Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Range Rover Evoque Convertible TD4 180

Test: Range Rover Evoque Convertible TD4 180

Iedereen gaat door de knieën

02.09.2016

In maart hadden we het al door toen we hem testten in de sneeuw. Maar een rit in de zomer in de stad laat er geen twijfel meer over bestaan: iedereen gaat door de knieën voor de Range Rover Evoque Convertible.

Gallerij: Test Range Rover Evoque Convertible TD4 180Bij onze eerste kennismaking hadden we het al over de uitmuntende kwaliteiten van de Range Rover Evoque Convertible. We hadden ons niet verwacht aan een dergelijke koetswerkstijfheid voor een grote cabrio, en evenmin dat hij zo goed zou sturen of met de kap neer de windwervelingen zo uitstekend onder controle zou hebben. Hij presteert goed een zelfs het wat wijfelende karakter is inmiddels uit de negentrapsautomaat gefilterd.

Dit is een ster

Wie een cabrio wil, is een onverbeterlijke zonneklopper en wil zoveel mogelijk genieten van zon, licht en warmte in de auto. Niet aan het zicht onttrokken, nee. Wie een cabrio wil, laat zich graag zien of zoekt zelfs de aandacht op. Welaan dan, spek voor de bek voor wie graag als eerste wil kunnen uitpakken met een cabrio SUV zoals deze Range Rover Evoque Convertible.

Gallerij: Test Range Rover Evoque Convertible TD4 180Natuurlijk heeft hij het voordeel van zijn innovatieve karakter. En natuurlijk is er nog zijn oranje kleur waarmee we hem meekregen. Flashy. Maar dan nog stonden we zelf te kijken van aandacht die de Range Rover Evoque Convertible te beurt viel tijdens onze testweek in de hittegolf. Alleen een Lamborghini of een Ferrari komt op dat vlak in de buurt. Maar vaak zijn die te laag waardoor ze soms al eens aan de blikken van de passanten ontsnappen. Dat is onmogelijk in de Evoque. Voor hetzelfde geld vind je ook prestigieuze cabrio’s bij Audi, BMW of Mercedes. Maar die hebben niet dezelfde ‘star quality’ als de Evoque Convertible.

Gallerij: Test Range Rover Evoque Convertible TD4 180Hij flirt niet zomaar op straat, hij verleidt. Het is de allereerste keer dat ik langs de Drive van Quick passeer en dat het meisje dat me de zak met cholesterol overhandigt zegt: ‘Mooie auto hebt u mijnheer.’ En daarbij tegen haar collega fluistert: ‘Dat is de Evoque cabrio, ik ben er gek op.’ Complimenten als dit, opgestoken duimen bij het rode licht, voetgangers die plots stoppen om de auto beter te bekijken… ik heb er met de Evoque Cabrio veel meer geteld dan in de verzamelde testperiodes met tien prestigieuze sportwagens samen. Meer nog, het zijn vooral vrouwen die voor de bijl gaan voor de Range Ranger Evoque Convertible. Wie met deze cabrio op pad trekt, is dus beter niet van de timide soort.

Makkelijk om leven

Gallerij: Test Range Rover Evoque Convertible TD4 180Goed, we moeten nog onze job ernstig doen ook. En u dus meegeven dat de Range Rover Evoque Convertible ook voor alledaags gebruik een zeer aangename auto is. Zelfs wanneer het regent dat het giet, want het stoffen vouwdak is bijzonder goed geïsoleerd. In de stad valt hij met zijn 4,37 meter - 10 centimeter meer dan een Golf - nog makkelijk te parkeren. De hele familie wordt verwend, want de toegang naar de achterste zitplaatsen is makkelijker dan het lijkt. In de spits kan je genieten van de bijkomende rust die de verbeterde automaat biedt, idem in situaties waar de snelheid vaak wisselt. Hij beschikt nog over een uitstekende ophanging voor onze wegen.

Gallerij: Test Range Rover Evoque Convertible TD4 180Het grootste nadeel is de kleine koffer. Je beschikt over slechts 251 liter, wat te weinig is om een familieverplaatsing op een zaterdag te kunnen bolwerken. Natuurlijk is het uitzicht naar achter wat minder goed door het vouwdak. Maar alleen zijn hoge verbruik durven we echt in rekening te brengen. De extra verstevigingen hebben het gewicht naar bijna twee ton geduwd, waardoor je in de stad rekening moet houden met 10 l/100 km. Op de snelweg is het wat beter, met minder dan 7 l/100 km.

Conclusie: je moet een inspanning leveren om jezelf te trakteren op een Range Rover Evoque Convertible, zowel in de aanschaf als in het gebruik. Maar door het plezier dat je terugkrijgt, is dat gauw vergeten.

Gallerij: Test Range Rover Evoque Convertible TD4 180

Range Rover Evoque Convertible TD4 180
Motor 4 cyl. turbo diesel, 1.999cc
180 pk bij 4.000 opm
430 Nm bij 1.750 opm
Top: 195 km/u
0-100 km/u: 10,3 seconden
Verbruik: 5,7 l/100 km
Test verbruik: 8,6 l/100 km
CO2: 149 gr/km
Priis: 55.600 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.