap in het middelste deel van het toerentalbereik. Met een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving standaard, is hij verzekerd van een stevige rijdynamiek. Je moet ‘sport’ met een dergelijk bakbeest wel steeds met een korrel zout nemen, maar toch: de Range Rover Sport valt met deze motor beter mee dan gedacht.

Aan de pomp slaat hij pas echt een kloof op de TDV6. Land Rover homologeert hem met een gemiddelde van 6,2 l/100 km (TDV6: 6,9 l/100 km), voor een CO2-uitstoot van 164 g/km (TDV6: 182 g/km). Nog een paar gram minder CO2 had hem pas echt interessant gemaakt, maar hij haalt wel net dezelfde score als de hybride Range Rover Sport. Ook blijkt de bandenkeuze erg belangrijk, want in de basisversie (S) geeft Range Rover 172 g/km op. In de praktijk toont hij zich tevreden met 7,5 l/100 km op de snelweg en iets meer dan 8 l/100 km in gemengd verkeer, meer dan uitstekende waarden.

Goedkoper

Gallerij: Test Range Rover Sport 2.0 SD4Nog meer goed nieuws: in de catalogus is de Range Rover Sport SD4 dik 3.000 euro goedkoper dan de TDV6, al komt hij met zijn prijs van 63.200 euro nog lang niet binnen ieders bereik. Als HSE – zoals wij hem testten – komen we zelfs op meer dan 72.000 euro uit. Xenonlicht is standaard voor alle versies, net als navigatie en het touch screen multimediascherm.

Gallerij: Test Range Rover Sport 2.0 SD4De SD4 mag net als de TDV6 tot 3,5 ton slepen. Dus nee, we zien eigenlijk geen enkele reden om nog de kleine zescilinder de voorkeur te geven op de viercilinder. Of het zou een kwestie van snobisme moeten zijn. Het enige echte minpunt delen ze allebei, en dat is een best smalle koffer voor een vehikel dat 4,85 meter lang is en 2 meter breed.

Gallerij: Test Range Rover Sport 2.0 SD4

Range Rover Sport SD4
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.999 cc
240 pk bij 4.000 opm
500 Nm bij 1.500 opm
0-100 km/u: 8,3 sec
Top: 207 km/u
Verbruik: 6,2 l/100 km
Testverbruik: 7,9 l/100 km
CO2: 164 g/km
Prijs: 63.200 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.