Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Peugeot 308 GTI

Test: Peugeot 308 GTI

If it's not broken, don't fix it

13.07.2017

Na de rest van het 308-gamma, schenkt Peugeot ook de GTi een update. Is dat erg dokter? Helemaal niet.

Gallerij: Test Peugeot 308 GTIWel, veel wijzigingen zijn er niet. De ‘nieuwe’ Peugeot 308 GTi ziet er lichtjes anders uit en hij krijgt iets meer technologie. Maar aan de mechaniek wijzigt helemaal niet. Niet één gewijzigde afstelling, niet één nieuwe parameter voor de motor.

Voor de fun

Wanneer we enigszins verbaasd kijken naar de verantwoordelijken van het merk, reageert die met een grote glimlach: “moest er iets veranderd worden dan?” Het lijkt plots alsof we een erg domme vraag gesteld hebben. Nee, eigenlijk was dat helemaal niet nodig.

Gallerij: Test Peugeot 308 GTIMeteen begrijpen we dat Peugeot zich eigenlijk tevreden had kunnen stellen met een paar lijntjes extra over de GTi in het persbericht over de update van de 308. Of gewoon de GTi mee had kunnen schuiven in de rijdende presentatie van die 308. Maar nee, het merk heeft aparte testritten georganiseerd, gewoon voor de fun. Met dit verschil dat we hem deze keer niet op de openbare weg hebben getest, maar uitsluitend op circuit. In omstandigheden waar we veilig ‘zonder limieten’ konden rijden, herontdekten we zijn kwaliteiten.

Gallerij: Test Peugeot 308 GTIDe 1.6 THP-motor met 270 pk en 330 Nm bevestigt nogmaals zijn wilde karakter, zijn muzikale klank en zijn inhoud voor een ‘kleine’ 1.6. De manuele zesbak verbaast evenzeer met de kwaliteit van zijn spreiding, maar maakt vooral indruk met de geleiding die nog meer in goede zin opvalt op circuit. Daar kan je de versnellingen elkaar nog sneller laten opvolgen. De voortrein met zijn mechanisch sperdifferentieel werpen opnieuw hoge ogen met een grip op hoog niveau en een aandrijving die nooit in de fout gaat, zelfs niet wanneer je uit hobbelige chicanes hotst.

Gallerij: Test Peugeot 308 GTIDe achtertrein volgde in onze herinnering zonder bokken de voortrein. Alleen bij ernstige provocaties kon je hem een stap opzij laten zetten. We merken op circuit dat hij nog meer bijdraagt tot het globale evenwicht van de 308 GTi. Agressief op circuit gereden, kan de achtertrein levendig worden. Maar net genoeg om hem precies in de bocht te plaatsen, zonder over te gaan in een driftshow. Dat is een eigenzinnige keuze van Peugeot. Fijne afstellingen maken dit resultaat mogelijk. Een opvallende keuze die de bestuurder alle vertrouwen schenkt. Natuurlijk kan je het leuker vinden om de nog levendiger achtertrein van een Ford Focus de voorkeur te geven, bijvoorbeeld.

Nieuw

Gallerij: Test Peugeot 308 GTIWat verandert er echt? Eerst en vooral het gezicht van de auto. De ‘Leeuw’ keert terug naar de plaats die hij nooit had mogen verlaten: in het midden van het radiatorrooster en niet op de motorkap. Het radiatorrooster is ook meer verticaal geplaats, met meer assertiviteit die hij uit de 3008 heeft geërfd. Er zijn nieuwe bumpers, die vooraan een tikkeltje meer agressie geven. Aan boord krijgt hij een nieuw multimediascherm, met aanraakfunctie. Er is ook een nieuwe 3D-navigatie met geïntegreerde TomTom Live-diensten. Ook is hij compatibel met Apple Car Play en Android Auto.

Gallerij: Test Peugeot 308 GTITot slot zijn er nieuwe rijhulpen: voetgangersherkenning, verkeersborddetectie en automatische lichtregeling. Een rijvaksensor en dodehoeksensoren had hij al, maar die krijgen nu ee actieve correctiefunctie. En dat allemaal in een auto waarvan de kwaliteit van het interieur al menigeen verbaasd heeft.

Kortom, de Peugeot 308 GTi is de perfecte illustratie van het Britse spreekwoord dat we in de titel hebben weergegeven: waarom iets veranderen, als het nog goed is? Wat viel er nog te wijzigen aan de 308 GTi? Niets.

Gallerij: Test Peugeot 308 GTI

Peugeot 308 GTI
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.598 cc
270 pk bij 6.000 opm
330 Nm bij 1.900 opm
0-100 km/u: 6 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 6,0 l/100 km
CO2: 139 g/km
Prijs: 37.930 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.