Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Peugeot Rifter

Test: Peugeot Rifter

Verwennerij voor het gezin

02.08.2018

Met de Rifter presenteert Peugeot zijn deel van het drieluik dat verder bestaat uit de Citroën Berlingo en de Opel Combo. Peugeot maakt grotendeels komaf met het bestelwagengevoel en injecteert een flinke dosis luxe in de Rifter.

De Rifter, dat was vroeger de Partner: een bestelwagen met banken. Ongezien handig, maar eigenlijk wilde je er niet in gezien worden. Dat laatste aspect draait Peugeot nu helemaal om door de Rifter een luxueuzer interieur te schenken, zonder aan de handige kantjes te raken.

Gallerij: Test Peugeot RifterDe verschillen zitten in kleine dingen, zoals de ruiten in de schuifdeuren die niet langer schuifraampjes zijn maar gewoon naar beneden openen, maar ook in de grote. Zo krijgt hij de i-Cockpit en het multimediasysteem uit bijvoorbeeld de Peugeot 308. Het kleine stuur geeft je het gevoel in een personenwagen te zitten. In afwachting van een echte 4x4-versie die er samen met de Franse specialist Dangel zit aan te komen, moet de Rifter het voorlopig doen met iets grotere wielen en een wat stoerder uiterlijk. Een combinatie die wel het gewenste resultaat geeft, de Peugeot Rifter straalt heel wat meer karakter uit dan voorheen.

Gewone en XL Rifter

Gallerij: Test Peugeot RifterNet als Citroën met de Berlingo brengt Peugeot ook twee koetswerkvarianten. De gewone Rifter meet 4,4 meter in de lengte, de lange Rifter voegt daar nog 35 centimeter aan toe. De twee Rifters kunnen besteld worden met zeven zitplaatsen, verdeeld over drie rijen. Die stoelen vouwen in de duurdere uitrustingsniveaus makkelijk weg in de koffervloer. De schuifdeuren bieden de makkelijkst mogelijke instap. De omvangrijke achterklep vereist nog steeds flink wat manoeuvreerruimte achteraan, maar de apart te openen achterruit compenseert dat wat.

Gallerij: Test Peugeot RifterDe Peugeot Rifter moet het antwoord blijven op al uw praktische vragen. Minimaal kan hij in vijfzitsconfiguratie 775 liter aan bagage kwijt in de koffer, in de lange zevenzitter is dat 322 liter. Het volume loopt op tot 3.000 liter in de kleine Rifter en tot 4.000 liter in de lange Rifter. Bovendien kan je met de voorstoel plat en met de achterruit open een pak van liefst 4 meter lengte transporteren.

Opbergvakjes alom

Gallerij: Test Peugeot RifterNet als voorheen koop je zo’n Rifter vooral omwille van de schier eindeloze opbergmogelijkheden. ‘We hebben voor alles een plaatsje proberen te bedenken’, horen we bij Peugeot, en dat is niet gelogen. Zelfs de passagiersairbag verhuisde naar een plek boven de voorruit om ze een extra gekoeld opbergvak in het dashboard vrij te maken. Daarnaast is het Zénith-opbergdak (800 euro, alleen voor de vijfzitter) onmisbaar, met zijn panoramisch glazen dak waaronder een zwevende opbergconstructie met led-sfeerverlichting is geconstrueerd.

Benzine of diesel?

Gallerij: Test Peugeot RifterHet motorenaanbod blijft klassiek. Bij de benzinemotoren draait alles rond 1.2 PureTech, met 110 pk (manuele zesbak) en in 2019 ook met 130 pk en achttrapsautomaat. Dieselen kan je doen met de 1.5 BlueHDi, met 75 pk (manuele vijfbak), 100 pk (vijfbak) en 130 pk (manuele zesbak of achttrapsautomaat). Rijden deden we zowel met de 110 pk benzine als met de 130 pk diesel met automaat. Met lege koffer voldeed de benzine ruimschoots, maar we vragen ons af of dat ook met volle vakantiebelasting nog het geval zal zijn. En Peugeot mag dan wel claimen dat de Rifter voortaan rijdt als een personenwagen, in de praktijk moet je dat toch met een korrel zout nemen. Zijn grotere wielen geven hem wel meer grip. Met de diesel verbruikten we gemiddeld zo’n 6,7 l/100 km op heuvelachtig parcours.

Het grote nadeel is de prijs. Peugeot biedt nog een kale basisbenzine (110 pk) als prijskraker aan voor 18.900 euro, maar in de praktijk zal je voor een deftig uitgeruste ‘Allure’ benzine toch al met 23.250 euro rekening moeten houden. En het kan zelfs nog duurder.

Gallerij: Test Peugeot Rifter

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.499 cc
130 pk bij 3.750 opm
300 Nm bij 1.750 opm
0-100 km/u: 10,4 sec
Top: 186 km/u
Verbruik: 4,4 l/100 km
Testverbruik: 6,7 l/100 km (automaat)
CO2: 116 g/km
Prijs: 26.450 euro (automaat: +1.500 euro)

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.