Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Peugeot 308 GT

Test: Peugeot 308 GT

Op sportschoenen

02.02.2015

Peugeot geeft zijn 308 sportschoenen met introductie van de 308 GT. Tegelijk wordt ook de GT Line-uitvoering beschikbaar op dit model. Die beperkt zich tot de esthetische opsmuk en ziet er dus net zo sportief uit als de GT. Maar dan zonder de extra power onder kap.

Het verschil tussen een 308 in GT Line-uitvoering en een (echte) 308 GT is met het blote oog nauwelijks zichtbaar. De GT ligt daarbij lager bij de grond – 7 mm vooraan en 10 mm achteraan - waardoor de ophanging stijver is. En hij is ook voorzien van grotere remschijven: 330 mm vooraan en 268 mm achteraan. Op de voorste mistlampen na – die de GT Line niet heeft – zien ze er verder krek hetzelfde uit.

Benzine of diesel?

Gallerij: Test Peugeot 308 GTHet grootste verschil wordt onder de motorkap gemaakt. Tot de lancering van de 308 GTI mag deze GT pronken met de krachtigste motoren in het gamma. In benzineversie levert de 1.6 THP 205 pk/285 Nm en de GT diesel levert met zijn 2.0 BlueHDi 180pk/400 Nm. De benzine is de snelste in de spurt van 0 tot 100 km/u (7,5 s versus 8,4 s voor de diesel), maar voor inhaalbewegingen is de diesel met zijn hoger koppel handiger. Hij haspelt bijvoorbeeld de 80 tot 100 km/u af in 5,5 s (versus 7,4 voor de benzine). Qua normverbruik behoort de GT tot de top in zijn segment, met slechts 5,6 liter/100 km (130 gr CO2/km) voor de benzine en 4 liter/100 km rond (103 gr CO2/km) voor de diesel.

Op zoek naar grip

Gallerij: Test Peugeot 308 GTEr is geen twijfel: het karakter van de 1.6 THP benzine in combinatie met de handgeschakelde zesbak sluit het best aan bij de GT-filosofie. Hij is vinnig, gaat graag hoog in de toeren en doet de banden op zoek gaan naar grip. In de 2.0 BlueHDI-versie gaat het er wat serener aan toe. De zwaardere motor houdt de neus beter op de weg en hier is het een Aisin-zestrapsautomaat die kiest in welke versnelling je rijdt. Dat gebeurt soms wat aarzelend, maar het kan gelukkig ook met schakelpeddels … die helaas niet met het stuurwiel meedraaien.

Op comfort

Gallerij: Test Peugeot 308 GTHet meest verrassende aan het rijgedrag van deze 308 GT is dat hij zich ontzettend comfortabel laat rondrijden. Voor de echte bochtentemmers onder ons misschien wel iets té. Maar dit is dus duidelijk een bewuste keuze van Peugeot. Wat ook wat gewenning vraagt, is het sportstuur dat wel erg klein in de hand ligt. En onder de categorie ‘onbegrijpelijk’ valt de toerentalmeter die in tegenwijzerzin draait. Daarbij verdwijnt de naald achter het stuurwiel van zodra je ‘m hoger in de toeren jaagt. De rest van het 308-interieur is dan weer bijzonder slim bedacht, onberispelijk clean en netjes afgewerkt. Peugeot heeft mijlen vooruitgang gemaakt in de passing van de interieurpanelen. Of ze het nu graag hebben of niet, de 308 mag zich terecht de Franse Golf noemen.

Langs de luidsprekers

Gallerij: Test Peugeot 308 GTEen snufje wat we jullie niet willen onthouden, is het Driver Sport Pack. Standaard op de GT en als optie (500 euro) verkrijgbaar op de meeste andere versies. De bediening ervan gebeurt via een Sport-knop op de middenconsole en dan gebeuren er een aantal dingen: het instrumentenbord kleurt rood op, geeft in balkjes de status weer van het vermogen, het koppel, de turbodruk en de overlangse en overdwarse versnelling, maar vooral weerklinkt er een krachtige sportievere motorklank in het interieur. Bij de diesel doet de sound denken aan een V8 en dat is er toch wat over. Bij de benzine klinkt de klank getrouwer. De andere instellingen (stijver stuur, snellere gasrespons, …) vallen minder op.

Voor de happy few

Gallerij: Test Peugeot 308 GTDe 308 GT is verkrijgbaar als hatchback (5-deurs) en als stationwagon (SW). De 5-deurs kost 30.050 euro in combinatie met de 1.6 THP benzine en 33.000 euro met de 2.0 BlueHDI diesel. Voor de SW komt er in beide gevallen slechts 1.000 euro bij. Voor dat budget heb je dus recht op de krachtigste motoren in het 308-gamma. Wil je dezelfde sportieve looks, maar mag het qua power wat minder zijn, dan zijn de GT Line-varianten een alternatief. Die hebben een instap van 26.250 euro voor de 5-deurs met 1.2 PureTech benzine en 27.600 euro met de ‘oude’ euro5 1.6 e-HDI diesel.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.