Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Nissan Navara 4x4 3.0D – Op olifantenjacht

In ‘old school’ pick-up-land zwaaien de Toyota Hilux en de Nissan Navara nog steeds de plak. Wij gingen op pad met de topversie van de laatste. Die kan met zijn ongeëvenaarde trekvermogen van 3 ton een olifant de baas.

Ga je op olifantenjacht?. Dat was de eerste verbaasde reactie toen we de oprit opreden. Geen twijfel, de Navara is een opvallende en vooral imponerende verschijning. Nissan heeft zeer goed begrepen dat dit publiek lak heeft aan stroomlijntjes en een verfijnd design. De bumper en de radiatorgrille zijn massief en zo hoort dat.

Over de top

In deze topversie zit er onder de kap een al even indrukwekkende drieliter V6 diesel. Die ontwikkelt een vermogen van 231 pk en een koppel van 550 Nm, en moet dus niet onderdoen voor de Porsche Panamera van de buurman. Mooi is dat deze armada al vanaf zeer laag in de toeren wordt losgelaten. We lieten ons maar al te graag uitdagen door enkele zeer steile hellingen, maar het gemak waarmee de Navara deze overwint, is verbluffend. De standaard zeventraps automaat doet zowel op de weg als op ruw terrein prima zijn werk, al hadden de schakelovergangen ietwat sneller gemogen. Zoveel kracht vraagt natuurlijk wel wat liters diesel. Houd rekening met een verbruik van minimum 10 liter (de CO2-uitstoot bedraagt 250 gr).

In een handomdraai

De Navara is geen permanente 4x4. De vierwielaandrijving inschakelen doe je - letterlijk – in een handomdraai met een draaiknop. Vooraleer je de strafste stand, namelijk de 4 LOW-kruipversnelling, nodig hebt, zit je al diep in het modder. In de meeste terreinomstandigheden volstaat de 4 High – waarbij het koppel 50/50 over voor- en achteras wordt verdeeld- of zelfs gewoon de tweewiel achteraandrijving. Voor de puristen: het achterdifferentieel is wel degelijk vergrendelbaar.

Toeters en bellen

In het alledaagse gebruik biedt de Navara verrassend veel rijcomfort genre SUV. En zeker in deze topversie is hij voorzien van alle toeters en bellen. Van navigatie en cruise control tot airco met dubbele zones, leder en een mooi klinkende geluidsinstallatie van Bose. Deze 3.0 LE V6 is ook enkel beschikbaar in Double Cab-uitvoering, dus met vier deuren. Zijn prijskaartje: 48.350 euro inclusief btw. Ter info: er is al een Navara vanaf 30.850 euro inclusief btw (de Navara King Cab 2.5 dCi 4WD XE).

Kilo’s harde plastic

Nissans pick- up is terecht een van de referenties in zijn segment. Is hij daarom perfect? Helaas niet. Qua afwerking laat hij namelijk flink wat steken vallen. Zo is er in het interieur niet gekeken naar een kilo meer of minder harde plastiek. De leefruimte toont zeer utilitair - waarvoor hij uiteindelijk wel dient - maar de Volkswagen Amarok bijvoorbeeld toont dat het anders kan. Ook de hardtop achteraan vertoonde enkele lakfouten en was slordig afgewerkt. In de verkiezing van 4x4 van het Jaar kon de Nissan Navara vorig jaar nog nipt winnen in de categorie van de pick-ups. Dit jaar moest hij het evenwel afleggen tegen zijn nieuwe rivaal van Volkswagen, de Amarok. Waarschijnlijk omdat er in België niet echt veel olifanten zijn...

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nissan Qashqai e-Power (2023) banner

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Autotests · Nissan
Nissan X-Trail (2022) banner

Nissan X-Trail: geen gewone hybride

Autotests · Nissan
AS24 Nissan Qashqai 2021 banner

Nissan Qashqai: de logica zelve

Autotests · Nissan
Ontdek meer