Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Porsche 911 GT3 Touring Package

Test: Porsche 911 GT3 Touring Package

Undercover op speed

13.09.2018

Met het Touring Package is de extreem sportieve 911 GT3 heel wat discreter en krijgt hij ook handgeschakelde versnellingsbak aangemeten. Dat lijkt een interessante cocktail.

Gallerij: Test Porsche 911 GT3 Touring PackageDe Porsche 911 GT3 is een zeer opvallende verschijning met zijn ruim bemeten spoilerwerk, zeker als RS-variant met de opzichtige koetswerklak en striping er bovenop. ‘Niet-kenners‘ halen er hun neus voor op en verdenken je er wellicht van de 911 getuned te hebben tot een ‘vulgaire Johnny-bak’. Nochtans is deze versie met zijn atmosferische zescilinder en strakke ophanging zowat de ultieme 911 op vlak van rijplezier. Het enige wat sommige diehards betreuren is dat de jongste GT3-generatie enkel verkrijgbaar is met een PDK-versnellingsbak. Dit is toptechnologie anno 2018 die zeker efficiënter is dan wat je handmatig kan bereiken, maar sommige rijders missen gewoon dat heerlijke, ‘oude’ gevoel van een koppeling en een schakelpook.

Gallerij: Test Porsche 911 GT3 Touring PackageVoor deze bezwaren brengt het ‘Touring Package’ op de 911 GT3 de oplossing. Eerst en vooral is de uitdossing veel discreter en iets meer op comfort gericht. De imposante vaste achterspoiler verdween en maakte plaats voor het mobiele exemplaar van de 911 Carrera dat voorzien werd van een extra lipje om meer neerwaartse druk bij hoge snelheid te verzekeren. De grotere luchtinlaten in de snuit bleven dan weer behouden om de krachtbron voldoende verfrissing te bezorgen. In deze outfit suist de 911 Touring haast onopgemerkt door het verkeer, in tegenstelling tot een GT3 RS die even hard opvalt als een non op een IS-bijeenkomst.

De schakelpook in de hand!

Gallerij: Test Porsche 911 GT3 Touring PackageEn dan is er het pookje met zes cijfertjes en een R. Net als de beperkte reeks 911R, koppelt de 911 Touring zijn 500 pk sterke 4 liter aan een handgeschakelde zesbak. Een combinatie die authentiek rijplezier verzekert voor wie daar van houdt. Ik heb er in ieder geval van genoten en vind de rijervaring zo zelfs nog intenser! Ook met het Touring Package blijft dit een extreme sportwagen die echter prima te gebruiken is voor dagelijkse verplaatsingen. De koppeling is zeker niet te zwaar of te agressief in de bediening en koppelrijke 4.0 liter zespitter laat je toe schakelarm in het verkeer te rijden. Het motorgeluid dringt stevig door in de cockpit, maar dat is voor de liefhebber die deze wagen koopt wellicht geen handicap, integendeel.

GT3-genen intact

Gallerij: Test Porsche 911 GT3 Touring PackageDeze 911 Touring is dus perfect geschikt om elke te dag te gebruiken. Maar daarnaast is houdt hij uiteraard ook van het betere circuitwerk, want onder het ‘brave jasje’ schuilen nog steeds de extreme GT3-genen met een actieve achterwielsturing, een 44 mm breder spoor achteraan, een 25 mm verlaagde ophanging, lichtmetalen spaakvelgen met een centrale moer en geschoeid op sportrubbers maatje 245/35 ZR 20 vooraan en 305/30 ZR 20 achteraan. Optioneel kunnen daar nog onder meer PCCB ceramische remmen of een handig liftsysteem op de vooras aan toegevoegd worden. En reken maar dat het vooruit gaat in deze 911 GT3 Touring: de spurt van 0 tot 100 km/u lukt nog steeds in 3,9 seconden en de top bedraagt 316 km/u!

Wat zal het worden: een opvallende 911 GT3 of een discrete 911 GT3 Touring met een stijlvolle lederen interieurbekleding? De keuze zal in ieder geval niet van de prijs afhangen want die is identiek: 156.670,80 euro.

Gallerij: Test Porsche 911 GT3 Touring Package

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.