Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Test: Opel Ampera

Test: Opel Ampera

Zijn tijd te ver vooruit

15.06.2012

Zijn tijd te ver vooruit

Hij rijdt wel fantastisch, zo helemaal elektrisch, de Opel Ampera. Een heel nieuwe manier om auto te rijden. Alleen, die puur elektrische extase blijft niet duren. Veel te kort. En eerlijk gezegd, behoorlijk duur ook.

Het minste wat je van General Motors kunt zeggen, is dat ze van deze Opel, die initieel eigenlijk een Chevrolet Volt is, geen slaapverwekkend geval op maat van geitenwollensokkers gemaakt hebben. Hij ziet er behoorlijk hip uit, zowel vanbuiten als vanbinnen. Hij is ook een volwaardige auto, met plaats voor vier volwassenen. Al hebben die, als ze achterin moeten zitten, best geen te lange benen.

De koffer is met zijn 310 liter tot 1.005 liter (met ruggen neergeklapt) ook niet van de grootste, maar voldoende voor dagelijks gebruik. Gelet op het feit dat er voor een kleine 200 kg aan lithium-ionbatterijen moesten weggemoffeld worden, in T-vorm en deels in de middentunnel, is dat toch een prestatie.

Opwindend

De Ampera is een echte elektrische auto. Dat wil zeggen dat de wielen uitsluitend door een in dit geval vrij potente elektromotor worden aangedreven. Met een vermogen van 150 pk en een koppel van 370 Nm dat van bij de start vol beschikbaar is, kun je menig conventionele auto een poepje laten ruiken bij het optrekken en het inhalen. Voeg daarbij een sportieve ophanging en het lage zwaartepunt en je hebt een best opwindende cocktail.

De elektromotor krijgt zijn voeding van het 16 kWh batterijpack, maar eens dat leeg is, springt de ‘range extender’ bij. Dat is een 1.4 liter benzinemotor van 86 pk die niet de wielen aandrijft zoals bij een klassieke hybride, maar als generator de elektromotor voedt. Jammer genoeg komt die sneller tussen dan je hoopt. Na 40 tot 60 km quasi geruisloos genoten te hebben van het elektrisch rijden, komt hij bescheiden en volautomatisch, maar niettemin storend tussen. Je ziet dat moment ook met lede ogen naderen, want in de klokken voor je neus slinkt de resterende actieradius schrikbarend snel.

Welke winst?s

Op die manier kun je de reis nog wel tot een kleine 500 km rekken. Al kost dat meer benzine dan Opel je aanvankelijk wil doen geloven. Officieel is er sprake van 1,2 liter per 100 km en een uitstoot van slechts 27 g CO2 per km. Op voorwaarde dat je de helft van die 100 km ook effectief op batterijpower hebt kunnen rijden. Maar eens die op is, reken dan maar op een liter of 5 tot 7, voor de resterende pure ‘benzinekilometers’. En waar zit dan de winst?

Batterijen opladen moet altijd via het stopcontact. Daarvoor zit er een haspel met 6 meter kabel bij de wagen. Die is behoorlijk dik en zwaar, maar past wel in een standaard 230V stopcontact. Opladen kan in theorie in vier uur, bij voldoende stroomsterkte (16A). Thuis geen probleem, maar in de parkeergarage van het werk waar we hem overdag moeten achterlaten, zijn (nog) geen stopcontacten voorhanden. Met 39 km te overbruggen tussen woon- en werkplaats, wordt de terugrit altijd eentje op benzine. Het argument dat voor 80 procent van de automobilisten de actieradius op batterij voldoende is om hun dagelijkse behoefte te dekken, gaat helaas in dit geval niet op.

Er zijn overigens nog andere kleine ongemakken. Zo kan het in de winter behoorlijk koud zijn in een auto die helemaal elektrisch – en dus ten koste van de actieradius –  het interieur moet opwarmen. Opel heeft heel slim standaard verwarmde stoelen voorzien. Met je rug en billen warm, ben je minder geneigd om de chauffage vol open te zetten.

Motivatie versus prijs

Een ander ‘klein’ ongemak blijft de prijs: 44.500 euro. Als je dat privé moet ophoesten voor een kleine middenklasser, moet je groene motivatie al ijzersterk zijn. Dat kun je voor een stuk compenseren met het verbruik en de lage onderhoudskosten, als een dagelijks rondje rond de kerktoren volstaat.

Spijtig, maar misschien komt deze Ampera net iets te vroeg. Mocht de prijs morgen halveren en de actieradius verdubbelen, dan stond ik als een van eersten, maar zeker niet als enige in de rij…

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.