Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Nissan Pulsar

Test: Nissan Pulsar

Omdat ‘gewoon’ al goed genoeg is

25.09.2014

Eindelijk! Na 7 vette jaren Qashqai komt deze nieuwe Nissan Pulsar de zeilen bijzetten en de in 2007 stopgezette Almera en Primera aflossen. Want niet iedereen lust crossover.

Nissan is inderdaad tot de vaststelling gekomen dat niet iedereen opgezet is met een SUV of crossover. Het gevolg? Hun klanten uit het C-segment bedanken feestelijk voor de anders razend populaire Qashqai en tuffen nog steeds rond in hun Almera of zelfs Primera. Of zijn intussen al de showroom uitgereden, maar dan in een nieuwe Peugeot 308, Opel Astra of Toyota Auris.

Twee motoren

Gallerij: Test Nissan PulsarZiedaar de nieuwe Nissan Pulsar die deze leemte komt opvullen. Hij blinkt uit in zijn normale doen en mikt dan ook precies op die klanten voor wie ‘gewoon’ al meer dan goed genoeg is. Zo is de keuze uit de motoren zeer eenvoudig: een zuinige diesel of een kleine, maar pittige benzine. De diesel is die van Renault, namelijk de 1.5 dCi 110 pk met een koppel van 260 Nm en een CO2-uitstoot van 94 g/km voor een normverbruik van 3,6 liter/100 km. In de praktijk hadden we genoeg aan slechts een litertje meer. Een braaf compromis dus.

Opvallend stil

Gallerij: Test Nissan PulsarDe benzine is de DIG-T van 115 pk - een 190 pk versie volgt later - die een normverbruik neerzet van 5,0 liter (CO2-uitstoot van 117 g/km) en waar het testverbruik van de verzamelde pers op zo’n 6,5 liter uitkwam. In vergelijking met de diesel zet de benzine meer aan tot sportief rijden en geeft hij daarbij een leuke brom vrij, maar in beide gevallen is de demping van het motorgeluid opvallend goed geregeld.

‘Comfy ride’

En daarmee komen we tot een belangrijk punt: de Pulsar biedt op alle vlakken zeer veel rijcomfort. Dus niet alleen dankzij de sonorisatie, maar vooral omdat hij kan terugvallen op de langste wielbasis in zijn segment (2.700 mm). En daarvan profiteert vooral het interieur. Achteraan weet je niet hoe je het voor hebt, zoveel knie- en beenruimte is er. De afstand tussen de rugleuning en de voorste zetel bedraagt dan ook bijna 70 centimeter.

Achterbank

Gallerij: Test Nissan PulsarEnkel jammer dat wanneer de rugleuning van de Pulsar is neergeklapt er geen vlakke laadvloer ontstaat. En ook de laaddrempel is wat aan de hoge kant. Nissan, maak de zitting van die achterbank opklapbaar en het geheel verschuifbaar naar voren en naar achteren, en je fietst zó alle concurrentie op een hoopje qua zit- en kofferruimte.

Safety Shield

Gallerij: Test Nissan PulsarNissan is wel bij de eersten om heel wat extra veiligheidssnufjes in het C-segment te lanceren, zoals rijstrookwaarschuwing (Lane Departure), detectie van bewegende voorwerpen (Moving Object), dodehoekcontrole (Blindspot) en noodremassistentie (Emergency braking). Bij Nissan wordt dit alles ondergebracht in het Safety Shield-pakket.

De prijzen tenslotte: de meest populaire versie wordt wellicht de Connect Edition en die kost 23.740 euro in combinatie met de dCi 110 pk. De instapversie is de DIG-T 115 in Visia-uitvoering voor slechts 18.890 euro. De verkoop start op 3 oktober, net na het Salon van Parijs.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.