Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Porsche Cayenne turbo

Test: Porsche Cayenne turbo

Baas blijven

27.10.2017

Bij veel constructeurs valt de S in SUV te verwaarlozen. Niet zo bij Porsche, dat met de nieuwe Cayenne turbo nieuwe sportieve bakens uitzet.

Gallerij: Test Porsche Cayenne turboSinds zijn debuut in 2002 heeft Porsche al meer dan 770.000 exemplaren van de Cayenne verzet. De rol van ‘redder van Porsche’ heeft de grote SUV helemaal gespeeld, voor de derde generatie kan hij zich toeleggen op het verfijnen van zijn karakter.

Zoals eerder gezegd meet hij nu net geen 5 meter, wat 6,3 centimeter langer is dan tevoren. In de breedte kwam er 2,3 centimeter bij (1,98 meter) terwijl er in de hoogte 1 centimeter af kon (1,69) meter. Omvangrijk, maar minder massief dan de eerste generatie en vooral: in het verkeer merk je weinig van die omvang. Hij stuurt zo makkelijk als een personenwagen.

Opgeruimd staat netjes

Gallerij: Test Porsche Cayenne turboMeer centimeters geeft meer plaats. Op de achterbank vinden volwassenen ruim voldoende plaats voor hun benen, alleen de plek in het midden van de achterbank is op dat vlak minder interessant. De koffer kreeg er 100 liter bij. In gewone configuratie heb je nu 745 liter, met de achterbank plat wordt dat 1.680 liter.

Vooraan heeft Porsche grote kuis gehouden. Het drukke dashboard en middenconsole van de vorige Cayenne zijn vervangen door een 12,3-duim groot HD-scherm met aanraakfunctie. Een hele verbetering, al duurt het even voor je de weg erin gevonden hebt. Ook de tellers zijn digitaal geworden en kunnen verschillende functies krijgen. Zo kan je ook de navigatiekaart in de tellerpartij weergeven.

Lachwekkend snel

Gallerij: Test Porsche Cayenne turboWe komen later nog terug op de andere Cayennes, maar de eerste waarvan we de sleutels toegeschoven kregen is de machtige Cayenne turbo. Die behoudt zijn stevig roffelende 4.0 V8-motor. Dankzij twee turbo’s won hij nog 30 pk, wat het totaal op 550 pk brengt. Daarnaast heeft hij 770 Nm ter beschikking. Zelfs met 2,1 ton om in beweging te brengen, is hij lachwekkend snel in elk van zijn 8 versnellingen. Met het Sport Plus-pakket duikt hij onder 4 seconden in de 0-100 km/u, met een topsnelheid van 286 km/u. De Cayenne krijgt er een beweegbare dakspoiler bij, die meer stabiliteit bij hoge snelheid geeft en die ook als ‘luchtrem’ helpt bij noodstops. Bij een stop van 250 km/u maakt hij de remweg 2 meter korter. “Dat lijkt niet veel, maar het kan een groot verschil betekenen in de praktijk”, zegt men bij Porsche.

Luchtkussen

Gallerij: Test Porsche Cayenne turboEens je de pleziertjes met de bliksemsnelle acceleraties en hernemingen gehad hebt – erg leuk, maar de snelheden lopen vlug op – valt vooral op hoe de grote Cayenne zich klein weet te maken in het aanvoelen. Hij krult zich rond de bestuurder op. Dankzij de PASM-luchtvering – standaard in de turbo – blijft het koetswerk vlak in de bochten. Met standaard 21-duim wielen beschikt hij over meer dan voldoende rubber. De nieuwe set-up met smallere banden vooraan dan achteraan geeft een scherper stuurgevoel. Het wordt je snel duidelijk: Porsche heeft er alles aan gedaan om met de Cayenne turbo oppermachtig te blijven. Dat moet ook wel, met een prijs die aantikt tot 142.876 euro.

Nog even wachten op hi-tech

Gallerij: Test Porsche Cayenne turboOpmerkelijk nog: Porsche stelt al wel wat hi-tech functies voor, maar kan die pas ‘ten vroegste’ midden 2018 aanbieden. Zo zal de Cayenne zichzelf vanop afstand kunnen parkeren, houdt hij automatisch rekening met obstakels tijdens het manoeuvreren, en kan hij gebruik maken van de kaartgegevens van het navigatiesysteem om zoveel mogelijk brandstof te besparen. Ook kan hij semi-autonoom rijden in fileverkeer.

Gallerij: Test Porsche Cayenne turbo

Porsche Cayenne turbo
Motor: V8 biturbo benzine, 3.996 cc
550 pk bij 5.750 – 6.000 opm
770 Nm bij 1.960 – 4.500 opm
0-100 km/u: 3,9 sec
Top: 285 km/u
Verbruik: 11,7 l/100 km
Testverbruik: 15,9 l/100 km
CO2: 267 g/km
Prijs: 142.876 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.