Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Peugeot 308 1.5 HDI

Test: Peugeot 308 1.5 HDI

Het vel van de beer niet schieten…

07.05.2018

Dieselgate al hier, lage emissiezone al daar… Voor velen lijkt de toekomst van de dieselmotor geen stuiver meer waard. PSA, traditioneel een dieselexpert, is daar niet van overtuigd en steekt net een nieuwe 1.5 BlueHDi onder de motorkap. Een motor die in de Peugeot 308 meteen doet hopen dat diesel een nieuwe kans krijgt.

Gallerij: Test Peugeot 308 1.5 HDIBij de compacte gezinswagens met dieselmotor hoort de 1.6 HDi en zijn BlueHDi-afgeleiden tot de absolute top. Hij is rond, koppelrijk, relatief stil en een werkpaard want je vindt hem in zowat het hele gamma van Peugeot en Citroën terug, van de stadswagens 208 en C3 tot de Expert en Jumpy bestelwagens.

Zuiverder dan benzine

Gallerij: Test Peugeot 308 1.5 HDIHet was dan ook een stevige uitdaging voor de ingenieurs om deze motor nog te verbeteren. Ondanks zijn kleinere cilinderinhoud van 1.499 cc zijn de prestaties van de nieuwe motor identiek of zelfs beter dan die van de 1.6 BlueHDi. Peugeot stelt hem eerst voor in de krachtigste varianten, maar op termijn zal hij ook de 75 pk en 100 pk-versies vervangen. De motor die we in deze Peugeot 308 aantreffen is 130 pk sterk, wat 10 pk meer is dan het vorige motorblok aanreikte. Het vermogen blijft beschikbaar bij hoge toeren dankzij de nieuwe cilinderkop met zestien kleppen. Het verbruik daalt wel met 4 tot 6 procent. Gerekend volgens de oude NEDC-cyclus rekent Peugeot een gemiddeld verbruik van 3,5 l/100 km voor.

Gallerij: Test Peugeot 308 1.5 HDIDe motor beschikt over de meeste recente anti-uitstootmaatregelen, zoals een SCR-dispositief (Selective Catalytic Reduction) met AdBlue, waarvan het additief een vuldop krijgt vlakbij de klassieke tankdop. De roetfilter werkt dan weer zonder additief, wat de gebruikskost doet dalen. Hij is ook dichter bij de motor geplaatst waardoor hij sneller op temperatuur komt en efficiënter werkt. Hierdoor voldoet de motor nu al aan de stikstofuitstootnormen (NOx) die pas in 2020 van kracht zullen zijn. Deze diesel is hierdoor properder dan een heel aantal benzinemotoren.

Sportief en zuinig

Gallerij: Test Peugeot 308 1.5 HDIVan zodra de sleutel in het contact rondgaat, merken we dat ook deze 1.5 BlueHDi de relatief discrete brom van zijn voorganger behoudt… al blijft dit natuurlijk nog steeds een diesel. De geluidsisolatie is zo goed uitgewerkt, dat je bijna zou vergeten dat je hier met een diesel te doen hebt. Met het gas op de plank hoor je hem meer tekeer gaan, maar zonder je gehoor te martelen. Het koppel van 300 Nm is beschikbaar bij 1.750 opm, wat vlotte hernemingen garandeert van bij lage toerentallen. Hij gaat lineair door de toeren. Hij bereikt zijn maximale vermogen relatief vroeg, bij 3.750 opm.

Gallerij: Test Peugeot 308 1.5 HDIHij is gekoppeld aan een manuele zesbak, nog steeds goed geleid en die de motor helpt om snel te reageren wanneer de bestuurder daarom vraagt. Met de sport-modus aan, wordt dat effect nog extra benadrukt. De Peugeot 308 brengt ons hier nog een keer in herinnering dat hij over één van de meest efficiënte en dynamische chassis in zijn categorie beschikt. Elke bocht wordt een plezier, achter zijn kleine stuur ontdek je wat echt rijplezier is.

Wanneer het tempo omlaag gaat, merk je dat je makkelijk kan opschakelen onder 2.000 opm zonder de motor op zijn adem te trappen. Dan zie je ook op de boordcomputer hoe het verbruik zakt naar een niveau dat we maar zelden zien. Bij onze test waarbij we weinig rekening hielden met de aspecten van ecorijden, tekenden we 4,6 l/100 km op. Wat dus echt een besparing in het vooruitzicht stelt. Waarmee je kan hopen dat je de 1.322 euro meerprijs (23.809 euro in totaal) tegenover een even krachtige 1.2 Puretech benzine nog terugverdient.

Gallerij: Test Peugeot 308 1.5 HDI

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.