Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Peugeot 308 Racing Cup

Test: Peugeot 308 Racing Cup

Op zoek naar de leeuwentemmer

05.12.2016

Met zijn 270 pk marcheert de Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport al donders goed. Maar wat dan gezegd van diens raceversie, goed voor om en bij 330 pk? Om dat te ontdekken, trekken we met onze helm richting het circuit van Mettet…

Gallerij: Test Peugeot 308 Racing CupLaten we even de achtergrond schetsen: de finale van het nieuwe TCR Benelux toerwagenkampioenschap in Mettet. Daar toonde de Peugeot 308 zich ook meteen de verrassing van het weekend, met twee podiumplaatsen op zijn actief. Opmerkelijk, want de Peugeot moet zich zien te redden met een 1.6 turbomotor, waar zijn rivalen een 2.0 turbo mogen gebruiken. Zoals we zegden: opmerkelijk dus.

De formule

Gallerij: Test Peugeot 308 Racing CupHoewel de Peugeot 308 Racing Cup intussen verkiesbaar is voor het TRC-kampioenschap, en hij ook deels met deze competitie in gedachten is ontwikkeld, was hij initieel vooral bedoeld als cupwagen om Peugeot een opvolger te geven voor de RCZ Racing Cup. Dat maakte dan ook deel uit van het lastenboek, legt Christophe Vely van Peugeot Sport uit: “We wilden de beste elementen overnemen uit de RCZ en die nog verbeteren om een echte racewagen te kunnen aanbieden. Leuk, maar ook relatief bereikbaar voor alle piloten. De exploitatiekost blijft beheersbaar omdat we standaard onderdelen gebruiken.”

Standaardonderdelen?

Gallerij: Test Peugeot 308 Racing CupHet belangrijkste serie-onderdeel is natuurlijk de motor. Dat is die van de Peugeot 308 GTi, in dit geval naar 308 pk gebracht dankzij een nieuwe turbo en een grotere luchttoevoer. In de ‘Plus’ uitvoering krijgt deze motor zelfs nog meer vermogen. Om zich te kunnen meten met de 2.0 turbo’s mag hij richting 350 pk evolueren, al weigert Peugeot er een officieel cijfer op te plakken. Andere standaardonderdelen: de deuren en de zijschorten, wat de rekening moet helpen drukken wanneer er na een robbertje vechten op het circuit weer eens wat koetswerkpanelen moeten worden vernieuwd. Toch is het hele aero-pack met een competitiegeest ontwikkeld. Zo zijn de voor- en achtervleugel ontworpen op basis van het WTCC-reglement bijvoorbeeld.

Een rondje Mettet

Gallerij: Test Peugeot 308 Racing CupDe piste van Mettet lijkt wel een smalle rotonde waar het al gauw veel te hard gaat achter het stuur. Het efficiënte chassis - globaal gesproken bijzonder gezond - maakt indruk. Dankzij de regelbare veren en ophanging staan we erg ver van een gewone straatauto. De 308 Racing Cup is een pure racebolide: zonder tractiecontrole en ABS. Alleen de rijder is baas aan boord. Deze Peugeot in handen nemen is nochtans niet moeilijk: de sequentieel schakelende zesbak van Sadev met de peddels achter het stuur zijn de eenvoud zelve, net als het stuur zelf. Eens de banden op temperatuur zijn, laat de 308 Racing Cup zich vooraan plaatsen zoals de rijder dat wil. De achtertrein volgt gedwee.

Gallerij: Test Peugeot 308 Racing CupMaar opgepast, dit wil niet zeggen dat deze 308 van zijn bestuurder automatisch een toprijder maakt en dat je zomaar ongestraft met alles weg kan komen. Om goeie chrono’s tevoorschijn te toveren, moet je laat op de remmen en vooral de remdruk aanhouden tot diep in de bocht. In die omstandigheden wordt de achterkant al heel wat listiger. Zeker omdat het rempedaal relatief hard te bedienen valt en weinig slag vertoont. Om het beste uit deze leeuw te halen is dus een zeker finesse nodig, zowel bij het remmen als bij het gasgeven. Want laten we niet vergeten dat hier goed 330 pk een weg naar het asfalt zoeken via uitsluitend de voorwielen. Maar wat een plezier toch! Elke racepiloot, of dat nu een amateur is of een prof, zal zich hiermee amuseren.

Gallerij: Test Peugeot 308 Racing Cup

Peugeot 308 Racing Cup
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.598 cc
308 pk als Cup
Ongeveer 330 pk met 'Plus' motormapping (+ 500 euro)
Begrenzer: 6.500 opm
Min. gewicht: 1.100 kg
Prijs: 74.900 euro (excl. BTW)

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.