Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Porsche Macan

Test: Porsche Macan

Meer spieren, meer sport

17.12.2018

De Porsche Macan krijgt een make-over. Tegelijk laat Porsche de techniek en de mechaniek evolueren, om de rijdynamiek verder te verfijnen.

Gallerij: Test Porsche MacanDe facelift van de Porsche Macan is vooral achteraan duidelijk. Zoals andere Porsches krijgt ook de vernieuwde Macan een rode band – zilver in optie – die de lichtblokken optisch verbindt. Hiermee sluit de Macan aan bij de rest van het Porsche-gamma. Hij krijgt verder led-koplampen, meer kleuren, nieuwe velgdesigns en hertekende luchtopeningen. Dit moet volstaan om hem met bijkomende verleidingskracht het tweede deel van zijn carrière in te sturen. Het eerste deel is al bijzonder succesvol geweest: Porsche verkocht al meer dan 350.000 Macans.

Toetsen blijven

Gallerij: Test Porsche MacanHet interieur is flink herwerkt, met het oog op de integratie van een nieuw multimediascherm met een grootte van 10,9 duim. Dat is veel breder dan voorheen. Ook de weergave en de helderheid zijn niet meer te vergelijken met het vorige exemplaar. Porsche opteert er wel voor om het aantal bedieningen op het scherm zelf beperkt te houden. Daarvoor blijft het trouw zweren aan fysieke functietoetsen naast het scherm. Dit leidt tot een cockpitgevoel waar je ofwel van houdt, of niet. Maar bij het rijden zorgt het voor een prettig gevoel. Porsche heeft natuurlijk van deze update gebruik gemaakt om al wat nieuw is inzake rijhulpen en multimedia een plekje te geven in de Macan.

Nog meer een Porsche

Gallerij: Test Porsche MacanDe nieuwe Porsche Macan krijgt momenteel uitsluitend een 2-liter viercilinder turbobenzine voor het basismodel en een 3-liter zescilinder benzine voor de Macan S. De andere afgeleiden (GTS, Turbo) volgen later nog, maar van een diesel is geen sprake meer. In beide gevallen opteert Porsche standaard voor een PDK 7-traps dubbelekoppelingsbak.

Gallerij: Test Porsche MacanDe meest bescheiden motorkeuze beschikt over een partikelfilter, waardoor het vermogen iets krimpt: van 252 pk naar 245 pk. Maar daarmee heeft hij nog meer dan voldoende kracht om de Macan als een Porsche te doen aanvoelen. Zo spurt hij naar 100 km/u in 6,5 seconden. Zijn relatief hoge gewicht (1.795 kilogram) beperkt wel zijn dynamische kwaliteiten, al zal hij niet snel ontgoochelen.

Gallerij: Test Porsche MacanAl zullen de echt sportieve papa’s en mama’s – zo zijn er ook wel wat – liever de 5.000 euro extra op tafel leggen die nodig is om de overstap naar de Macan S en zijn V6 te maken. Die motor is volledig herwerkt, en hij blinkt uit in zowel zijn stevige push, maar ook in zijn lineaire krachtontplooiing en zijn longinhoud. Dit is de beste krachtbron van het moment voor dit onderstel. Zeker wanneer je kiest voor het Sport Chrono Package dat je de keuze geeft via een draaiknop op het stuur uit verschillende rijprogramma’s. Het onderstel krijgt een vernieuwde ophanging waardoor hij nog snediger instuurt. En zeggen dat dit al één van de meest sportieve SUV’s in zijn klasse was.

Gallerij: Test Porsche Macan

Porsche Macan
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.984 cc
245 pk bij 5.000 – 6.750 opm
370 Nm bij 1.600 – 4.500 opm
0-100 km/u: 6,5 sec
Top: 225 km/u
Verbruik: 8,1 l/100 km
Testverbruik: 12,7 l/100 km (sportieve rijstijl)
CO2 : 185 g/km
Prijs : 62.194 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.