88ste Autosalon van Brussel
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Nissan Micra

Test: Nissan Micra

Revolutionair, maar je zou het niet zeggen

01.12.2010

De nieuwe Nissan Micra ziet er een stuk braver uit dan zijn voorganger. Het uitlopende model met de ronde vormen dat in 2003 werd gelanceerd, viel vooral bij vrouwen in de smaak. De opvolger moet een wereldauto worden en krijgt een iets bescheidener staalkleed. Bescheiden, maar onder de motorkap gaat een revolutie schuil: een benzinemotor met een CO2-uitstoot van 99 gr/km.

De Micra werd een fractie groter (3,78 m) dan zijn voorganger en is meteen 28 cm langer dan de Pixo, de kleinste uit de Nissan-stal, die in samenwerking met Suzuki tot stand kwam. De grootste verschillen met de uittredende Micra schuilen onderhuids. Zo werd Renault bedankt voor bewezen diensten.

Nissan MicraDe nieuwe Micra deelt niet langer zijn platform met de Renault Clio. Ook de Franse diesel (1.5 dCi) is overboord gekieperd.

In de plaats komt een veelzijdig V-platform waarop de compacte Nissan (met codenaam K13) wordt gebouwd. Nissan wil dit platform nog voor enkele bijkomende compacte wagens gebruiken. De productie van de wagen verhuist overigens van Groot-Brittannië naar India, waar Nissan een gloednieuwe fabriek in Chennai heeft neergepoot.

Functioneel

Nissan MicraDe Micra is een functionele stadswagen geworden, die flink wat ruimte binnenin biedt en bovendien niet al te veel kilo’s op de weegschaal zet. De vorm blijkt ook erg aerodynamisch, want met een Cw van 0,31 hoort hij bij de betere in deze klasse. De ronde snuit en de rechte daklijn blijken efficiënt en zorgen bovendien voor voldoende hoofdruimte achteraan. Binnenin voorziet Nissan een vrij royale uitrusting met een automatische airco, cruise control en een degelijk radio vanaf het Accenta-afwerkingsniveau. Als toetje is er ook een parkeerhulp voorzien die meet of de wagen in de aanwezige parkeerruimte past.

Waardig dieselalternatief

Nissan MicraDe grootste vernieuwing zit onder de motorkap, want Nissan komt met een gloednieuwe 1.2 liter grote driecilinder. De basisversie is 80 pk sterk en geeft de compacte Japanner eerlijke prestaties. Wat meer is, de motor heeft een erg rustige loop en trillingen blijven tot een minimum beperkt. Bij forse acceleraties laat de driepitter wel van zich horen zonder onaangenaam te worden.

Nissan MicraNissan gelooft echter niet langer in dieseltechnologie voor een kleine stadswagen. Als alternatief levert het merk vanaf de lente van 2011 een compressorversie van de benzinemotor. Die is niet alleen krachtiger, maar door de driecilinder via een mechanische compressor te beademen, dalen ook het verbruik en de CO2-afgifte spectaculair. Omdat hij amper 99 gram CO2 uitstoot, geeft hij de dieselconcurrenten het nakijken want hij geniet dezelfde ecokorting van 15% op de nieuwprijs van de wagen.

Doen?

Voor een basisprijs van 11.900 euro (Visia) biedt deze Micra erg veel auto voor zijn geld. Feit is dat het nog even wachten is op de compressorversie van de driecilinder motor. Voor het zover is, voorziet Nissan in een fraaie commerciële tegemoetkoming in afwachting van de compressorversie, die voor de consument 15% beterkoop zal zijn omwille van de lage CO2-afgifte.

Nissan Micra

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.