Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mercedes X-klasse 350d

Test: Mercedes X-klasse 350d

Meer Mercedes dan pick-up

09.08.2018

De Mercedes X-klasse is opgebouwd rond de Nissan Navara. In combinatie met de 2.3 dCi-motor van Renault-Nissen doet hem niet echt opvallen. Is dat anders met de 350d en diens zescilinder van Mercedes zelf?

Gallerij: Test Mercedes X-klasse 350dNadat we de Mercedes X-klasse 250d testten, onthielden we aan het einde deze conclusie: ‘Mercedes had vooraf zo zeer de nadruk gelegd op dat luxueuze dat we onze verwachtingen wat te hoog hadden gelegd. Misschien maakt de toekomstige 350d V6 met 7G-Tronic die beloftes beter waar? Die wordt nog deze zomer verwacht.’ Welnu, het is zomer.

Versterkte 4x4

Gallerij: Test Mercedes X-klasse 350dWe gaan niet nog eens de achtergrond van de Mercedes X-klasse uit de doeken doen, en al evenmin hoeveel moeite Mercedes wel gedaan heeft om hem een interieur met standing te bezorgen. Dat laatste zie je vooral in de Power-uitrusting. We willen hier vooral de nadruk leggen op de punten waarmee de 350d het verschil maakt met de 220d en de 250d. Om te beginnen beschikt de Mercedes X-klasse 350d over permanente vierwielaandrijving. Op papier kan hij met zijn versnellingsbak met korte terreinversnellingen en zijn te vergrendelen sperdifferentieel achteraan (een optie) tot de meest capabele 4x4’s in zijn klasse.

Toch vooral voor asfalt

Gallerij: Test Mercedes X-klasse 350dMaar wanneer we het onderwerp van alleterreinbanden aansnijden, dan horen we bij de ingenieurs dat ze geen echte offroad-banden op de optielijst staan hebben. “De pure off-road behoort niet tot de business die wij beogen met dit product”, stellen ze. Verbazingwekkend, maar we moeten dus het beste van de X-klasse 350d op asfalt gaan zoeken. Toegegeven, het valt meteen op dat Mercedes hier knap werk geleverd heeft. De afstellingen van de ophanging zijn compleet gewijzigd. Het resultaat? Hij blijft mooi vlak in het bochtenwerk en de duikbewegingen die je op slecht wegdek al eens voelt in een pick-up, zijn helemaal weg in de Mercedes pick-up. En kleine duw op het gaspedaal volstaat. Ja, want dankzij zijn 3-liter V6 turbodiesel heeft hij 100 Nm meer koppel ter beschikking (maximaal 550 Nm), en dat al vanaf 1.400 opm. Ook de 258 pk (de 250d heeft 190 pk) laat zich voelen. Rijden met de X-klasse 350d is dus bijzonder aangenaam, zeker in combinatie met de zeventraps automaat.

Standaard Dynamic Select

Gallerij: Test Mercedes X-klasse 350dOm nog wat rijplezier toe te voegen, krijgt hij standaard Dynamic Select met verschillende rijprogramma’s. Er is Eco (met op zich al meer dan voldoende koppel en een goede sturing van de versnellingsbak om een goede modus voor elke dag te zijn), er is Comfort, Sport, Manueel (waarbij je zelf kan schakelen met de hendels aan het stuur) en Off-road. Wie zacht omspringt met het gaspedaal, duikt makkelijk onder 10 l/100 km. Mercedes zelf geeft een gemiddeld verbruik op van 9 l/100 km. Mercedes biedt de X-klasse 350d aan in twee uitrustingsniveaus: Progressive en Power. Die tweede gooit zowat overal leder tegenaan om hem te doen aanvoelen als een Mercedes. Enige minpunt: je kan het stuur niet in de diepte afstellen.

En een prijskaartje van… Mercedes

Gallerij: Test Mercedes X-klasse 350dDaar waar hij ontegensprekelijk de beste pick-up voor de weg is, moeten we er toch op wijzen dat Volkswagen met de Amarok V6 ook een stevige concurrent in huis. Hij houdt bovendien de Mercedes weg van de titel van snelste en krachtigste in zijn klasse. Maar dit neemt niets weg van het feit dat de X350d de Mercedes onder de pick-ups is die we in gedachten hadden.

Dat heeft wel een prijs: 43.380 euro, zonder BTW. Dat is 5.500 euro meer dan een Amarok met gelijkaardige meer, en vooral 10.000 euro meer dan een X-klasse met vier cilinders. Hij kan nog steeds tot 3,5 ton slepen, maar ziet zijn belading wel dalen van 1.042 kilogram naar 965 kilogram.

Gallerij: Test Mercedes X-klasse 350d

Mercedes X-klasse 350d 4Matic
Motor: V6 turbodiesel, 2.987 cc
258 pk bij 3.400 opm
550 Nm bij 1.400 – 3.200 opm
0-100 km/u: 7,5 sec
Top: 205 km/u
Verbruik: 9 l/100 km
Testverbruik: 10,7 l/100 km
CO2: 237 g/km
Prijs: 52.489,90 euro

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.