Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Porsche Cayenne S E-Hybrid

Test: Porsche Cayenne S E-Hybrid

Adieu Diesel!

12.03.2015

Ze waren met veel, de puristen die zich de haren uit het hoofd trokken toen ze een dieselbadge op een Porsche zagen opduiken. Maar kijk, Porsche introduceert in de Cayenne nu een hybride mechaniek die de diesel overbodig maakt.

Gallerij: Test Porsche Cayenne S E-HybridWe hebben het al voldoende herhaald: zonder de Cayenne waren er nu geen 911’s meer geweest, en misschien ook geen Porsche tout court. Maar het succes van de Cayenne kwam vooral van markten waar men niet wakker ligt van de prijs van de benzine en van het gemiddeld verbruik. In Europa is dat wel het geval, dus moest een diesel bij ons de Cayenneverkoop een duwtje geven.

79 gram CO2

Gallerij: Test Porsche Cayenne S E-HybridNa het duwtje moet er nu een grote duw komen van de hybride Cayenne. In Europa weegt de CO2-uitstoot steeds zwaarder door in de fiscaliteit. Bij ons is dat zelfs de enige richtlijn waar de bedrijfswagensector rond draait. Met een officiële gemiddelde CO2-uitstoot van 79 gr/km is deze Porsche razend interessant voor bedrijfsleiders. Het mooiste: hij is nauwelijks trager dan de Cayenne met V8 diesel, die aan 209 gram CO2 komt. De Cayenne S E-Hybrid haalt 100 in 5,9 seconden en heeft een top van 243 km/u. Hij staat bovendien aan dezelfde prijs als de diesel in de catalogus: 85.000 euro. Hoewel een V8 diesel bepaald niet klinkt als de motor van een tractor, past het lawaai van de V6 met compressor toch duidelijk beter bij deze badge.

Zoals de Panamera

Gallerij: Test Porsche Cayenne S E-HybridDe hybride mechaniek die je in de Cayenne terugvindt is identiek aan die uit de Panamera S E-Hybrid. Een 3.0 V6 benzine krijgt steun van een compressor en van een elektrische motor. In totaal kunnen die 416 pk en 590 Nm bij 1.250 opm naar het asfalt brengen. De overbrenging verloopt over de vier wielen langs een achttrapsautomaat. Geen PDK-dubbelekoppelingsbak dus. Het gaat om een plug-in hybride, die je dus via het stopcontact kan opladen. In die 85.000 zit overigens een knappe, door Porsche Design gestylede oplaadbox die je in de garage installeert. Je komt een twintigtal kilometer ver op elektrische power, tot snelheden aan 120 km/u, zonder de V6 wakker te maken dus.

Gallerij: Test Porsche Cayenne S E-HybridIn het vaak voorkomende geval van een woon-werkverplaatsing van maximaal 50 kilometer, kan je mits een laadpaal op het werk een uitstekende zaak doen voor de financiën. Officieel geeft Porsche 3,4 l/100 km op als verbruik, maar je moet niet dromen. In de echte wereld duikt hij niet onder 7 l/100 km. Wat nog steeds een mooi cijfer is voor een tweetonner met 400 pk. Wie daarentegen elke dag honderden kilometers af te leggen heeft, kan beter bij de V6 diesel blijven. Zodra de batterijen van de hybride leeg zijn, zie je het verbruik makkelijk richting 9 liter en meer lopen. Als je de rechtervoet in toom houdt…

Plezier

Wie maximaal de elektrische motor heeft kunnen benutten in de week, start het weekend met een nog goed gevulde benzinetank. Tijd om op zoek te gaan naar rijplezier.

Gallerij: Test Porsche Cayenne S E-HybridWant hybride, dat is één zaak. 416 pk, dat is een andere zaak. Wie de V6 kriebelt langs het gaspedaal, hoort hem met plezier spinnen. De acceleraties zijn minder indrukwekkend dan je zou denken. Koppel en vermogen worden lineair geleverd. Een sportwagen is hij niet, maar als sportieve GT blijft hij moeiteloos overeind. Een Cayenne die bovendien extreem zuinig in het gebruik kan uitvallen, wanneer hij binnen uw verplaatsingsprofiel past. De parking van de Vlaamse KMO’s kan er maar wel bij varen.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.