Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Peugeot 508

Test: Peugeot 508

Tijd voor iets anders

27.06.2018

Peugeot gooit de klassieke koffer overboord. De nieuwe Peugeot 508 trekt lessen uit het handboek van de Audi A5 Sportback en de VW Arteon, en gaat voor coupé-looks in combinatie met een lange achterklep. Dat biedt voor- en nadelen.

Gallerij: Test Peugeot 508Hulde aan Peugeot. Op een moment waarop het Passat-segment kopers richting SUV’s ziet vloeien en Ford zelfs geen heil meer ziet in een volgende Mondeo, komt Peugeot met een heel andere aanpak voor zijn nieuwe 508. Nu, de vorige was dan ook wel de koorknaap onder de vierdeurs berlines.

Lager

Gallerij: Test Peugeot 508Dat kan je van de nieuwe Peugeot 508 alvast niet zeggen: vooraan vallen zijn boomerangvormige led-lichten op, die diep tot in de bumper lopen. Geen schrik, er zit een beveiliging in om schade bij het parkeren te voorkomen. Hij werd ook 8 centimeter korter (4,75 meter), 3 centimeter breder (1,85 meter) en liefst 6 centimeter lager (1,40 meter). Dat in combinatie met de coupélijn in het dak, betekent dat de hoofdruimte op de achterbank beperkt is. De kofferruimte is minimaal 487 liter en maximaal 1.537 liter. Bovendien is de laaddrempel beperkt, een handige koffer dus.

Digitale tellers

Gallerij: Test Peugeot 508Vooraan beland je in een stijlvolle omgeving. De i-cockpit uit de 3008 en 5008 duikt ook hier op, net als het kenmerkende kleine stuur. Dat levert een leuk gevoel op bij het sturen, maar het is lager geplaatst wat het even wennen maakt. De tellers zijn digitaal, en hij krijgt een multimediasysteem met standaard een 8-duim groot aanraakscherm (10-duim vanaf Active). Daaraan kan je nog tal van rijhulpen toevoegen, nachtzicht en semi-autonoom rijden op niveau 2. Dat laatste werkt via de adaptieve cruise-control en de rijvaksensor. Het is niet het meest geavanceerde systeem, maar het is makkelijk in te stellen en het neemt zonder schokken de bochten op de snelweg, zonder dat je je handen aan het stuur moet hebben. De Peugeot 508 beschikt ook over geautomatiseerd parkeren, waarbij je het menu eenvoudig via een knop aan de schakelpook oproept.

Korte draaicirkel

Gallerij: Test Peugeot 508Gebruiksgemak is wel een kenmerk van deze 508, die in de praktijk zowel comfortabel is maar evenmin nee zegt tegen een bochtje meer of minder. Het onderstel haalt hij van de 3008 en 5008, maar met een gewijzigde voorophanging die hem een kortere draaicirkel oplevert. Achteraan steekt een multilink-ophanging. Vierwielsturing biedt volgens Peugeot weinig meerwaarde. We gaan hen niet tegenspreken, de 508 is een meer dan aangename gezel op de weg.

Plug-in hybride in 2019

Gallerij: Test Peugeot 508Tot aan de lancering van de plug-in hybride in het tweede semester van 2019 – aangekondigd met een elektrisch rijbereik van 50 kilometer – zien we alleen klassieke motoren op het programma. De 130 pk sterke 1.5 HDi turbodiesel is de enige met manuele zesbak, goed voor 101 gram CO2-uitstoot. In combinatie met de optionele achttrapsautomaat – de standaardkeuze voor de andere modellen – zakt dat zelfs naar 98 gram. Peugeot biedt de 2.0 HDi aan met 160 pk en met 180 pk. Het benzine-aanbod is momenteel nog schaars. Momenteel is er enkel de 1.6 turbo met 225 pk in de GT-uitvoering (45.350 euro), tegen het einde van het jaar komt er nog een 180 pk benzinemotor.

Peugeot hoopt vooral bij de fleetklanten te scoren met de nieuwe 508, en ziet daarom in eerste instantie nog vooral heil in de diesel. Maar het merk geeft aan dat die balans snel in het voordeel van benzine zal slaan eens de benzine-hybride in het aanbod komt. Van een elektrisch model is in deze generatie nog geen sprake. De break staat in oktober bij de dealers.

De uitstraling is meer premium, maar de prijs is dat ook. Met een vanafprijs van 31.050 euro en eigenlijk 35.000 euro voor een beetje een goed uitgeruste 508, zit Peugeot erg dicht op de prijs van de Audi A5 Sportback. Misschien nog wel het grootste risico van de hele operatie.

Gallerij: Test Peugeot 508

Peugeot 508 1.6 GT
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.598 cc
225 pk bij 5.500 opm
300 Nm bij 2.500 opm
0-100 km/u: 7,3 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 5,7 l/100 km
Testverbruik: 7,4 l/100 km
CO2: 131 g/km
Prijs: 45.350 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.