Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Opel Insignia Grand Sport 1.6D

Test: Opel Insignia Grand Sport 1.6D

Maak plaats voor het grote comfort

31.10.2017

Na een eerst korte kennismaking met de Opel Insignia Grand Sport hebben we de grote berline van Opel ook in onze contreien kunnen testen. Hoe hij zich in het dagelijks verkeer gedraagt, komt u te weten in onze videotest.

Gallerij: Test Opel Insignia Grand Sport 1.6DDe Insignia heeft zijn start niet gemist, Opel had meteen bestellingen binnen van meer dan 50.000 klanten. De opvolger van de eerste generatie Insignia krijgt er het achtervoegsel Grand Sport bij, het symbool ook voor zijn grotere ambities. Hoewel de woordkeuze daarom nog niet de beste is, valt evenmin te ontkennen dat de Insignia Grand Sport over heel wat talenten beschikt.

Monza

Gallerij: Test Opel Insignia Grand Sport 1.6DHet eerste aspect is geheel subjectief. Het gaat over zijn lijnenspel dat zijn inspiratie haalde uit de Monza concept die Opel in 2013 liet zien. We zien hetzelfde brede radiatorrooster gecombineerd met fijne lichtblokken. De Insignia Grand Sport beschikt bovendien over een hellende daklijn die hem het profiel van een coupé geeft. In de lengte nam hij toe tot 4,90 meter. Een geslaagd design, tenminste wanneer je voor een minder strenge kleur kiest dan die van ons testmodel. Alhoewel, over kleuren en smaken…

Technologisch

Gallerij: Test Opel Insignia Grand Sport 1.6DDe kwaliteit van de technologische uitrusting van de nieuwe Opel Insignia Grand Sport staat als een paal boven water. Standaard vinden we in ons testmodel – met Innovation-uitrusting – een actieve rijvakcorrectie die behoorlijk efficiënt werkt. Er is ook automatische noodremassistentie, de Opel On Star-conciërgediensten en sleutelvrij starten. In de optie kan je daar nog tegen een zacht prijsje een head-up display aan toevoegen, 360 graden camerazicht, ergonomische stoelen en de bijzonder efficiënte Intellilux-koplampen met 32 led-segmenten. Jammer genoeg zijn we geen grote fan van de strenge look van het infotainmentsysteem Intellilink, ook al berekent het snel de route in het navigatiesysteem.

Niet sportief

Gallerij: Test Opel Insignia Grand Sport 1.6DDe Opel Insignia break behoudt de Sports Tourer-benaming, de berline werd zo Grand Sport. Achter het stuur van 1.6-liter diesel hebben we echter maar weinig sport kunnen ervaren. Hij stuurt evenmin zo leuk als een Alfa Romeo Giulia bijvoorbeeld. Toch blijft de Insignia steeds efficiënt en precies, en stelt hij het comfort veilig. Hij mag dan wel afhankelijk van de versie tot 175 kilogram hebben verloren, maar met 136 pk kan de 1.6 diesel geen sportieve ambities tonen. Wie wil dat het vooruit gaat, moet aan de slag met de versnellingsbak. Gezien zijn spreiding is dat minder makkelijk dan mogelijk zou zijn.

Evenwichtig

Gallerij: Test Opel Insignia Grand Sport 1.6DDat heeft dan wel weer tot gevolg dat hij zuinig is aan de pomp. Op geen enkel moment tijdens onze test steeg het gemiddeld verbruik boven 6 l/100 km uit. Op de snelweg neemt de Insignia Grand Sport 1.6 diesel genoegen met 4,8 l/100 km. Met Innovation vraagt Opel 31.150 euro. Daar komen nog wel wat opties bij, al houdt Opel er gelukkig een veel interessantere prijzenpolitiek op na dan andere Duitse constructeurs. Op de Belgische markt opteren liefst 99 procent van de klanten voor het Intellilink-systeem dat 800 euro extra kost.

Gallerij: Test Opel Insignia Grand Sport 1.6D

Opel Insignia Grand Sport 1.6D
Motor: viercilinder diesel, 1.598 cc
136 pk bij 3.500 opm
320 Nm bij 2.000 opm
0-100 km/u: 10,5 sec
Top: 211 km/u
Verbruik: 4,5 l/100 km
CO2: 118 g/km
Prijs: 31.150 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.