Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Porsche 718 Cayman

Test: Porsche 718 Cayman

Mee met zijn tijd, of tijd voor compromis?

01.12.2017

Door de druk van de strengere uitstootnormen en de jacht naar een lagere CO2, heeft de kleinste Porsche zich bekeerd tot de viercilinder. Iets wat de flat-six-puristen doet steigeren. Maar wanneer we zonder vooroordelen naar die Cayman kijken, wat zien we dan?

Gallerij: Test Porsche 718 CaymanLaten we eerst even wat historiek schetsen. Ja, de Cayman kiest voor een viercilindermotor. Een enorm struikelblok voor de Porsche-tifosi, maar het merk heeft er wel alles aan gedaan om hen te paaien want de viercilinder is eveneens een boxermotor. Net zoals de 911 dus. Bovendien, wie een beetje de geschiedenis van Porsche kent, weet dat het merk schatplichtig is aan de viercilinder. Dat is ook de architectuur die Porsche in zijn mythische 356 gebruikte.

Met de verandering van motor komt er ook een verandering van modelnaam bij. De Cayman krijgt het cijfer 718 voor zijn naam geplakt, daar waar voorheen alleen de kenners de typebenamingen 986 en 981 gebruikten om de verschillende generaties van elkaar te onderscheiden. In de coupé kreeg tegelijk het plastic een update en is de technologische uitrusting verbeterd. Maar het is niet dat wat onze aandacht trekt.

Meer macht!

Gallerij: Test Porsche 718 CaymanWij willen vooral weten hoe het er nu onder de motorkap aan toegaat. De motor blijft centraal achteraan ingebouwd, maar de cilinderinhoud bedraagt slechts 2 liter. Dankzij turbovoeding zet die wel een respectabele 300 pk en 380 Nm neer, wat 25 pk en 90 Nm meer is dan de 2.7 zescilinder die hij vervangt. Bovendien moet je minder moeite doen om het koppel te gaan zoeken, de maximale 380 Nm ligt reeds vanaf 1.950 opm voor het grijpen.

Gallerij: Test Porsche 718 CaymanDat verandert natuurlijk volkomen de manier waarop je met de Porsche Cayman rijdt. Die krijgt veel meer een karakter dat bij de 21ste eeuw past, waarbij je meestal de lage toeren en het middenbereik aanhoudt om volop het soepele karakter van de nieuwe turbomotor te benutten. De PDK-dubbelekoppelingsbak is de perfecte partner voor deze rijstijl. Bij gewone omstandigheden laat hij de versnellingen elkaar vlug opvolgen, waardoor je een gemiddeld verbruik van 8 l/100 km kan noteren (waar Porsche 6,9 l/100 km opgeeft).

Echte Porsche!

Gallerij: Test Porsche 718 CaymanWanneer we wat dieper op de zaak ingaan, toont hij pas echt wat hij in zijn mars heeft. Sommigen zullen zijn iets minder ruwe karakter betreuren en zijn properder stemgeluid. Maar je kan er niet omheen dat deze viercilinder een erg geslaagde operatie is. De motor is soepel en alert, via de peddels aan het stuur kan je desgewenst zelf de zeven versnellingen van de PDK bedienen, die beschikbaar is op eenvoudig commando.

Gallerij: Test Porsche 718 CaymanDe Porsche 718 Cayman verdient zonder twijfel zijn Porsche-badge, met een precies stuur dat snel reageert. Hij is sportief zonder overdreven agressief te worden, en zo efficiënt dat hij zich maar moeilijk op een fout laat betrappen. Kilometer na kilometer schenkt hij je vertrouwen door zijn flitsende reacties in alle omstandigheden, hij bouwt een bijna telepathische verbinding op met de bestuurder. Zijn sensaties zijn die van een uitzonderlijke sportwagen. Op rijplezier geeft deze Porsche geen duimbreed toe.

Dus ja, deze Porsche 718 Cayman is mechanisch minder nobel dan zijn voorganger. Maar hij plooit zich beter naar het gebruik van elke dag, terwijl hij kwistig met sensaties strooit wanneer je hem daarom vraagt. Moeilijk om nee tegen te zeggen dus, om niet te zeggen: onweerstaanbaar.

Gallerij: Test Porsche 718 Cayman

Porsche 718 Cayman PDK
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.988 cc
300 pk bij 6.500 opm
380 Nm bij 1.950 – 4.500 opm
0-100 km/u: 4,9 sec
Top: 275 km/u
Verbruik: 6,9 l/100 km
Testverbruik: 8 l/100 km
CO2 : 158 g/km
Prijs: 55.272,80 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.