Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mitsubishi Outlander PHEV

Test: Mitsubishi Outlander PHEV

welverdiend success

15.06.2018

Na enkele jaren carrière laat Mitsubishi de Outlander plug-in hybride (PHEV) verder evolueren. Zijn jongste update brengt enkele aanpassingen aan het uiterlijk, maar het zijn vooral de motoren die krachtiger worden zonder aan zuinigheid in te boeten.

Gallerij: Test Mitsubishi Outlander PHEVHij mag dan niet over dezelfde uitstraling beschikken als zijn Europese concurrenten, toch heeft de Mitsubishi Outlander PHEV een mooie carrière uitgebouwd. Mitsubishi wist er al 150.000 exemplaren van te slijten, waarvan 100.000 alleen al in Europa. Een stevig succes waarmee dit in 2017 de meestverkochte plug-in hybride SUV ter wereld was. Nu hij opgefrist is, kruipen we dus wat graag nog een keer achter het stuur.

Meer dan uiterlijk alleen

Gallerij: Test Mitsubishi Outlander PHEVMitsubishi had de Outlander PHEV voorheen niet echt van een knap uiterlijk voorzien. Bij de facelift van 2015 ging zijn gezicht er wel sterk op vooruit, een aspect dat nu nog wat meer wordt benadrukt in de update van 2018. Maar echt een hartenbreker zal dit nooit worden. De uitrusting is wel correct, en hij krijgt er nu zelfs een mooi gewelfd leder-bekleding bij. Maar modern ziet hij er aan de binnenkant niet meer uit. Dat is ook niet het meest interessante punt van de Outlander PHEV, daarvoor moet je onder de motorkap duiken.

Krachtiger

Gallerij: Test Mitsubishi Outlander PHEVHij is nog steeds samengesteld uit een benzinemotor, een krachtige alternator en twee elektrische motoren. De combinatie wint aan kracht en is efficiënter. Het 2-liter benzineblok met 121 pk is vervangen door een 2.4 met 135 pk en 211 Nm, een motor die beter past bij zijn karakter. De elektrische motor achteraan klimt van 82 pk naar 95 pk, voor een koppel van 195 Nm. De elektrische motor vooraan behoudt zijn vermogen van 82 pk en zijn koppel van 137 pk. De capaciteit van de batterij is wel met 15 procent toegenomen, om nu 13,8 kWh te bereiken. Daardoor kan de batterij beter benut worden.

Zuinig

Gallerij: Test Mitsubishi Outlander PHEVOndanks zijn toegenomen vermogen blijft hij goede CO2-cijfers voorleggen. Waar hij voorheen in de oude NEDC-cyclus een gehomologeerde CO2-uitstoot van 41 g/km had, wordt dat in de veeleisender WLTP-cyclus 46 g/km. Een uitstekend resultaat dat zeker in de fleetsector en bij professionele gebruikers in het oog zal springen. Bovendien blijkt hij in het echte verkeer zijn verbruik goed te kunnen drukken. Tijdens een traject van 100 kilometer met zowel bochtige wegen als snelweg kan je effectief maar goed 5 l/100 km aan benzine verbruiken. Meer snelweg zal het benzineverbruik natuurlijk doen stijgen. Maar anderzijds is het met beperkte verplaatsingen goed mogelijk om geen druppel benzine te verbruiken wanneer je thuis en/of op het werk kan bijladen. Hij beschikt over een volledig elektrisch rijbereik van 45 kilometer.

Intelligente sturing

Gallerij: Test Mitsubishi Outlander PHEVHet is mogelijk om hem te dwingen om volledig elektrisch te rijden, maar eigenlijk is de automatische rijmodus in de praktijk erg intelligent en wisselt hij nauwelijks voelbaar de benzinemotor en de elektrische motor met elkaar af. Hij zal de auto zoveel mogelijk als een puur elektrische auto zien. Daarbij is er een hybride modus waarbij de benzinemotor via de alternator de batterijen bijlaadt, en een hybride modus waarbij de benzinemotor en de elektrische motoren samen de Outlander PHEV aandrijven. Eens de batterij leeg, kan je die ofwel via de benzinemotor bijladen, of aan de stekker. Reken op 4 uur laadtijd aan een 230 Volt/16A-stekker, en 25 minuten aan de snellaadpaal.

Rest ons nog de prijs. Die staat op dit moment nog niet helemaal vast, maar zou in de buurt moeten blijven van de 45.000 euro die Mitsubishi voor het huidige model vraagt. Dat is 17.000 euro meer dan je voor een benzine-Outlander betaalt. Er is geen prijsverschil meer met diesel: die laatste is uit de catalogus verdwenen.

Gallerij: Test Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV
Motor: viercilinder benzine, 2.360 cc
135 pk bij 4.500 opm
211 Nm bij 4.500 opm
vooraan 82 elektrische pk + achteraan 95 elektrische pk
0-100 km/u: 10,5 sec
Top: 170 km/u
Verbruik: 2 l/100 km
Testverbruik: 5 l/100 km
CO2: 46 g/km
Prijs: nog niet bekend

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.