Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Range Rover Evoque TD4

Test: Range Rover Evoque TD4

Verleiden is een kunst

15.09.2011

Vanachter het stuur van de Range Rover Evoque worden alle X3’s, Q5’s, Touaregs of XC60’s die je passeert plots saaie grijze muizen. Het verschil merk je ook aan de hoofden die overal draaien als hij voorbijrijdt. De Evoque is zowat het mooiste wat de laatste jaren in het SUV-wereldje kwam bovendrijven. En hij rijdt nog meer dan behoorlijk ook, zoals we mochten ontdekken in de TD4.

De Evoque heeft vooral vooraan het DNA van een échte Range Rover. Maar met veel meer vrouwelijke rondingen en de sportieve wigvorm oogt hij een pak eleganter. Hij is compacter ook, bijna een halve meter korter en 15 cm lager dan de RR Sport. Prachtig in het wit, zoals onze testwagen. Eindelijk geen vierkante doos meer.

Gallerij: Test Range Rover Evoque TD4Ook binnen voelt dit helemaal Range Rover. Ruimer dan je van buitenaf zou vermoeden. Het schuin aflopende dashboard en de middenconsole zijn monumentaal. In deze versie heel chique afgewerkt met Oxford-leder met witte stiksels, accenten in geborsteld aluminium en hoogglans pianolak. De sportstoelen zijn goed voorgevormd, elektrisch in alle richtingen verstelbaar en met geheugenfunctie.  Dit ruikt naar veel geld en dat blijkt ook te kloppen. 44.500 euro zonder de extra’s voor deze Prestige versie van de 2.2 TD4 diesel. Dat ligt al een pak hoger dan de 33.800 euro die Land Rover voorspiegelt voor de meer democratische voorwielaangedreven (2WD) versie, die later op het jaar verschijnt.

Gallerij: Test Range Rover Evoque TD4Achteraan is er ruim plaats voor twee, drie als het moet. Allemaal gezellig onder een enorm glazen panodak (+660 euro). In ons geval zit er ook een optioneel multimediasysteem in de ruggen van de voorzetels, met afstandsbediening en draadloze koptelefoons. Een ‘habbekrats’ van 3.720 euro extra. Deze vijfdeurs is zo’n 30 mm hoger dan de coupéversie, biedt ook een vijftal centimeter meer schouderruimte. En dat zal je als volwassene achteraan zeker appreciëren. De koffer is met 575 liter volume zeer behoorlijk, maar met vier of vijf op reis komt een extra dakkoffer wellicht van pas.

Pittige motor

Onder de motorkap zit een 2.2 liter TD4 turbodiesel van 150 pk en 400 Nm, waar behoorlijk aan gesleuteld werd. Gekoppeld aan een manuele zesbak (of automaat) en standaard met stop/startsysteem plus schakelindicator om je te leren zuinig te rijden. Op papier belooft deze RR tevreden te zijn met 5,7 liter per 100 km. Dat komt dan overeen met een CO2-uitstoot van 149 g/km. Voor een 4x4 is dat meer dan behoorlijk. Maar in de praktijk blijkt een 7,5  tot 8,5 liter meer realistisch...

Gallerij: Test Range Rover Evoque TD4De diesel is vrij pittig en stil. Toch is het altijd schrikken bij het automatisch aanslaan na een stop, van het ogenblik dat je de koppeling intrapt. Dan voel je ‘m enkele seconden weerbarstig trillen, met een duidelijke dieselklop. Over power en wendbaarheid valt er niet te klagen. Met z’n 1.670 kg is dit de lichtste 4x4 ooit uit de stal van Land Rover en dat voel je tijdens het rijden.  

Het onderstel met de klassieke veerpoten en stalen veren houdt deze Evoque als een blok overeind in de bochten. Maar dit compromis tussen wegligging op asfalt en stevigheid in het veld, heeft ook zijn prijs: je voelt vrij hard elke put, elke naad in het wegdek. Dat hoeft zo niet te zijn als je kiest voor het comfort van de elektronisch gestuurde Adaptive Dynamics ophanging met magnetische schokdempers (+1.250 euro). Helaas enkel verkrijgbaar op de SD4 diesel van 190 pk of de 204 pk sterke benzineversie. Die verblijven respectievelijk 2.800 en 4.500 euro hoger op de prijslijst. Als je er geen boterham minder moet voor eten, misschien toch de extra investering waard.

En in het terrein?

Gallerij: Test Range Rover Evoque TD4Kan je met dit luxepaard ook het veld in? Je zou bang zijn om zoveel elegantie de modder in te sturen. Toch is dit een échte Range Rover en dat betekent dat je door 50 cm diepe waterpoelen mag ploegen, zandduinen over kan over klauteren of besneeuwde bergpassen oprijden.  Ook de Evoque heeft het schitterende Terrain Response systeem van Land Rover waarmee je met een druk op de knop aangeeft welk terrein je in gaat (gras, modder, sporen, zand, sneeuw). Het Haldex IV systeem stuurt naargelang de omstandigheden de juiste hoeveelheid power naar de voor- of achterwielen. Eén verschil met de op het terrein nog meer  verbazende RR Sport: hij mist de ‘rock crawl’ stand voor het extra zware kruipwerk.

Conclusie? Het was weer een tijdje geleden dat we met heel veel tegenzin de sleutels van een testwagen terug over de balie schoven. Dat zegt genoeg.

Gallerij: Test Range Rover Evoque TD4

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.