88ste Autosalon van Brussel
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Nissan Leaf

Test: Nissan Leaf

Groene blaadjes zijn het leukst

08.11.2010

De Nissan Leaf laat je alles vergeten wat je ooit hebt geleerd over auto’s. De elektrische auto is er én... hij werkt! Bovendien zal het de verdieselde Belg als muziek in de oren klinken dat je voor een prikje kan tanken. Eén batterijlading die je 160 km ver brengt, kost nauwelijks 2 euro!

De Leaf is de eerste 100% elektrisch auto die op onze markt zal worden verkocht, al zitten er heel wat modellen in de pipeline. De elektrowagens die we tot vandaag reden, en dan denk ik aan de Mitsubishi i-Miev en zijn Franse neefjes, hebben claustrofobische proporties, een eerder banaal design en bieden prestaties die hem tot de stadsmuren beperken.

Nissan LeafDe Leaf mag je zien als een échte auto met de afmetingen en het gebruiksgemak van pakweg een VW Golf. Hij krijgt wel een moderne look maar ziet er uit als een conventionele wagen met enkele opvallende details zoals de “druppels” bovenop de koplampen. Ze ogen best leuk maar in feite zijn het windvangers die de wind van de spiegels afleiden.

Stil, stiller, stilst

Windgeluiden (die in een wagen met verbrandingsmotor niet eens opvallen) worden plots storend in een EV (Electric Vehicle) omdat het in het interieur muisstil is. Binnenin krijg je voldoende ruimte en de interface is vrij conventioneel. Je zet het contact op zoals bij elke andere auto. Het versnellingspookje schuif je in ‘D’ en je rijdt zoals met een automaat. Desgewenst is er ook een ecoprogramma waarbij de boordcomputer zelfs een autonomie van 180 km in het vooruitzicht stelt.

Die actieradius is de belangrijkste boordinformatie en wordt altijd op het dashboard geprojecteerd. Elke Leaf krijgt ook een uitgebreid GPS-systeem dat steeds de laadmogelijkheden in de buurt aangeeft. Het informeert de bestuurder wanneer het ingegeven reisdoel buiten de batterijmogelijkheden valt. De GPS stelt vervolgens een laadstation op de reisweg voor.

ESP geeft gas!

Nissan LeafHoewel de de autonomie-meter de eerste kilometers merkelijk sneller liep dan het aantal afgelegde kilometers, groeit het vertrouwen in deze batterijwagen gaandeweg. Wanneer je de (pijlsnelle) acceleraties ietwat tempert en anticipeert op het verkeer, kan je kinderlijk eenvoudig kilometers ‘terugwinnen’. Door een eindje uit te bollen of te remmen, kan de wagen bewegingsenergie recupereren en de opgewekte energie wordt keurig in de batterij opgeslagen. Het resultaat merk je meteen door extra kilometers die bij de actieradius worden geteld.

Het rijgedrag op zich is prima. Niet verwonderlijk want een elektrische wagen heeft een erg laag zwaartepunt omdat de (zware) batterijen helemaal in de bodem zitten ingebouwd. Ondanks het stevige gewicht (iets minder dan 1,6 ton), worden de kilo’s perfect over de twee assen verdeeld wat de Leaf evenwichtige rij-eigenschappen geeft.

Nissan LeafNissan voorziet een standaard ESP en dat werkt ook erg vernieuwend. Daar waar deze elektronische bewaarengel bij een conventionele wagen vermogen wegneemt of afremt, zijn bij EV’s situaties mogelijk waarbij er juist extra vermogen wordt voorzien. Dat kan omdat de elektromotor onmiddellijk reageert. Deze mix van vernieuwende eigenschappen maakt van de Leaf een vlotte en prettige rijgezel.

30.000 euro

De Leaf komt zijn beloftes na. Met een beetje goede wil, kan je een aanvaardbare autonomie realiseren en voor de meeste verplaatsingen volstaat pakweg 150 km. Mits een juist time- en verplaatsingsmanagement, want laden duurt 8 uur aan een 230 Voltstekker. Snelladen (80% batterijvulling met 400 Voltcontact) lukt in een half uur.

Ook de prijs is redelijk want de Leaf zal je zo’n 30.000 euro betalen waarvan de particuliere klant (een jaar later) eenderde terugkrijgt via zijn belastingaangifte. Vanaf juni 2011 in de toonzaal.

Nissan Leaf

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.