Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Porsche 911 Turbo

Test: Porsche 911 Turbo

Technologisch de top

27.08.2013

In tijden dat iedereen omwille van emissieredenen voor turbotechnologie kiest, is de 911 “turbo” niet echt exotisch meer. Of toch ? Porsche levert vandaag een turbo die 520 pk sterk is maar ze hebben ook een 40 pk krachtiger Turbo S in petto. Beide modellen worden enkel met een gerobotiseerde PDK-automaat geleverd, komen steevast met vierwielaandrijving en krijgen voor het eerst ook vierwielsturing. De snelste Turbo S betaal je net geen 200.000 euro…

De 911 turbo is een buitenbeentje, zoveel is zeker. Met 520 pk of in het geval van de turbo S 560 pk  spreken we over flink wat motorgeweld.

Gallerij: Test Porsche 911 TurboOm een voorbeeld te geven: deze turbo tikt al na 3,1 seconden 100 km/u  aan, een prestatie om kippenvel van te krijgen. Het is meteen een van de eerste productieauto’s waarbij deze “launch control”-functie (want die heb je wel vandoen) je elke keer opnieuw kriebels in de buik geeft. Bovendien neemt Porsche de zaak ernstig want je mag dit speeltje ook gebruiken zonder dat de transmissie op het einde van de dag klaar is voor de revisie-afdeling, een kwaaltje waar nogal wat concullega’s aan lijden…

Gallerij: Test Porsche 911 TurboEens op pad blijkt de turbo ongelooflijk snel maar nooit brutaal. Je kan hem nog het best vergelijken met de atmosferische 911 omwille van de lineaire vermogensopbouw. Het verschil zit hem in het koppel dat in gelijk welke versnelling en bij ongeacht welk toerental een ferme duw in de rug geeft. Turbotechnologie helpt Porsche om de CO2-emissie in de hand te houden (227 g/km) maar moet vooral de trekkracht naar 660 of 700 Nm (in het geval van de Turbo S) sturen.

Verder puurt de turbo een kleine 200 pk extra uit de 3.8 liter grote flat six. En dan is er de klank die onderwerp van discussie is bij puristen. Geloof ons, de turbo klink prima. De doffe roffel bij lage toeren laat weinig aan de verbeelding over en helemaal bovenin wordt de klank metaalachtig scherp zoals enkel een flat six dat kan. Gas lossen zorgt dan weer voor wat naverbranding in de uitlaat. Wat is dan het probleem? Wel, turbotechnologie valt moeilijk te rijmen met de actieve uitlaat (voorzien van kleppen) die we op de atmosferische versies zien.

Wel actief!

Gallerij: Test Porsche 911 TurboDe turbo haal je er meteen uit. Hij krijgt bredere vleugels, grotere luchtroosters vooraan, luchtsleuven in de spaborden achter en een actief gestuurde achterspoiler. Samen met het koetswerk werd ook het spoor voor- en achteraan breder. De velgen meten 20 duim om de gigantische remschijven voldoende ruimte te geven. Het hoeft geen betoog dat de stoppers ruim op hun taak zijn bemeten. Zelfs na enkele rondjes op circuit geven ze geen krimp.

Gallerij: Test Porsche 911 TurboOnderhuids zit er nog veel meer technologie die meewerkt. Zo komt er voor het eerst ook een actieve aerodynamica want de voorspoiler wordt via servomotoren bediend. Na het starten, schuift de spoiler naar binnen zodat je makkelijk kan parkeren. Bij lage snelheden blijft het zaakje omhoog zodat je zonder averij over drempels raakt. Naarmate het tempo stijgt, geven de spoilerlip voor en de achterspoiler extra downforce en meer stabiliteit. Via de actieve stabilisatoren kan je de demping loskoppelen van de stabilisatiorstangen wat de wagen niet alleen comfortabeler maar ook efficiënter maakt. Op deze manier kan je de rolbeweging van het koetswerk tegengaan zonder de demping nodeloos hard te maken. Tot slot biedt Porsche ook een actief meesturende achteras wat de besturing levendiger maakt en tegelijk zorgt voor een (virtueel) grotere wielbasis in bochten.

Beheersbaar

Gallerij: Test Porsche 911 TurboDit is een staaltje technologie waarbij Porsche al zijn registers opentrekt en de klant schenkt wat de ingenieurs aan toptechnologie kunnen bieden. Het resultaat is een verdomd efficiënte sportwagen waarbij je vergeet dat het om een vijftig jaar oud concept gaat met een motor over de achteras. De PDK-versnellingsbak werd nog sneller en krijgt een watermantel om zelfs bij herhaaldelijke launch controls de temperatuur de baas te blijven. Ook de vierwielaandrijving en het gestuurde differentieel zorgen ervoor dat je het waanzinnige vermogen werkelijk kan gebruiken. Kortom, zijn sterkte is meteen zijn zwakte want de ingenieurs hebben alles in het werk gesteld om de scherpe kantjes er van af te halen zodat ze een van de beste stukjes snelrijstaal leveren die je vandaag kan kopen. Anderzijds is met de komst van al die technologie ook een beetje de ziel van dit monster, dat ooit de bijnaam “widowmaker” kreeg, zoek geraakt…

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.