Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Test Mercedes-Maybach G650 Landaulet

Test: Mercedes-Maybach G650 Landaulet

Gigantische G

01.10.2017

Hij torent boven alle andere verkeersdeelnemers uit, en achteraan verbergt hij een eerste klasse-lounge. Vrijdag gaat de laatste beschikbare Mercedes-Maybach G650 Landaulet onder de veilinghamer in het kader van de Zoute Grand Prix. Wij mochten vooraf al even rijden en meerijden.

De G-klasse is al bijna 40 jaar Mercedes stoerste 4x4, een auto ook die al net zo authentiek gebleven is als de Land Rover Defender. Daarom is hij ook de meest onwaarschijnlijke kandidaat voor de Maybach-behandeling die hem te beurt viel.

Voorgangers

Gallerij: Test Mercedes-Maybach G650 Landaulet“Na de zeswieler G-klasse en de grote ‘square’ G-klasse was dit het derde uitzonderlijke project rond dit model, dat een icoon is binnen ons merk”, zegt Ian James, planningsverantwoordelijke voor de G-klasse binnen Mercedes. Zeg maar gerust dat dit de overtreffende trap is van de G-klasse: 5,34 meter lang (57 centimeter meer dan een gewone G), een hoogte van 2,23 meter en onder zijn assen gaapt een vrije ruimte van bijna een meter. Gigantisch is de enige juiste omschrijving, ik kan nauwelijks met eigen ogen verifiëren of er weldegelijk een V12 onder de motorkap ligt.

Trapjes

Gallerij: Test Mercedes-Maybach G650 LandauletOm aan boord te klauteren beschikt hij over een treeplank, maar er klapt een bijkomende plank uit daaronder, van zodra de deuren ontgrendeld worden. Achteraan is natuurlijk de meest interessante plaats. Je kan bijna rechtopstaand instappen. Mercedes opteerde voor een stoffen vouwdak, dat een ongelofelijke lengte overbrugt. Je ontgrendelt het dak manueel, vervolgens plooit het automatisch weg achter de stoelen. Nou ja, stoelen… Dit zijn de fauteuil uit de Mercedes-Maybach S-klasse. Ze zijn meer op hun plaats op een trans-Atlantische vlucht, met hun ontelbare verstelmogelijkheden. Ideaal lig je helemaal onderuit gezakt, met een steunkussen voor je benen. De stoelen zijn niet alleen verwarmd, ze hebben ook massagefuncties.

Gallerij: Test Mercedes-Maybach G650 LandauletMeer luxe komt van de aparte multimediasystemen – voor elke passagier een eigen scherm – en de koelbox plus de ruimte voor een setje gegraveerde glazen. Ideaal om achterover geleund van het uitzicht te genieten en van de wind die je gelaat streelt. Ja, je zal elders – en zelfs bij Mercedes – nog meer luxe aantreffen, maar de combinatie met de cabriobeleving maakt de G650 Landaulet echt uniek.

Machtige V12

Gallerij: Test Mercedes-Maybach G650 LandauletNatuurlijk maakt de 650-badge ons erg nieuwsgierig naar het rijden. AMG speelt leverancier voor een 6.0 V12-motor, die met zijn biturbo-technologie 630 pk en 1.000 Nm serveert. Met een gewicht dat oploopt tot 3,5 ton mag het niet verbazen dat Mercedes standaard carbon remmen monteert in de 22-duim wielen. Verwacht geen brutale acceleraties, daarvoor is de motor te vredelievend afgesteld. Hij wil zachtjes overweldigen, als een Boeing die opstijgt. Daarbij gromt hij lekker uit zijn zijdelingse uitlaten, maar opnieuw: niet agressief. Alleen neemt de snelheid zo haast onmerkbaar toe. Zo is een rechte lijn plots verleden tijd, en er valt wel wat gewicht af te remmen voor je de bocht in kan. Gelukkig helpt de brede wielstand en het flinke rubber om hem eigenlijk verbazend stabiel in de bochten te houden. Het stuur reageert zo traag als je van een klassieke 4x4 mag verwachten en heeft wat manuele hulp nodig om terug de rechtuitstand te vinden. Maar zowel achter het stuur als achteraan krijg je het gevoel met een unieke auto onderweg te zijn, eentje die je niet snel opnieuw zal tegenkomen.

Nog één over

Gallerij: Test Mercedes-Maybach G650 LandauletHet is misschien maar goed dat die Euromillions-pot nog niet gevallen is. Officieel is er geen prijs meegedeeld, maar ga er gerust van uit dat er meer dan 700.000 euro nodig was. “Nochtans zijn de auto’s de deur uit gevlogen. We hadden meer dan 300 mensen die met de nodige centen waaiden, voor een productie van 99 stuks”, zegt Ian James.

Allemaal weg dus, op eentje na. Mercedes is één van de hoofdsponsors van de Laureus-stichting, die kwetsbare kinderen in contact wil brengen met sport. Om Laureus een duwtje in de rug te geven, laat Mercedes de eerste G650 Landaulet nu vrijdag 6 oktober veilen tijdens de Zoute Grand Prix Sale in Knokke. Ook veilinghuis Bonhams schenkt zijn commissie aan Laureus. De hoop leeft dat hij een prijs boven één miljoen euro haalt.

Gallerij: Test Mercedes-Maybach G650 Landaulet

Meer info:

http://www.bonhams.com/auctions/24130/

https://www.laureus.com/

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.